erro.se
Aktiv medlem
Strandhagen skrev:
Jag saknar ditt tips om "Raw kontra JPEG"
När blir du klar med den artikeln? )
Den kommer när jag får tid. Kan ju hinta lite om vad den kommer innehålla: jag fotar själv enbart RAW numera.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Strandhagen skrev:
Jag saknar ditt tips om "Raw kontra JPEG"
När blir du klar med den artikeln? )
Nja, det är jag inte så säker på. Jag tycker absolut beskärning är viktigare än skärpedjup och panorering. Beskär bilden gör man helst vid fototillfället, all efterbeskärning leder till kvalitetsförluster. Dessutom är det omöjligt att få fram mer än det som fotats i efterhand. Rätt objekt, rätt beskuret innebär i regel en bra bild. Är den sen felexponerad kan den med lite tur uppfattas som intressantStrandhagen skrev:
Skulle jag dessutom i denna tråd börja fråga hur man redigerar bilder och beskär dom för att de ska bli riktigt bra så hade nog de flesta här på Fotosidan.se varit flintskalliga för länge sen p.g.a. allt slitande i håret efter mina dumma frågor.
Vilket hån alltså. Klart att jag finns. Sök på hitta.se så ska du se att jaginte är någon fiktiv person som försöker ha skoj...gitte edelman skrev:
Är Anders Strandhagen en genuin person?
Jag börjar tro att någon is 'pulling our leg'...
Kalle_B skrev:
Bra Anders.. det tar sig... något bättre än din första manuella bild Att ta bra bilder är som med fotbollssinne, vissa har det, vissa har det inte.
........
Notera också att allt du gör med en RAW fil sker utan kvalitetsförlust, en RAW fil är ju inget kort..
Jag vet att det låter skumt och att någon annan säkert kan förklara bättre, men nu fick du kanske ett litet hum om vad raw är
/Kalle
Strandhagen skrev:
Vilket hån alltså. Klart att jag finns...
// Anders Strandhagen "For real"
gitte edelman skrev:
Det var inte menat som ett hån.
Du måste bara vara den mest entusiastiska nybörjare som träffat sidan! Inget ont i det. Tvärtom!
Jag har haft jätteroligt att beskåda dina framsteg. Den panorerade ringklockan borde få något slags pris, tycker jag.
(Att du får så utförlig hjälp har jag alls inte kritiserat heller. Det är jättekul att ge tips och råd - förutsatt som sagt att frågorna är genuina.)
Mvh
/Gitte
mkjo skrev:
Jag skulle förslå att du väntar lite med att använda RAW, i alla fall som enda alternativ. JPEG ger lite mindre...
Lek sedan med verktyg som Unsharp Mask, Levels och Curves och se vad du kan göra åt saken. Despeckle är också användbart om du måste ställa upp känsligheten (ISO-talet) och tycker att resultatet blir för brusigt.
..veta hur mycket man kan göra för att rädda en bild och få acceptabelt resultat kan vara värt mycket.
va? vadå, funkar inte den här?Kalle_B skrev:
Stackars Anders.. För att göra saken mer jobbig för dig så ska jag säga detta:
Photoshop har inte uppdaterats för att kunna läsa Canon 350D RAW filer, du kan alltså inte redigera RAW filer från din kamera i Photoshop... såvida du inte konverterar dom till DNG filer.
Sådana komma-igång-instruktioner brukar finnas i kamerornas instruktionsböcker, och dessa är ju anpassade till varje specifik modell vilket gör dem mycket bättre än varje försök till generella nybörjarinstruktioner som vi skulle försöka oss på att peta ihop.P_S skrev:
Vad som verkar saknas är, med tanke på det relativt stora antal avancerade kameramodeller som finns i bruk bland ganska oerffarna fotografer, en grundläggande instruktion om hur man gradvis tränar sig i att använda sin kamera.
Kalle_B skrev:
näe inte saknar! inte ljuga nu... han hade ju några på spanska, franska och tyska jue!
Tycker bara han är lat som inte har orkat lära sig dom tre språken flytande...
Inte vara så jäkla bekväm nu Anders! hihi