ANNONS
Annons

Problem vid fotografering, OBS nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalle_B skrev:
Ett tips till dig som nybörjare:

För statistik på alla inställningar du har! Då lär du dig fort som fean och du förstår förhållandet mellan olika saker.

tex, bilden på kossorna du tog, skriv på papper:

Kraftig sol
avstånd 100 meter
bländare xxx
tid xxx
ISO XXX

resultat: bla bla bla

gör sedan så här på alla kort du tar tills du fattar hur det funkar....

Tack för detta fantastiska tips!

Då kommer du tillslut se ett mönster och du kan se själv på pappret hur sakerna skall vara.

Glöm inte heller att kolla på mätaren på bakstycket/inne i sökaren

ser ut ungefär så här ----I-----------

om du ändrar tid/bländare så ser du hur stapeln rör sig, strecket skall vara på mitten för rätt förhållande mellan tid/bländare

på min så underexponerar jag ett halvt steg

Kalle_B skrev:
Då kommer du tillslut se ett mönster och du kan se själv på pappret hur sakerna skall vara.

Glöm inte heller att kolla på mätaren på bakstycket/inne i sökaren

ser ut ungefär så här ----I-----------

om du ändrar tid/bländare så ser du hur stapeln rör sig, strecket skall vara på mitten för rätt förhållande mellan tid/bländare

på min så underexponerar jag ett halvt steg

Man lär sig något otroligt mycket här redan alltså.
Tog en ny bild genom fönstret efter att ha läst allt ett par gånger som ni skrivit här. Knappast perfekt men mycket bättre än bild 2.

Bilagor

• img_0053.jpg
    img_0053.jpg
    47.7 KB · Visningar: 646
Strandhagen skrev:
Jag har mycket i huvudet just nu verkar det som.
Menar såklart knappen på min kamera som heter "Av" som kan vara 5,6-36 vid vitbalans på "daylight" 5500K.

Blanda inte ihop allt på en gång, vitbalansen har inget med varken bländare eller slutartid att göra.

I "Av" läget styr du vilken bländare du vill använda och kameran räknar automagiskt ut rätt slutartid.

Vitbalansen ändrar bara hur kameran skall justera färgerna när du tar bilden så att vitt verkligen blir vitt.

diver1 skrev:
Blanda inte ihop allt på en gång, vitbalansen har inget med varken bländare eller slutartid att göra.

I "Av" läget styr du vilken bländare du vill använda och kameran räknar automagiskt ut rätt slutartid.

Vitbalansen ändrar bara hur kameran skall justera färgerna när du tar bilden så att vitt verkligen blir vitt.

Hmm, konstigt. Innan när jag hade Vitbalansa inställt på "Floure. light" så kunde jag ändra bländaren till mindre än 5.0. Men det kunde jag inte när jag hade Vitbalansen inställt på "daylight". Eller så är det jag som knarkat till det och fått allt bakom flötet.

ja nu såg det betydligt bättre ut, även om motivet var sällsamt tråkigt :)) haha

men du fottar fortfarande på minsta bländare, prova gå nära någonting och kör på största bländaren (minsta talet) och fotta så ska du få se på suddig bakgrund!

och helt riktigt av föregående talare

Vitbalansen styr enbart hur kameran ska uppfatta ljuset/färgerna! ställ den på auto i settings.

Åter till det här med "depth of field". Varför blir inte bild 3 suddig på åkern när jag ställt in "Av" till 5.6? Den borde väl bli det tycker jag. Jag fokuserade ju bara in på trädet och huset. Blir knäpp snart.

Letar efter en svensk manual till denna kamera. Någon som kan hjälpa mig med det? En länk vore väldigt tacksamt!

Strandhagen skrev:
Hmm, konstigt. Innan när jag hade Vitbalansa inställt på "Floure. light" så kunde jag ändra bländaren till mindre än 5.0. Men det kunde jag inte när jag hade Vitbalansen inställt på "daylight". Eller så är det jag som knarkat till det och fått allt bakom flötet.

Vilket bländarvärde som är störst möjligt beror förmodligen på brännvidden du har inställd, då jag gissar att du har ett billigare objektiv.

Kalle_B skrev:
ja nu såg det betydligt bättre ut, även om motivet var sällsamt tråkigt :)) haha

men du fottar fortfarande på minsta bländare, prova gå nära någonting och kör på största bländaren (minsta talet) och fotta så ska du få se på suddig bakgrund!

och helt riktigt av föregående talare

Vitbalansen styr enbart hur kameran ska uppfatta ljuset/färgerna! ställ den på auto i settings.

Så man måste vara mycket närmare för att det ska bli suddigare längre bort?
Oki. ska testa det då.

Per_tissen skrev:
Vilket bländarvärde som är störst möjligt beror förmodligen på brännvidden du har inställd, då jag gissar att du har ett billigare objektiv.

Jepps. Man är ju inte gjord av pengar. Har lagt ner 9220:- på kamera och minneskort idag så det får räcka. Jag fick Canon EFs 18-55mm objektiv i paketet. Som ni säkert märkt. Är ju inte en proffsfotograf precis... ÄN!

Bluedude skrev:
spännande att följa framstegen här ju :D

Haha...
Ja, enligt en recension om just Canon eos 350D så skulle man kunna ta ca 1000 bilder innan batteriet tar slut så jag ska väl ut och testa lite nu snart. Resultaten kan ni få se i denna underbara lärlingstråd!

to be continued...

Man måste inte vara nära för att få effekt av suddig bakgrund, men det blir mer markant.

Svensk manual? jag har en svensk, fick ju med en i köpet... fick inte du det?!?

Vid 55mm brännvidd och bländare 5,6 på ditt objektiv och motivet på 5 meters håll så borde det vara skarpt från 4.23m till 6.11m och resten gradvis suddigare.

Ökar du avståndet till motivet till 25 meter så
skall det vara skarpt från 13.02m till 326.49m

Oki.
Då har man varit ute i trädgården och den bästa bilden blev nog denna som finns längre ner. Bäst är såklart att se den i stort format men denna får duga än så länge.

Bilagor

• img_0068.jpg
    img_0068.jpg
    48.1 KB · Visningar: 611
Fick en idee...

När jag köpte min 350D sö köpte jag samtidigt en Epson p2000

Till någon av dessa följde det med 1 svensk, 1 dansk , 1 norks manual, 1 engelsk manual, jag är tämligen säker på att det var till kameran. Jag själv slängde
alla utom svenska...

Fråga här på fotosidan om du kanske kan få eller köpa en manual på dom andra språken.. eller så kontaktar du bara din återförsäljare, självklart ska du ha svenska manual såvida du inte har köpt via nätet

Kort sammanfattning av några inlägg ovan:

Din sensor behöver lagom mycket ljus på sig för att det ska bli en lagom ljus bild.

ISO-talet beskriver hur känslig sensorn är. När man ökar ISO-talet förstärker man lite elektriska signaler i kameran - det är därför bildkvaliteten blir sämre med riktigt höga ISO.

När du väl har ställt in känsligheten bestämmer du mängden ljus in till sensorn genom att öppna/stänga bländaröppningen OCH bestämma den tid som slutaren är öppen. Samma mängd ljus kan du få med en mängd kombinationer (liten öppning och lång tid, stor öppning, kort tid)

Stort bländartal = Liten bländaröppning
Litet bländartal = Stor bländaröppning

Större bländaröppning ger kortare skärpedjup.

Vitbalansen ändrar bara förhållandet mellan röda, gröna och blå färgsignalerna.

Ta några provserier där du fotar samma motiv och ändrar EN inställning i varje serie. (Eller ändrar tid och bländare för att få samma ljusmängd till sensorn). Då klarnar nog mycket.

Här på fotosidan kan du titta under "Artiklar" > "Fotografera" och hitta mycket matnyttigt.

Bra anders!

bra ljus, bra skärpa, bra skärpedjup, du ser suddigheten nu i bakgrunden.. :))

det börjar falla på plats... som jag sa innan, ett tips är att notera alla saker man gör tills det sitter, du kan sedan ta med anteckningarna om du skulle bli osäker på fält

bra länk

Anders! har själv en 350D, köpte den i sommras.. Med lite av samma tanke, kanon kamera, kanon bilder.. Lite naivt tänkande..

Till saken, läste senaste nummret av "digital foto" där hade dom lagt in en liten notis om en hemsida för oss nybörjare..

http://web.canon.jp/Imaging/enjoydslr/
Lite plåttrig i design, men gav mig väldigt mycket när jag började med fotografering, väldigt bra förklarat, och bild visning.. Kika in där och jag lovar dig att du kommer få bättre grepp om din kärlek.
Mv H //Fredrik Nordström

Strandhagen skrev:
Åter till det här med "depth of field". Varför blir inte bild 3 suddig på åkern när jag ställt in "Av" till 5.6? Den borde väl bli det tycker jag. Jag fokuserade ju bara in på trädet och huset. Blir knäpp snart.
Läs mitt förra inlägg om kossorna! Du behöver alltså ett ljusstarkt objektiv, ett med större max bländaröppning än du har nu. 50mm f/1,8 är ett billigt sådant. Det hjälper också att gå närmare motivet.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar