Kijana
Aktiv medlem
Tråkigt nog är det inte unikt bara för dig. Och så är det naturligtvis fel att säga att "så är vi alla funtade". En del är funtade si och andra så. Det är väl som med allting annat. Eller menar du faktiskt alla? Onyanserat.
Ja, jag menar alla. Byt ut ordet "tro" mot "uppfattning" så blir det kanske klarare. Alla har vi en uppfattning om saker och ting, eller i varje fall det mesta, i en skala som går från knappt skönjbar kunskap till kristallklar visshet. Men jag vågar påstå att det är långt ifrån alltid av det vi uppfattar och tar till oss från världen omkring oss är ren kunskap och bara sparas i våra små grå celler som hundraprocentig kunskap. Mycket samlas till en luddig föreställning som vi baserar vår tro eller våra fördomar på. Att du eller någon annan skulle fungera så mycket annorlunda har jag svårt att tro.
Att vi sedan är olika benägna att uttala vår tro eller visshet om saker och ting är en annan sak.
Kelby har skrivit många böcker. Den jag tänkte på är ”Photoshop CS3 för digitalfotografer”. Du talar om ”Lär dig yrkesfotografernas hemligheter”, en bok (tillsammans med andra) som jag snabbläst på biblioteket. Den har jag inga synpunkter på.
Med all respekt för trådstartaren så tror jag inte att Photoshop CS3 är rätt bok och ämne när när det är frågan om att lära sig det grundläggande kring fotografering. Hur kunde du tro att det var den boken jag pratade om?
Du har "inget förtroende för den som snackar så mycket goja". Du är otydlig. Vem snackar goja? Vad är det som är goja.
Goja är det när man påstår att viss kunskap i det här fallet bara är förbehållen yrkesfotografer. Det är ju för sjutton inget hemligt druidsällskap vi pratar om, utan ett gäng fotografer som med talang, erfarenhet och skicklighet har skaffat sig spetskompetens på vissa områden inom sitt yrke. Inget annat. Kunskapen är alltså lika tillgänglig för både dig och mig även om vi inte är yrkesfotografer, och som vi också kan skaffa oss på egen hand genom praktisk erfarenhet.
Vem det är som snackar goja är jag mer osäker på. Kelby själv kanske är oskyldig till det. I vilket fall verkar det handla om marknadsföring.