Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ny PC och photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är alltid kul att försöka hjälpa till. Färghantering är en hel vetenskap...

Att lämna in datorn vet jag inte om det går. Har inte testat men färghantering är något som är bra att kunna. Skärmar behövs kalibreras regelbundet så en kalibrator behövs tycker jag. Det grundläggande är inte så svårt att lära sig tror jag. Däremot att få det väldigt bra är svårt och kräver mer utrustning.
 
så här är det inställt:

Bilden är för liten för att kunna läsa något.

Men en kalibrator (det är väl egentligen en färgmätare/profilator?) är ingen dum investering. Finns för någon tusenlapp, och tjänar du pengar på dina bilder kan det vara skönt att leverera med vetskapen om att din skärm är korrekt.
 
så här är det inställt:

Ser ut som du valt sRGB som arbetsfärgrymd, vilket är OK om du bara publicerar dina bilder på skärmar. Skriver du ut bilder bör du byta till Adobe RGB. Men sedan har du avaktiverat varningen för om du har en annan färgrymd än den som Photoshop är inställd på (RGB: Av). Ställ den så att du får en fråga hur du ska göra om bilden ligger i en annan färgrymd. Kolla sedan dels vad du har Camera Raw inställt på, vilket står under din bild. Dessutom, vad har du din skärm inställd på för färgprofil Har du Mac är det under Äpple-meny > Systeminställningar > Bildskärm. I den dialogruta som då öppnas väljer du Färg. På en Windows-dator är det Kontrollpanelen som har samma info.

Stefan
 
Senast ändrad:
Nu var det visserligen ett tag sedan jag körde PC/Windows men jag hade liknande problem som du emellanåt. Färgerna var bleka, som att den röda kanalen saknades. Vidare så svarade bilderna uselt i efterbehandlingen.

Antingen var skärmprofilen korrupt eller så ville den inte läsas in av systemet av någon anledning. Man fick då gå in i inställningarna och joxa emellanåt. Då körde jag Windows 7 så det kan hända att färghanteringen har blivit bättre.

Jag instämmer med övriga om att trots allt skaffa en skärmkalibrator. Sannolikt så tar mjukvaran hand om profilen på rätt sätt och dessutom får du rätt färger som utgångsläge. A och O om du levererar bilder professionellt.

Själv använder jag denna med gott resultat

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12547000/x-rite/colormunki-display
 
Tack! Hur kommer det sig att vi aldrig haft problem med MacBook PRO med dess skärm och inställningar? Har fungerat från start och i 5 år utan problem.
 
Tack! Hur kommer det sig att vi aldrig haft problem med MacBook PRO med dess skärm och inställningar? Har fungerat från start och i 5 år utan problem.

Vet ej! Men jag har heller inte haft några problem sedan jag bytte till Mac ;-)

Det skall förstås fungera lika bra med Windows men jag inbillar mig att det inte är fullt lika användarvänligt. Eller så var mitt grafikkort kasst.

Har det strulat från dag ett för dig?
 
Vet ej! Men jag har heller inte haft några problem sedan jag bytte till Mac ;-)

Det skall förstås fungera lika bra med Windows men jag inbillar mig att det inte är fullt lika användarvänligt. Eller så var mitt grafikkort kasst.

Har det strulat från dag ett för dig?

Jag har inte testat redigering på Mac så kan inte svara för det. Men skulle sägs att Win är annorlunda efter allt jag läst. Det gäller att lära sig vad färghantering handlar om och varför det blir annorlunda. Vissa program är inte färghanterande och därför skiljer sig färgerna åt. Fast oavsett måste man ju kalibrera skärmen. Kan inte tro att Mac är annorlunda i det avseendet.
 
Har en superbillig platt skärm som jag 'kalibrerat' genom att jämföra med ett gäng andra skärmar tills contrast/brightness såg någorlunda ut. Surfplatta, pekskärmen på kameran, mobilen, en gammal laptop. Riktig skräpskärm men i fyra år gett ganska exakt färgåtergivning ihop med två olika datorer. Beställde papperskopia av bifogad bild hos Crimson (de har en knapp som säger något i stil med do not touch up my image) och det är ingen skillnad alls mellan utskriften och det jag ser på skärmen.
 

Bilagor

  • 14862830071_a3426bf94c.jpg
    14862830071_a3426bf94c.jpg
    65 KB · Visningar: 25
Har en superbillig platt skärm som jag 'kalibrerat' genom att jämföra med ett gäng andra skärmar tills contrast/brightness såg någorlunda ut. Surfplatta, pekskärmen på kameran, mobilen, en gammal laptop. Riktig skräpskärm men i fyra år gett ganska exakt färgåtergivning ihop med två olika datorer. Beställde papperskopia av bifogad bild hos Crimson (de har en knapp som säger något i stil med do not touch up my image) och det är ingen skillnad alls mellan utskriften och det jag ser på skärmen.

Du behöver inte sätta citationstecken runt kalibreringen, för det är exakt vad du har gjort. Du har ställt in skärmens färgtemperatur och ljusstyrka så att den visar bilder som du vill att den ska göra det. Men Photoshop vet fortfarande inte hur din skärm ser ut eftersom du inte har gjort en profil till din skärm. Så när Photoshop ska försöka visa färgerna på skärmen korrekt, då utgår den från din standardprofil som nu inte alls stämmer, eftersom du har ändrat på ljusstyrkan och färgtemperaturen när du kalibrerade skärmen.
 
Märkligt att vi fortfarande diskuterar bildskärmsfärger utan att folk kalibrerat/profilerat sina skärmar. Det kan väl inte vara så svårt att förstå vad som behövs för att bilden ska visas rätt? Och vill man inte ta den marginella kostnaden får man väl gilla läget med olika färger på olika skärmar.
 
Du behöver inte sätta citationstecken runt kalibreringen, för det är exakt vad du har gjort. Du har ställt in skärmens färgtemperatur och ljusstyrka så att den visar bilder som du vill att den ska göra det. Men Photoshop vet fortfarande inte hur din skärm ser ut eftersom du inte har gjort en profil till din skärm. Så när Photoshop ska försöka visa färgerna på skärmen korrekt, då utgår den från din standardprofil som nu inte alls stämmer, eftersom du har ändrat på ljusstyrkan och färgtemperaturen när du kalibrerade skärmen.

Sant! Det är ett slags kalibrering.

Det Photoshop genererar är ju vad jag utgått från för att det ska visa rätt så det funkar. Däremot kan en del bilder se konstiga ut på skärmar som inte duger. Minns en snubbe på flickr som skrev ett personligt meddelande till mig där han var bekymrad för min skull eftersom bilderna jag (och många andra) la upp verkade trista och färglösa. Visade sig naturligtvis vara hans skärm =)
 
Sant! Det är ett slags kalibrering.

Det Photoshop genererar är ju vad jag utgått från för att det ska visa rätt så det funkar.

Nja, så långt vill jag inte dra det. Du har alltså kalibrerat skärmen. Det är steg 1. Men du har inte profilerat skärmen, det vill säga mätt upp de färger som skärmen nu visar. Du kommer antagligen få någorlunda bra resultat när du skickar dina bilder till Crimson, men det finns ingen garanti att det fungerar på andra labb eller på andra skärmar. Det finns ingen billig omväg som kan ge Photoshop den info den behöver för att den ska visa färgerna så vettigt som det nu går på din skärm. Det behövs en kalibrator.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.