Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 5d mark 2 och 24-70

Produkter
(logga in för att koppla)

bloggfji

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tidigare skrivit om detta problem med att min kamera inte är riktigt 100 procent skarp och läste runt här på forumet och kom fram till att om man har otur så kan man få ett oskarp objektiv som inte riktigt jobbar med huset.

24-70 2,8 Ska vara knivskarp har jag läst och är ett av dom bästa objektiv i världen säger många.

Nu har jag väntat i 4 veckor på att få tillbaka min kamera från skärpejustering. Och idag när jag hämtade kameran så var den fortfarande skitdålig.
I Affären säger dom "Det är såhär bra du kan få med denna kamera och objektiv"

Jag får skarpare bilder med min sambos Nikon D90 med kitobjektiv.

Vad ska jag göra!? Är Canon såhär dåliga jämför med Nikon? Jag har tidigare plåtat med min d300s och fått suverän skärpa från den.

MVH
Fredric Johansson

Canon's 24-70 må vara en av de skarpaste normalzoom gluggarna men den är också välkänd för att lida av fokuseringsproblem även när den kommer direkt från fabriken. Tyvärr är det så, därför bör du lämna in både huset och objektivet för justering till Canon.

/ Magnus

Jag står i begrepp att köpa ett 24-70 till min 7D. I vilket avseende menar du "den svåraste optiken jag har"?

Missförstå mig rätt, jag kan inte nog lovorda denna optik beroende på dess fantastiska prestanda. Slarvigt tagna kort blir av naturliga skäl inte så bra som man vet att gluggen kan prestera. Jag kan uppleva andra gluggar mer förlåtande.

En hel del pratar på olika fotoforum att det finns en viss variation mellan olika exemplar vad gäller skärpan på full öppning hos just denna modell. Som alltid så finns det ju dåliga ex om man har otur, sen måste man ju vara realistisk och inse att inget objektiv är lika bra på full öppning som lite nedbländat, i vart fall inte de ljusstarka exemplaren. Köper man ett 24-105L kan man vara ganska trygg i bra skärpa redan på full öppning, men då har man ju inet 2.8. Jag har personligen, utan att ha ägt just denna modell, lite svårt att tänka mig att Canon skulle ha så dålig kvalitetskontroll just på denna glugg, som ju är många proffs favorit. Sen får vi inte glömma att det är ett snart tio år gammal modell och att det har ju hänt lite på sistone, både på objektiv- och på sensorfronten. Men visst ska det vara bra till det priset. Jag vågade aldrig köpa det pga allt jag läste, utan håller mig till 24-105L och de fasta 1,4-objektiven inom omfånget.

Hej!

Jag har tidigare skrivit om detta problem med att min kamera inte är riktigt 100 procent skarp och läste runt här på forumet och kom fram till att om man har otur så kan man få ett oskarp objektiv som inte riktigt jobbar med huset.

24-70 2,8 Ska vara knivskarp har jag läst och är ett av dom bästa objektiv i världen säger många.

Nu har jag väntat i 4 veckor på att få tillbaka min kamera från skärpejustering. Och idag när jag hämtade kameran så var den fortfarande skitdålig.
I Affären säger dom "Det är såhär bra du kan få med denna kamera och objektiv"

Jag får skarpare bilder med min sambos Nikon D90 med kitobjektiv.

Vad ska jag göra!? Är Canon såhär dåliga jämför med Nikon? Jag har tidigare plåtat med min d300s och fått suverän skärpa från den.

MVH
Fredric Johansson

Du säger att du fick tillbaka kameran och objektivet från butiken. Hade de skickat in den för justering hos Canon RCC eller Intervision då?

Canon's 24-70 må vara en av de skarpaste normalzoom gluggarna men den är också välkänd för att lida av fokuseringsproblem även när den kommer direkt från fabriken. Tyvärr är det så, därför bör du lämna in både huset och objektivet för justering till Canon.

/ Magnus

Det har jag gjort. men inget blev bättre

Du får kolla ditt objektiv, jag har testat 4 st och alla har varit ojämna åt ena eller andra hållet, det senaste var enastående bra på 24mm och var med i en test för några år sedan och där vi jämförde d3 med bla 1dsmk3 och Nikons då nyutkommna 24-70
Samma objektiv var sämre upp mot 70mm än andra tidigare exemplaren
Lennart Aspman har haft ett antal 24-70 där de har uppträtt olika.
Har du oturen så har du fått ett inte allt för vasst ex och lättast är att låna ett annat ex och göra en jämförelse

Klaus på www.photozone.de har haft samma erfarenheter som Lennart och jag har haft med 24-70 .
Mina erfarenheter är med 5d och 5dmk2 dvs 24x36

It should be mentioned that the Canon EF 24-70mm f/2.8 USM L is a bit of a personal nemesis. A couple of years ago I tested the lens on the old EOS 350D (APS-C) and it took me 4 (f-o-u-r) samples of the lens to get a good one - please note: "good", not a "great" sample. The first three variants showed rather hefty centering defects which spoiled the results quite a bit. Actually I didn't really want to test this lens anymore but we were able to get our hands on the "good" sample again so ...

Bäst är 24-70 runt 35mm där objektivet (ett friskt utan centreringsfel är oerhört bra , jag tittade på gamla testbilder tagna med 35/1,4 och zoomen ställd på 35mm och båda nerbländade till 2,8 och jämnheten över hela bildytan, dvs kantskärpan var bättre med zoomen, likaså var CA betydligt lägre.
En nackdel med zoomen är att glappet ökar med användning, hela frontpartiet är stort och tungt och med tiden så kan man känna att objektivet inte är så tight längre och att det tom kan börja hänga.
Köper man ett beg så skruva ut objektivet i dess fulla längd och känn efter hur mycket spel det finns, är glappet stort räkna med en tur till Intervision eller Canon för injustering och tighta glappet

Jag har nu fixat test bilder

Den här bilden är tagen med Nikon d3 tror jag och sen min 5d mark 2 Med ett fast 85 objektiv. Exakt samma inställningar ( Ja D3 är nog en bättre kamera )

http://fredricjohansson.se/Bilder/IMG_0334.jpg

Vad tycker ni? Ska det vara sådär?

Nästa bild är tagen med min 5d+24-70 och en Nikon d90+kit objektiv

http://fredricjohansson.se/Bilder/Untitled-1.jpg

Så va tycker ni ?

5D vs D90 bilden båda ser riktigt dåliga ut
5D vs D3 eller vad det nu var för kamera förefaller vara tagna i olika ljus och därför svåra att bedöma, den infällda bilden är dock skarpare, är det samma bländare?

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar