Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisvärt teleobjektiv för safari

Produkter
(logga in för att koppla)

jenek439

Ny medlem
Hej, ska åka på safari i januari och behöver köpa ett prisvärt teleobjektiv till min nikon d80. Hur mycket tele anser ni att man behöver? 300 eller mer? Vill gärna hitta ett prisvärt objektiv eftersom jag inte kommer att använda det så jättemycket hemma.

Hej, ska åka på safari i januari och behöver köpa ett prisvärt teleobjektiv till min nikon d80. Hur mycket tele anser ni att man behöver? 300 eller mer? Vill gärna hitta ett prisvärt objektiv eftersom jag inte kommer att använda det så jättemycket hemma.

Safari = mkt sol? I så fall e väl sigma 150-500 prisvärt, men kanske inte i yttersta toppen när det gäller optisk kvalitet. Runt 10.000kr får du ge för ett.

// Magnus

Tänk på att ljusstyrka på teleobjektiv kostar mycket pengar. För varje steg från f/5.6 till f/4 till f/2.8 dubbleras priset på objektivet. Din D80 är inte så bra på ISO > 400 medan ett D90-hus som ger dig 2-3 ISO-stegs bättre bildprestanda bara kostar 5.725kr http://www.cameranu.nl/en/index.php?hg_id=257&sg_id=1010.

Köp sedan en beg Nikon AF 80-400VR för max 10.000kr så kan du sälja den för typ samma pris när du kommer hem från safarin. Mycket mer kostnadseffektivt än att köpa ett nytt "billigt" Sigmaobjektiv som ändå tappar 30% av sitt värde på en månad.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=139908
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=139830

Sälj D80-huset för 2500kr eller ta med det som backup-hus, kanske med ett kortare objektiv på så slipper du byta objektiv i fält. Alltid redo!

Hur mycket tele anser ni att man behöver? 300 eller mer?
Ja, gärna mer. Själv tycker jag ofta att mitt 100-400 är för kort.

Som Anders påpekar är det bra att ha två kameror, eftersom man inte kan räkna med att hinna byta objektiv. Innan jag hade två dslr-hus använde jag en hyfsad kompaktkamera som komplement för att täcka det kortare brännviddsområdet.

När jag var på safari använde jag ett fast 300mm objektiv (på en fullformatskamera), visst ett längre objektiv hade jag önskat men jag klarade mig för det mesta. Det är främst vid fotograferande av fåglar som man behöver längre objektiv. Med elefanter, lejon och buffel är det en fördel att ha "vidvinkel" då man kan komma dem väldigt nära. Du kan se bilder i min profil på bilder från min resa, många är tagna med 300mm objektiv.

Din kamera ger 1.5x förlängning så ett 300mm objektiv blir ett 450mm objektiv. Och som du skriver inte är beredd att lägga så mycket pengar på ett objektiv tror jag att ett Nikon 70-300 VR, Sigma 70-300 OS eller Sigma 70-300 skulle fungera. Om ekonomin tillåter skulle jag satsa på versionerna med VR respektive OS. Dessa objektiv har bildstabilisator vilket underlättar att ta skarpa bilder när du handhåller kameran på statiska objekt.

Till resan införskaffa en bean bag, som du köper eller tillverkar själv. Denna använder du bilen för att stötta objektivet (stativ är ofta väldigt svårt att använda).

Ta även med fler minneskort än vad du tror att du kommer att använda ;-) Ta även med extra batterier, och kolla hur det är med möjligheten att ladda dessa.

Tänk på att skydda din utrustning mot damm, var försiktig när du byter objektiv.

Ha en underbar resa!

Senast ändrad:
Jag får hålla med andra här, att köpa en bättre kamera och ljussvagare objektiv kan vara billigare än att ha kvar din gamla kamera och köpa ljusstarkare objektiv. Det gäller ju förstås bara vid dåligt ljus, i klart dagsljus fins det tillräckligt med ljus för nästan vad som helst.

Men om jag ska föreslå ett riktigt bra objektiv blir det ett Nikon 70-300 VR, om det räcker med 300 mm. Mycket prisvärt och fint. Har också stabilisering som kan kompensera en del i dåligt ljus.

Vet du att det blir långa avstånd kan du kika på ett Nikon AF-S 300/4 och kanske en telekonverter, men då är vi uppe i över 13-17 000 om du handlar i Sverige. Det tillsammans med ett 70-300/VR tror jag skulle funka bra och jag kör själv med den kombon, men jag har aldrig varit på safari så det kan jag inte uttala mig om...

Ja, gärna mer. Själv tycker jag ofta att mitt 100-400 är för kort.

Som Anders påpekar är det bra att ha två kameror, eftersom man inte kan räkna med att hinna byta objektiv. Innan jag hade två dslr-hus använde jag en hyfsad kompaktkamera som komplement för att täcka det kortare brännviddsområdet.

Instämmer i allt, (ErlandH har massor av erfarenhet av safari) en fråga, vart går din safari?

Jag tror att jag sett 2-3 trådar om safari nu i höst, skulle vara kul att se lite bilder från deltagarna, åker själv i feb till Tanzania,(och jag antar att ErlandH är nog snart på väg också)

Den som först kommer hem kan väl starta en tråd med lite safari bilder!

Själv kommer jag att satsa på två hus med 24-70 och 100-400

/Stefan-H

Köp sedan en beg Nikon AF 80-400VR för max 10.000kr så kan du sälja den för typ samma pris när du kommer hem från safarin. Mycket mer kostnadseffektivt än att köpa ett nytt "billigt" Sigmaobjektiv som ändå tappar 30% av sitt värde på en månad.

Köp ett begnat sigma då för 5-6000 så e det "problemet" löst...

Ett möjligt "problem" med begagnat e att man inte alltid hittar ett som känns rätt i tid innan sin resa. Januari är inte så långt borta...

// Magnus

Utrustning för safari

Jag hijackar den här gamla tråden litegrann, eftersom jag har samma fråga.
Jag ska till Tanzania i mars.

Det jag ämnar ta med mig är två kamerahus, D90 (på vilket jag kommer ha 16-85:an på) och D700.

Sedan har jag ett nikon 50mm 1,4, nikon 70-20mm 2,8 VRII, och TC20E II converter.

Jag planerar att köpa en monopod och en bra beanbag också. Sedan har jag drygt 10 000 kvar.

Vad bör jag prioritera?
Jag skulle behöva ett längre tele, men det finns inte riktigt pengar till ett kvalitativt sådant. Är det såpass ljust i Afrika att ett Tamron 200-500 funkar? Känns dock inte som något jag kommer ha användning av när jag kommer hem. Jag håller på att spara till ett fast 500mm, eftersom jag är intresserad av att fota vilda djur och fåglar.

Är det någon annan utrustning som kan behövas, eller något att tänka på?

Jag skulle behöva ett längre tele, men det finns inte riktigt pengar till ett kvalitativt sådant. Är det såpass ljust i Afrika att ett Tamron 200-500 funkar?

Är det någon annan utrustning som kan behövas, eller något att tänka på?
Det är både ljust och mörkt i Afrika. Dvs väldigt ljust mitt på dagen, men å andra sidan uppkommer många av de bästa fototillfällena på en safari strax efter gryningen och strax före skymningen. Flexibilitet är viktig, eftersom man inte alltid kan/hinner flytta sig som man vill, och då passar en zoom. Själv bytte jag just därför system till Canon, som har ett utmärkt 100-400. Det är bra med VR/IS/OS. Vilket alternativ som passar till Nikon som är bäst vet jag inte riktigt, men det finns ju både Nikons eget 80-400 och några varianter från t ex Sigma.

Köper man en beg telezoom kan man förmodligen sälja den när man kommer hem utan att göra alltför stor förlust. Lägger man typ 30000 kr på en safariresa är det ju inte orimligt att lägga ytterligare några tusenlappar på utrustning som gör att man får bra bilder med sig hem.

För övrigt skulle jag nog välja att ha telet på D90 och en normalzoom på FF-huset.

I övrigt ska man se till att ha bra kikare. En per person. Där har faktiskt Nikon några riktigt bra alternativ (även i hyfsade prisklasser) om du vill vara märkestrogen!

tele

har ett sigma 150-500 med os ! tycker själv det tar fina bilder å e mycke pang för pengarna ! köp ett beggat sådant å de e garanterat inga bekymmer kränga det då du e hemma ! ett 300 bli garanterat för lite tro mig ! hade ett sånt tidigare å de räckte aldrig till ! kolla mina tjäderbilder får du se att skärpan e fullt tillräcklig ! åker aldrig någonstans utan mitt sigma !

Köp ett 300/4 plus en telekonverter på 1.7. Då får du något som är bättre än de zoomar som många föreslår. Priset är då också högst rimligt.

Mvh

Panasonic + Olympus

Köpte ett begagnat Panasonic hus DMC L10 + ett Olympusobjektiv 70-300, motsv. 140-600mm,
mycket skarp kombination

Åker inte på safari, men det finns mycket annat att fotografera, turister ex.vis

föredrar nog mitt sigma framför ett budget 300 med converter för den kombon verka inte va nå vidare !

Ja, det lutar mot sigmat. Ingen har ens nämnt tamrons 200-500 som är lite ljuskänsligare än sigmas. Men jag antar att vr:en (os:en) gör att sigman är bättre, trots att skärpan är sämre på den.

Sedan detta med att sätta telet på D90:n... Är det verkligen bäst?

Jag tänker på ljuskänsligheten på telet, D700 har ju betydligt bättre ISO-behandling, och som jag förstått kan jag lika gärna beskära min D700-bild, istället för att att fota med D90:n... Sensorn är större, det måste väl betyde större pixeltäthet/högre bildkvalitet?

Skulle jag satsa på ett sigma hade jag nog valt 120-400 före 150-500.
Inte speciellt bra vid 500mm och den verkliga brännvidden är kortare än 500 enligt tester.

Annars håller jag med om att det är mkt glugg för pengarna men jag tror 120-400 är ännu mer prisvärt.

Skulle jag satsa på ett sigma hade jag nog valt 120-400 före 150-500.
Inte speciellt bra vid 500mm och den verkliga brännvidden är kortare än 500 enligt tester.

Annars håller jag med om att det är mkt glugg för pengarna men jag tror 120-400 är ännu mer prisvärt.

Grejen är att jag redan har 400 mm, med min 70-200 plus 2xconverter. De flesta verkar tycka att 400 mm inte riktigt räcker för safari, så därför vill jag ha de där sista 100 millimetrarna...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar