ANNONS
Annons

Problem med att starta XP

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lekt mycket med mina datorer och fått uppleva både det ena och det andra med dem. Två exempel som kan vara nyttiga i detta fallet är följande:

Efter att ha raderat en fil i windowsmappen gick allt åt helvete. Kunde komma in i operativsystemet. Dock visste jag vilken fil som var försvunnen. Kopplade in hårddisken som slav på en kompis dator och kopierade hans fil till min. Fungerade galant.

En jag känner hade en dator som lade av helt. Hårddiskkrasch. Massa bilder som var försvunna. Hårddisken gick inte att använda som slav då windows inte kunde hitta disken.
Efter ett dygns letande fann jag ett recoveryprogram som återskapade ~97% av allt där fanns. Format Recovery tror jag det hette. Mycket bra trots att hårddisken lät som en traktor. Kräver givetvis att du har ännu en dator.

det hälsosamma pipet vid uppstart och det brukar väl vara ett tecken på att BIOS fungerar som det ska?
sorry hadde inte uppdaterad webbläsaren
Ok då är det inte bios en har set detta fenomen innan men kommer inte ihåg
Det exakta felmeddelande
Det gick inte att läsa in filen setupdd.sys. Felkod: 4096
skumt verkar vara ett hårdisk fel som om du inte har något på hårdisken (backupp är Viktig)
men kontakta en verkstad eller datanörd och sätt in disken i en annan dator
där finns 140000 virus på internet du har har kanske drabbats av ett vi kallar no name
det raderar alla registervärden har set det ett antal gångar
HP levererar en dvd med en hårdisk bild til sina kunder om de av misstag har raderat återställnings
partitionen
du kan jo höra med Packard Bell

Halt.. Blanda inte ihop bootstrapen med bootsektorn. Bootsektorn ligger på hårddisken och bootstrapen sker från BIOS (ROM).

Det verkar vara en systemfil som har försvunnit/ej läsbar vid startsekvensen..

mange78 skrev:
Ok. Men vad är det som får dig att tro att det är disken som är på väg att ge upp?

Det är svårt att säga utan att ha tillgång till utrustningen men att en fil helt plötsligt inte går att läsa kan bero på att disken håller på att ge upp och att just den filen är förstörd, och då förmodligen tillsammans med fler filer (och antalet förstörda filer ökar med tiden).

Men den stora faran är att om det är disken som håller på att rasa så kommer konsekvenserna att bli väldigt stora. Om filerna är viktiga så måste man se till att skydda dem och det så fort som möjligt.

mange78 skrev:
När man söker specifikt på den felkoden som kommer upp, den jag beskrev ovan, handlar i princip alla förslag om att det är minnet som spökar.

För att testa minnet så gå till en kompis, ladda hem memtest86 eller memtest86+ och bränn ut den på en CD som du sedan startar upp datorn ifrån så kommer den att testa minneskretsarna åt dig.

mange78 skrev:
Men som du säger, better safe than sorry..

Om jag vill ge mig på att flytta över disken till en annan dator, måste jag då ha nåt speciellt program för att komma åt filerna och säkerhetskopiera över dom till en enhet på den datorn? Jag kan ju inte partitionera den och som såvitt jag förstår kan jag väl då inte hitta den disken i utforskaren då?

Det bör gå bra att bara peta in den i en annan dator men bygla om den så att den inte är primär. Ibland så kan man få problem om den andra datorn försöker boota från den överflyttade disken. Den bör också dyka upp som en ny disk helt automatiskt om den är tillräckligt hel och då kan du naturligtvis kopiera över filerna via utforskaren. Det finns också en möjlighet att göra så att man får ett USB- eller (e)SATA-anslutning.

Om den säger att disken inte är formaterad eller något liknande så skall du naturligtvis inte låta den göra det. Då är diskstrukturen förstörd och du måste försöka reparera den eller läsa filerna direkt från disken utan att blanda in något filsystem. Men då anser jag att man skall göra en råkopia av disken först så att man inte ställer till med något när man jobbar på den.

Jeppe, EPROM =) !
Men helt rätt, blanda inte in BIOSen i det här.

Du ska boota med en XP-CD av rätt slag. Gå in i BIOS, ställ in så den bootar från CD.
Kör recovery från den konsolen som startas när du startar om och låter CD-skivan boota.

Filerna är skadade på hårddisken, och det händer oftast när man "råkar" stänga av datorn när den läser/skriver mot hårddisken.
Observera att det ska mycket till innan detta innebär ett mekaniskt fel på hårddisken, läsarmen för skivorna i hårddisken är konstruerad för att tåla detta, och läshuvudet nuddar aldrig ytan på skivorna.

FIXMBR i recoverykonsolen kan funka. Funkar som gamla hederliga "fdisk /mbr", lite överkurs.. http://support.microsoft.com/kb/69013
http://www.techzonez.com/forums/archive/index.php/t-3975.html
Hoppas det hjälper något.

Senast ändrad:
Uppdaterade tydligen inte och sera att det jag skrev känns ryckt ur sitt sammanhang, ber om ursäkt för mitt till synes förvirrade inlägg men låter det liga kvar.

Inte nog med att du behöver en WXP-skiva för att göra det du tänk dig, du behöver "rätt" skiva. Det finns ett gäng olika varianter och licensformer så jag avråder dig från att försöka installera om ovanpå befintlig installation för att kunna rädda datat om du inte har samma skiva (dold partition) som vi den ursprungliga installationen..
Har du din licens nyckel kvar? (brukar sitta klistrad på datorn), då kan du beställa ny skiva från pytte mjuk. Men som jag sa innan det finns fler versioner med små differenser så du riskerar att tappa all data på disken när du installerar om operalivet.
Allting är ju en avvägning men i det fallet där du förefaller att ha data på hårddisken som du vill bevara så rekommenderar jag starkt att du slutar att försöka reparera operativsystemet utan monterar ur disken och läser disken från en annan dator.
Tänk på att den datorn du skall använda har uppdaterat antivirus skydd och att den inte har filler som är av betydelse. Det kan (tror inte det är så) vara så att du har virus på din hårddisk som förstört den.
Man kan även starta upp datorn på en CD med t.ex Win PE för att för hand reparera filer som är skadade men har du inte ens XP skivan har du så klart inte en PE skiva.. och det känns som om vi tappar fot fästet för att vara en foto sida om jag fortsätter de resonemanget?
Ta ur hård disken och gör den till slav om det behövs och stoppa in den i en annan dator!!
//Svenne

Senast ändrad:
NTFSCHK.EXE

http://www.sysinternals.com/utilities/ntfsdosprofessional.html

Det här räddade min dator en gång när dåligt internminne gjorde filsysytemet så korrupt att det inte ens hjälpte att flytta disken till en annan dator, så fort WinXP eller 2000 försökte läsa från disken krashade datorn, även felsäkertläge eller att boota från WinXP eller 2000 CDn gjorde att den krashade.

Lösningen var att boota DOS och sen köra NTFSCHK.

Gratis är det också.

"Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad:
c:\windows\system32\config\system"

Man kan säga att mitt yrke är att laga datorer som Windows inte startar på och min erfarenhet (7 år) säger att ovanstående fel tyder på att registret i XP har gått sönder. Med 90% sannolikhet.

Jag har flera gånger varit med om exakt samma problem. Aldrig på min egen dator.

För att laga registret krävs att man har rätt Windows XP-skiva och startar Återställningskonsolen genom att trycka på R vid uppstarten.

Mer kommer jag inte att beskriva här eftersom att allting finns beskrivet hos de som har tillverkat operativsystemet/skiten:
:)
http://support.microsoft.com/kb/307545

Lycka till.

Arctic skrev:
Det bör gå bra att bara peta in den i en annan dator men bygla om den så att den inte är primär. Ibland så kan man få problem om den andra datorn försöker boota från den överflyttade disken. Den bör också dyka upp som en ny disk helt automatiskt om den är tillräckligt hel och då kan du naturligtvis kopiera över filerna via utforskaren. Det finns också en möjlighet att göra så att man får ett USB- eller (e)SATA-anslutning.

Om den säger att disken inte är formaterad eller något liknande så skall du naturligtvis inte låta den göra det. Då är diskstrukturen förstörd och du måste försöka reparera den eller läsa filerna direkt från disken utan att blanda in något filsystem. Men då anser jag att man skall göra en råkopia av disken först så att man inte ställer till med något när man jobbar på den.

Ok. Bara så att jag förstått det rätt. Om jag monterar över disken i en annan dator och den datorn säger att disken inte är formaterad, då är diskstrukturen förstörd och jag kan inte komma åt mina filer. Men om disken dyker upp som en ny disk, då kan jag kopiera över data i utforskaren.

I så fall testar jag nog att flytta den till en annan dator, och är det så att diskstrukturen verkar vara förstörd monterar jag nog tillbaka den igen och kontaktar expertis.

Jeppe skrev:
Halt.. Blanda inte ihop bootstrapen med bootsektorn. Bootsektorn ligger på hårddisken och bootstrapen sker från BIOS (ROM).

Det verkar vara en systemfil som har försvunnit/ej läsbar vid startsekvensen..
Är bootstrap samma som boot sector?
Nej, inte riktigt. Bootsektorn är den del på disken som måste läsas in först för att datorn skall kunna hitta resten av innehållet på disken. Bootstrap är den programsekvens som används för att starta datorn från grunden. Bootstrapen omfattar bl.a. att gå igenom minne, BIOS med mera. I BIOS finns bl.a. information om var bootsektorn ligger på hårddisken. I princip ingår BIOS alltså som en del i det som klassiskt brukar kallas bootstrap-sekvens.

BIOS (Basic Input/Output System) lagras i ett permanent ROM, men numer är det vanligt att man kan ändra inställningarna i BIOS med programvara. BIOS håller ordning på all information som datorn använder innan den kan komma åt hårddisken. I BIOS finns inställningar för tangentbord, skärm m.m.(mange78)har ett fel fel på boot sectorn :) Bios är et förlegat system används bara av Microsoft efter mycket krångel med virus och register och dll elände inser man att man har startat på fel plattform välj en mac

Senast ändrad:
svendus skrev:

mange78 skrev:

Hur skapar man en image av en hårddisk?

norton ghost

Nej.

Ghost, och True Image, försöker vara intelligenta och hoppa över delar som de anser vara tomma. Det fungerar jättebra om man skall göra en backup av en partition men inte om man skall använda den för att rädda en disk. Jag använder det själv på mina system så att det är lätt att återställa vid behov men det är inget verktyg att använda för att rädda data.

Jag brukar köra dd under Linux. Då behöver jag till att börja med inte montera disken och operativsystemet eller andra program kan inte hitta på något knas (Windows kan ibland själv skriva och ändra på diskar och har man otur så skrivs något viktigt över).

Sedan monterar jag diskavbildningsfilen som en enhet så att jag kan använda den som en vanlig disk och i första hand försöker jag rädda data från denna fil. Fungerar inte det så måste jag naturligtvis ge mig på den trasiga disken men hela idén är att använda och jobba så lite som möjligt på den fysiska disken.

Jag vet att dd finns till Windows men jag har aldrig testat det. Förmodligen så finns det andra liknande program men de har jag inte heller någon erfarenhet av. Linux ger mig bättre kontroll över datorn så det är mitt förstahandsval.

elohim skrev:
Filerna är skadade på hårddisken, och det händer oftast när man "råkar" stänga av datorn när den läser/skriver mot hårddisken.
Observera att det ska mycket till innan detta innebär ett mekaniskt fel på hårddisken, läsarmen för skivorna i hårddisken är konstruerad för att tåla detta, och läshuvudet nuddar aldrig ytan på skivorna.

Visst, det är sällsynt att en hårddisk krashar rent fysiskt men då den gör det och man agerar förhastat så blir felen desto värre.

Är de data man har på hårddisken oersättliga så måste man agera utifrån detta. Rör det sig om porrfilmssamlingen eller något annat som man kan få tag på igen så är det naturligtvis en annan sak. Då kan man kosta på sig att göra fel och den enda konsekvensen blir lite extra jobb. Men om det rör det sig om tio års fotograferande?

Jag har fem, sex hårddiskar liggande på hyllan hemma som har trasiga sektorer och i något fall så har även motorn eller något lager skurit eller så har läshuvudet plöjt ner i disken för det tog tvärstopp. Om man har börjat få trasiga sektorer så har de en tendens att öka och man skall komma ihåg att när man börjar se dessa fel så har redan hårddiskens alla reservblock redan förbrukats. På SCSI-diskar så vet jag att man kan lista alla trasiga block och se om dessa ökar och i vilken takt men jag har inte hittat (läs sökt efter) något liknande för (S)ATA.

Arctic skrev:
Visst, det är sällsynt att en hårddisk krashar rent fysiskt men då den gör det och man agerar förhastat så blir felen desto värre.

Absolut, håller helt med.
Det gäller ju att köpa rätt diskar som håller länge och bra. Jag har haft ett haveri under min "PC-tid" sedan 1992. En gammal 3GB Quantum. Och då har jag ändå nördat mig med LAN-möten och haft datorn påslagen i stort sett jämt.

Alla hårddiskar listar läsfel i sektorer i en lista. Dessa kan du omtesta genom att göra en så kallad lågnivåformatering, när man skriver/läser/skriver/läser till varje sektor för att se att dess funktion fortfarande fungerar. Därför tar en sådan formatering en bra stund.

Det sista man ska göra "förhastat" är att trycka in hårddisken i en annan dator, det första man gör. Om någonting verkligen ÄR på väg att fysiskt gå sönder ska man röra den så lite som möjligt och försöka lösa problemet i den lokala datorn. Nästa steg blir att koppla in en annan hårddisk i den felaktiga datorn och försöka lösa det så genom diverse program, tester, backuper osv.
Tror man inte att det är ett fysiskt fel kan man givetvis sätta i disken i en annan dator också.

HJÄLP!!!

Nu har jag monterat in disken i en annan dator och jag misstänker att det gick åt HELVETE!

När jag startade upp datorn började den inkonsekvenskontrollera disken, försökte avbryta, men det gick inte. Sen fick jag upp disken som en enhet i utforskaren, men TOM. Det enda som fanns kvar verkar vara en backup-folder med drivisar till hårddisken. Själva disken heter nu TMPHDD och den verkar alltså vara tom.

Hur går jag nu vidare? Kan jag skaffa nåt program som kan försöka återskapa filerna på den?

Re: HJÄLP!!!

mange78 skrev:
Nu har jag monterat in disken i en annan dator och jag misstänker att det gick åt HELVETE!

Oj. Synd att jag inte skrev mitt senaste stycke här ovan igår.. =/

Din filallokeringstabell var antagligen trasig, därför hittade inte XP den där filen, den visste helt enkelt inte var den låg.
Positivt är att filerna antagligen finns kvar på hårddisken, problemet är dock att datorn inte vet VAR dom ligger.

Leta rätt på ett recoveryprogram och kör detta. Kopiera över alla räddade filer till en ny disk. Belive me. De är kvar på disken. Men skriv ingen data till den "trasiga".

Re: Re: HJÄLP!!!

elohim skrev:
Oj. Synd att jag inte skrev mitt senaste stycke här ovan igår.. =/

Din filallokeringstabell var antagligen trasig, därför hittade inte XP den där filen, den visste helt enkelt inte var den låg.
Positivt är att filerna antagligen finns kvar på hårddisken, problemet är dock att datorn inte vet VAR dom ligger.

Kan nåt återställarprogram hitta dom?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar