Annons

Prisvärt teleobjektiv för safari

Produkter
(logga in för att koppla)
Tittar man på budgeten för supertelen så skulle en beg Sigma 120-300/4 nog passa (max ca 10.000:). Däremot är överlappet mot TS fina 70-200 stort i brännvidd, det är mellan 200 och 300mm man får (egentligen mer som 190-270 vid oändlighet enl tester). Sigman väger en hel del d u. Dock generellt ett skarpt val (testa dock just det som skall köpas, finns en del kvalitetsvariation hos Sigma). Jag vidhåller dock att om man inte nödvändigtvis vill köra med samma system så kan man överväga att köpa ett hus i ett annat system för att nyttja ett speciellt objektiv. För pengarna är nog ändå Canon 400/5,6 beg plus ett passande hus beg nog det som ger mest skärpa för minst överlapp i brännvidd av alternativen. Vill man ha en zoom finns ju 100-400L som inte är fullt lika skarp vid 400mm och som man får se upp med damm med. Glömm inte Olympusalternativet.

Det är inte fel att ha ytterligare ett extra kamerahus som i fallen jag beskrivet, man slipper byta objektiv.
 
Till resan införskaffa en bean bag, som du köper eller tillverkar själv. Denna använder du bilen för att stötta objektivet (stativ är ofta väldigt svårt att använda).

En bean bag är en dålig lösning för att stödja objektivet. Det är stor risk att man inte kommer åt objektivets reglage så värst bra. Dessutom är det en grej till att hålla reda på när man byter fotoriktning.
 
Beg 100-300/4.0 ser man ofta för ca 7-8000kr, 120-300 är mer ovanliga - de som köpt behåller dem oftast. Det finns ju inte mycket att byta TILL om man trivs med omfånget och ljusstyrkan.

Fredrik:
Det är ju därför det är bra att ha en DX och en FX med sig... :) för att få motsvarande omfång på två st D700-kroppar behöver man som sagt 70-200/2.8 och en (fiktiv) 180-450/4.0. Överlappet som finns är inget som stör direkt... :)
 
Njae, man brukar vara ute i gryningen och skymningen eftersom det är så som djuren är mest aktiva. Mitt på dan står solen högt och det är för varmt för att göra något (både för människor och djur).

Men så kan man ju inte säga egentligen även om det i allmänhet stämmer. I Masai Mara är trycket så stort under att det finns rapporter om att djuren ändrat sitt beteende och jagar just mitt på dagen då människor som stör då är färre.

När det gäller temperaturen och man tar exv. Kenya så är det ju inte mer än 20 grader C under vår sommar och det är ofta molnigt under långa perioder. En del platser ligger ju dessutom högt. Nairobi ligger ju exv. på en högplatå precis som stora delar av inlandet. Även Masai Mara är ju inte glödande hela året om även om det är varmare . Om ni sett Nick Bradts fantastiska bilder främst från Amboseli, så ser ni att det ofta är molnigt och hans bilder är sällan bilder i solsken, så det kan vara bra rent ur fotografisk synvinkel att inte åka på safari när det är som molnfriast och varmast (det är det normalt under vår vinter).

Jag tycker inte jag någonsin haft några större problem med värmen (men det är verkligt individuellt) och jag har varit på safari både under hög och lågsäsong. Däremot drabbades ett par vi åkte med i Tsavo av uttorkning men det berodde mer på att de inte fattade att de måste dricka ordentligt. Kvinnan i det sällskapet fick tillbringa ett dygn på sjukhus med dropp vid hemkomsten från safarin.

Även Syd-Afrika har ju temperaturer under deras vinter som inte alls är speciellt höga. Det är jätte stora regionala skillnader. Det finns ställen där termometern går ner mot noll och andra där man har medelhavsklimat och höga temperaturer under sommaren.

Dessutom är det inte alltid speciellt dammigt, för ibland regnar det ju varje dag även om det inte regnar hela dagarna utan bara kommer enstaka skurar under dagen. Då kan det vara underbart med skön temperatur och ren luft utan tillstymmelse till damm.

Men det är inte fel med polfilter ibland som någon tidigare skrivit, för att inte säga ofta. På många ställen är det ofta disigt och färgerna blir lidande utan filter. UV-filter hjälper säkert också och det har väl de flesta antar jag.

Vill också slå ett slag för att ta bilder av miljöerna och inte helt fokusera på närbilder av lejon. Det är faktiskt mycket mer mäktigt med dessa enorma hjordar med gnuer och zeror på marsch mot bakgrund av de storslagna storskaliga scenerier som ofta finns i de parker man främst kan se det (Serengeti, Masai Mara och delvis Ngorongoro) än skarpa bilder på lejons morrhår som någon skrev ovan. Ngorongoro är dessutom i sig ett helt makalöst skådespel genom att ljus och fotografiska villkor skiftar otroligt snabbt. Hotellen ligger ofta på randen av kratern med en helt fantastisk utsikt.

Landsbygden mellan Serengeti och Ngorongoro är dessutom bedövande vacker i sin storslagenhet och storskalighet. Byarna man ser ligger ofta mycket vackert placerade. Det kommer jag ihåg som en lite otippad höjdpunkt när jag var där.
 
Senast ändrad:
Vet inte om någon redan föreslagit det men skulle jag på "once-in-a-lifetime" safari hade jag köpt ett begagnat supertele och teleconverter och sedan sålt det när jag kommit hem. Man får maximal kvalitet utan kostnad men kräver förstås en viss likviditet.
 
Vill också slå ett slag för att ta bilder av miljöerna och inte helt fokusera på närbilder av lejon.

Stort medhåll. Att ta sig till Samburu var lite småjobbigt de sista cirka 5 milen på tvättbrädesvägar, men landskapet är fantastiskt fint. Chauffören/guiden var nog inte så van vid att folk ville titta på annat än lejon och leoparder för han såg lite förvånad ut de gånger jag bad honom stanna för att jag ville ta en landskapsbild.
 
Stort medhåll. Att ta sig till Samburu var lite småjobbigt de sista cirka 5 milen på tvättbrädesvägar, men landskapet är fantastiskt fint. Chauffören/guiden var nog inte så van vid att folk ville titta på annat än lejon och leoparder för han såg lite förvånad ut de gånger jag bad honom stanna för att jag ville ta en landskapsbild.

Absolut! Jag ser mycket fram emot miljön och vyerna (jag började gråta av ödmjukhet inför naturen när jag steg av planet på Svalbard, när jag var där). Jag är väldigt fascinerad av landskap och planerar att ta mycket bilder som inte innehåller djur. Ser mycket fram emot att se solen gå upp vid Ngorongokratern.

Men, som jag nämnde förut, att hitta en bra normalzoom är inte riktigt en lika knepig fråga som att hitta ett tele på 400 mm eller mer(såvida man inte har de pengarna).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.