Annons

Problem med ny PC och photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

fogela

Medlem
Tja. Första gången jag skriver här. Har läst mycket och ofta dock :) jag har haft en MacBook PRO 2011 och redigerat mängder av bilder. Alltifrån bröllop till newborn. Alltid funkat otroligt bra. Dock behövde vi uppgradera oss med en till dator och valet föll, efter råd från Inet, på en Lenovo y700 med IPS matt skärm och bra minne osv. Allt funkar klockrent på den tex spela grafiktunga spel och spela upp film osv.

Dock till problemet. Photoshop. Alla bilder jag redigerar blir liksom matta och inte så fylliga. En bild som man redigerar på MacBook PRO blir helt annorlunda när man öppnar den på PCn samt om jag redigerar en bild på PCn så den är bra blir den helt överredigerad på MacBookn.

Förstår ni vad jag menar? Finns det något att göra? Testat ändra färger i systeminställningar utan vidare framgång.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,
 
Kika under Visa/Korrekturinställningar att du har rätt inställning där. Samma inställning som bilden är sparad i. /Frode
 
Skickar en bild så ni ser. Testade att ändra det du skrev men hände inte mycket.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    54.2 KB · Visningar: 35
En bild på matt skärm ser inte likadan ut på blank skärm.
Men du redigerar för att det ska se bra ut på kundens enhet, eller på utskrift, inte för att det ska se identiskt ut mellan dina olika enheter.
 
Och reboot hur kommer det sig att övriga färger samt spel ser bra ut och ej matta i färgen som bilden ovan?
 
Gissningsvis handlar det om färghantering, vilka färgprofiler man kör för skärmen och olika program.
 
Okej misstänkte det med och har kollat runt och eftersökt information innan jag vände mig hit :) några tips på inställningar specifikt för matta IPS skärmar?
 
Verkar inte bli bättre av det, tyvärr. Har pratat med Inet support två ggr nu och ska bli kontaktad imorgon av deras butikchef för ett ev återköp då den verkligen inte är som personen i butiken rekommenderade. Aldrig varit problem tidigare nämligen med macbok pro 13 och har levererat mycket bilder till olika kunder. Blir nog att köpa en macbook pro 15 istället.
 
Verkar inte bli bättre av det, tyvärr. Har pratat med Inet support två ggr nu och ska bli kontaktad imorgon av deras butikchef för ett ev återköp då den verkligen inte är som personen i butiken rekommenderade. Aldrig varit problem tidigare nämligen med macbok pro 13 och har levererat mycket bilder till olika kunder. Blir nog att köpa en macbook pro 15 istället.

Tvivlar på att det kommer att lösa dina problem. Att det har med dina färginställningar är rätt klart. Så frågan är hur har du ställt in Photoshop och vilken skärmprofil använder du? Och fast det inte går att kalibrera din skärm så går den att profilera, så en skärmkalibrator vore nog en vettig investering.
 
Har samma inställningar på Photoshop PC som Photoshop MacBook. Använder den kalibrerade skärmprofilen efter att ha gjort en kalibrering i windows. Bilderna som öppnas i raw känns liksom inte fylliga utan extremt ljusa. Hyn på människorna är liksom blek och ljus. Kan ju dock spela upp HD filmer med bra färger osv. Så är väl i PS som problemet ligger. Som ni säger. Ska man verkligen behöva köpa en kalibrerare för flera tusen till en ny dator som kostade 12k? Känns orimligt? Stort tack för alla svar hittills. Uppskattas!
 
Ska man verkligen behöva köpa en kalibrerare för flera tusen till en ny dator som kostade 12k? Känns orimligt?

Ja, det spelar ingen roll om den är ny eller gammal, en skärm som du ska använda för att bedöma bilder på behöver profileras. Det är så Photoshop får reda på hur din skärm ser ut. En profil är en beskrivning över skärmens prestanda och några få program, som Photoshop, Lightroom och CaptureOne kan använda denna information. Andra program kan inte göra det.
 
Är det därför färgernaär bra i tex spel men ej PS? Samt en till fråga: jag laddade ner en färgbild med massa olika färger som visade sig vara bra i PS till skillnad från de jag importerat ifrån camera raw. Hur kan det komma sig? Låter ju mer och mer som någon inställning? Sorry men som ni märker är jag inte så insatt :)
 
Är det därför färgernaär bra i tex spel men ej PS?

Exakt.

Samt en till fråga: jag laddade ner en färgbild med massa olika färger som visade sig vara bra i PS till skillnad från de jag importerat ifrån camera raw. Hur kan det komma sig? Låter ju mer och mer som någon inställning? Sorry men som ni märker är jag inte så insatt :)

Det kan bero på att du exporterar ut bilderna i en färgrymd och har Photoshop inställd på en annan.
 
Har kollat nu Stefan och tack för att du tar dig tid! Bilderna jag importerar ifrån minneskorten är fotade i srgb och öppnas i camera raw som srgb och har PS inställt på färgrymd srgb dock ej "srgb bildskärm" dock är de fortfarande otroligt matta och färglösa. Ser ut som jag fotat ett höstbröllop med mörkgröna träd och inte sommargröna om ni förstår vad jag menar. Otroligt frustrerande detta! Men återigen, tack för att ni tar er tid. Så fantastiskt att få hjälp av kunniga människor.
 
Har kollat nu Stefan och tack för att du tar dig tid! Bilderna jag importerar ifrån minneskorten är fotade i srgb och öppnas i camera raw som srgb och har PS inställt på färgrymd srgb dock ej "srgb bildskärm" dock är de fortfarande otroligt matta och färglösa. Ser ut som jag fotat ett höstbröllop med mörkgröna träd och inte sommargröna om ni förstår vad jag menar. Otroligt frustrerande detta! Men återigen, tack för att ni tar er tid. Så fantastiskt att få hjälp av kunniga människor.

Att du har sRGB inställt i kameran spelar ingen roll för själva RAW-bilden, enbart för hur förhandsvisningsbilden blir (en liten jpg-fil som tillhör RAW-filen) och hur bilden blir om du använder program specifikt för kameran.

PS bör man ha inställt på ProPhotoRGB när man arbetar för att få med så mycket färger så möjligt, eftersom det är en större färgrymd än vad sRGB är.

Att det blir fel har att göra med hur din färghantering är gjord i din PC. Stefan har redan kommenterat detta. Och det är verkligen fantastiskt att kunna få hjälp av mycket kunniga personer som han. Stefan har skrivit en bok, Digital Bild 4.0, som jag tror du skulle ha mycket nytta av. Annars finns det väldigt mycket på nätet om du googlar color management. Hittade t.ex. dessa artiklar (med liten reservation, har inte läst dem själv):
https://photographylife.com/category/color-management-and-printing
https://www.dpreview.com/articles/7270088913/color-management-a-walkthrough
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/color-management1.htm
 
Tack Jonas för ett väldigt fint svar. Uppskattar det. Finns det någonstans man kan lämna in datorn i Stockholm för att åtgärda detta problem? Kan som sagt inte mycket om datorer, som ni kanske märkt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.