ANNONS
Annons

frågor till er macbook pro-kunniga

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där tycker jag låter som något som borde gå på garantin (eller "reklamationsrätten" som det egentligen heter). Om det nu inte var något yttre våld som gjorde att den pajade.

Det var absolut inget yttre våld som orsakade det. Den bara slutade fungera, och garantin hade gått ut 2 månader tidigare. Eftersom datorn var köpt till jobbet så gällde inte konsumentköplagen.

Oavsett garanti så är det bara en riktig skitdator som inte håller längre än 14 månader på ett kontor, och det är inte den enda Mac som gått det ödet tillmötes på jobbet. Vi har många fina dörrstoppar signerade Steve Jobs där (fast det är framförallt de vanliga MacBookarna som dött som flugor).

Jag säger inte att Macar går sönder oftare än PC, bara att det är billigare att reparera en PC (tex. kostade det $40 inklusive frakt från USA att byta trackpaden på polarens Dell). Sony Vaios "internationella" garanti är inte så bra den heller, men det är en annan histora...

Senast ändrad:
Nja, helt om varan har gått sönder (dvs inte har den funktion den borde ha och detta inte orsakats av yttre påverkan) så måste säljaren fixa problemet.

Nej så är det inte. Man måste kunna påvisa att det var ett fabrikationsfel innan säljaren måste fixa problemet. Fabrikationsfel kallas även Ursprungligt fel och måste alltså varit fel från början men kan ha upptäckts senare.

Nej så är det inte. Man måste kunna påvisa att det var ett fabrikationsfel innan säljaren måste fixa problemet. Fabrikationsfel kallas även Ursprungligt fel och måste alltså varit fel från början men kan ha upptäckts senare.
Att en trackpad utan yttre påverkan går sönder efter 14 månader innebär att det måste ha funnits ett ursprungligt fel i komponenten. Alla seriösa firmor accepterar detta enkla faktum. T ex det annars ganska illa omtyckta Comhem tog utan minsta diskussion emot min digitalbox för "garanti"-reparation när en kondensator smällde efter 35 månaders bruk.

Dem "ska" vara verklighetstrogna, visa färger och kontraster så som kameran tog bilden, dem "ska" vara så att det stämmer ihop med utskrifter(och ja självklart rätt profil för skrivaren inlagd då).

Ingen verkade vara säker på om det bara var en glasskiva som skiljde skärmarna åt eller om det var något annat, därför hade det ju kunnat vara något som förstärker färger och kontrast precis som många solglasögon.

Dem "ska" vara verklighetstrogna, visa färger och kontraster så som kameran tog bilden, dem "ska" vara så att det stämmer ihop med utskrifter(och ja självklart rätt profil för skrivaren inlagd då).

Ingen verkade vara säker på om det bara var en glasskiva som skiljde skärmarna åt eller om det var något annat, därför hade det ju kunnat vara något som förstärker färger och kontrast precis som många solglasögon.

Du kommer att bli galen om du inte går och testar själv, försök att beskriva för någon som aldrig ätit en banan hur det smakar.
Dina frågor, krav och påståenden har tappat greppet. ” Dem(?) ska vara verklighetstrogna” skriver du, men det är bara du som kan säga vad som är rätt för dig.
Du utgår från att kameran producerar korrekta bilder och färger och redan där har du hamnat ordentligt fel i dina funderingar. De flesta fotografer använder idag RAW och då ser bilderna ut som vad som helst i kameran. ”korrekta” färger fixas i de flesta fall i datorn.
Mitt råd.
Testa själv vilken skärm DU gillar! Jag föredrar den blanka.

Att en trackpad utan yttre påverkan går sönder efter 14 månader innebär att det måste ha funnits ett ursprungligt fel i komponenten.

Självklart har det funnits ett ursprungligt fel om den går sönder utan yttre påverkan, men det är fortfarande så att efter tillverkarens eller återförsäljarens frivilliga garanti har gått ut så har du som kund bevisbördan på dig. (Så länge deras garanti vara i 6 månader eller mer, de 6 första månaderna har återförsäljaren alltid bevisbördan på sig oavsett om det finns garanti eller inte)

Tänkte helt fel när jag skrev förut om kamera, glöm det måste fått i mig något olämpligt. Inser nu hur dumt det jag skrev såg ut

Menade självklart att bilden jag ser på skärmen ska stämma överens med dem bilder jag skriver ut(förutsett att det är en bra skrivare). Den ska visa färger och kontraster så som en eizoskärm för 25kkr gör, nej men hoppas ni förstår vad jag menar..."går den att redigera på"

"Dem" refererade till din kommentar Johan Fjellström. Självklart vill man ju ha en skärm som visar blå färg när det är blå färg och inte visar lila då, enkelt förklarat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar