Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prissättning Canonmanualer

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Alla. Jag vill i denna diskussion lyfta in en
annan sida av detta problem.
När du köpt din (nya) kamera, lägg då ihop originalkartonger, din kopierade manual osv i en mapp och förvara på bra ställe. Det tar 10 minuter men du vinner två vikiga saker:
1. Din kamera blir lättare att sälja med originalkartonger då den (förhoppningsvis) anses vara bättre vårdad. Eventuellt kan värdet också bli högre. Gäller mer äldre kameror/objektiv om jag fattat rätt.
2. Nästa ägare får en manual. Bra säljargument och en trevlig gest.

Forstsätt ditt sökande. Själv har jag_fått_två originalmanualer av Canon (EOS 5 & EOS 1n) utan kostnad.
Hepp!
Garbis H. Sarafian, Aneby
 
Ang. Mitt namn på "min tråd".. Till saken hörde att jag fick ett drygt svar på Canon Svenska AB att de inte har varken tid, ork eller lust att skicka ut enstaka maunualer till enskilda kunder.. Jag blev därför hänvisad till en återförsäljare som jag besökte direkt efter och fick svaret att det skulle gå på 600 kronor att få hem en sådan, eftersom Canon ser det som en alldeles för stor arbetsbörda..

Jag var/är inte bara besviken på Canon beroende på priset på denna pappersbunt utan bemötande och deras fruktansvärt dåliga argument att inte skicka ut manualer till mig som Canonkund!! Vem är det som ser till att de överlever? Det måste väl vara vi kunder, stora som små!?

Tycker därför att det var fel att byta namn på tråden, men jag litar på auktoriteter.. Så det får la gå!
 
NiklasK skrev:
Tycker därför att det var fel att byta namn på tråden, men jag litar på auktoriteter.. Så det får la gå!
Man ska alltid ifrågasätta auktoriterer, även om Davids svar var nästan tillfredsställande.
Men jag tjurar och tycker det var fel att ändra rubrik. Den känns väldigt tandlös nu, speciellt i perspektiv av Canons slappa beteende och det faktum att du var väldans sne på Canon.

Men nu släpper jag detta, funderar på att ringa Nikon och se vad de tar för en bruksanvisning till F5.
 
Jag litar inte på auktoriteter över lag, men jag vet sedan tidigare att David har bra och sunda värderingar och åsikter annars..

Om man bara tittar på mitt första inlägg som startade tråden kan man tycka att namnet på tråden inte stämde men mitt andra inlägg ger lite mer substans i det!

Men å andra sidan är jag inte fruktansvärt besviken längre, nu när sympaticumpåslaget lagt sig utan nu är jag bara besviken och bekymrad och oroad över att Canons bemötande mot mig nån dag kommer ge mig ekonomiska bekymmer när jag skall få något på garanti eller något! Förtroendet är ju inte skyhögt precis!
 
Det är inget försvar för otrevligt bemötande från svenska Canon men i en mig närstående verksamhet ramlar det in mail varje dag nästan med förfrågningar om manualr på svenska.

Deras har försvunnit, inte följt med vid köpet osv, dvs billig import från EU eller USA.

Vi uppvisande av svenskt kvitto eller garantisedel ger jag bort manualerna, men i övrigt begär jag kostnadstäckning o lite vinst för besväret.

Efter att ha läst alla trådar här om att importera allt möjligt (vilket jag iofs tycker är helt OK) så kan jag tänka mig att Canon mfl får en del önskemål om manualer till produkter dom inte har tjänat en enda spänn på.
En del personer här (pekar inte på någon särskild) tycks glömma att alla företag (inkl fotosidan) har ett vinstintresse.

Glömde ju skriva att det måste vara en fullständigt förvirrad person som tror att man kan ta 600:- för en manual oavsett anledning.
 
Har skrivit att jag har full förståelse för att företag måste gå i vinst för att överleva!



Skulle gärna betala max 250 spänn för en manual, men man vill ju bli vänligt bemött.. Man skall inte behöva bli runtskickad som en jojo utan Canon centralt skall kunna erbjuda mig att köpa en manual.. Det är det minsta man kan begära...

Men som jag sagt tidigare.. Mer PDF till folket så skulle vi slippa dess diskussioner..
 
Om Canon hade varit ett modernt it-företag hade de lagt upp manualerna som pdf'er på deras hemsida för länge sen.
Men inte det man ska promt tjäna några kronor på varje manual men man vägrar ge service åt slutkund, det är uselt.

Om nu säljandet av manualer går med vinst vilket jag betvivlar starkt.
 
Jeppe skrev:
Sven-Ge har finfina böcker i Magic Lantern Guide-serien. Dessa kostar 230:- inkl frakt och är klart bättre än det lilla häftet från Canon.

www.fotobocker.com

Dock "bara" till 1N...Men det enda som skiljer dessa är speglen..

Jag tror absolut att 600:- inte är Canons pris, utan handlarens...

Mm, de där magic lantern-böckerna har jag pushat för förut. de är klart bättre än originalmanualen
 
Köper man en hårdvara, till skillnad från en mjukvara så är det rätt vanligt att leverantören har mycket billigare (fria) programuppdateringar och manualer till självkostnadspriser.

Som leverantör av en produkt borde man vara angelägen om att kunden använder och till fullo kan utnyttja deras produkter.

Man har ju bevisligen deras produkt, och till skillnad från en programvara är den inte kopierad.

Tycker det är dålig stil av Canon, eller deras återförsäljare om det är dom som styr, att inte kunna erbjuda en manual till ett anständigt pris eller som PDF på internet.

(Med programvara menas typ Photoshop
Programuppdatering menas typ program i fysisk apparat.)

Minolta kopierade en manual till en spotmeter åt mig, gratis!
Det är service.
 
Posta gärna tråden till Canon!

Det hjälper ju inte att vi här på fotosidan beklagar oss över dyra manualer om inte "huvudrollsinnehavaren" själv i denna story får ta del av vad som tycks. Är det en förändring vi vill ha eller i alla fall en förklaring till varför manualerna är så dyra..ja då måste ju Canon också bli medvetna om kritiken.

Låt vara att manualerna ska kosta 600:- om det nu är besvärligt att hantera varje enskild förfrågan, men Canon bör i så fall lägga ut Pdf-filer på webben som ett kostnadsfritt alternativ.

Vi får stå på oss om det ska vara möjligt att se en förändring!
 
Det kan vara att någon av de inblandade 'hos oss' fått prata med en nyanställd som inte vet vilka rutiner som gäller. Om det sedan är den som inte vill eller den som vill skicka manual vet jag inte. Det kan också vara någon på Canon som haft en dålig dag, det händer alla. Eller (hoppas kan man ju) så har Canon läst denna tråd och lärt sig lite.
 
Jeppe skrev:
Sven-Ge har finfina böcker i Magic Lantern Guide-serien. Dessa kostar 230:- inkl frakt och är klart bättre än det lilla häftet från Canon.

www.fotobocker.com

Dock "bara" till 1N...Men det enda som skiljer dessa är speglen..

Måste korigera dig när man har tillfälle, hander ju inte så ofta :=)

Dessa har även en liten del på slutet som behandlar RS:n. Kan för övrigt varmt rekomendera denna bok. Behandlar allt om EOS 1N på ett bra sätt.

Lite kuriosa, viste ni att Canon och Kodak 1995 släpte en version av EOS 1N med digitalbakstycke. Den fanns i två versioner, 1,3 och 1,5 mpixl och man kunde spara 12 bilder i den. Det var tider det, undra vad den kostade.
 
Jo, det är sant att 1N's Magic Lantern guide innehåller lite,lite information om RS, 4 sidor om jag inte missminner mig.

Mera Kuriosa.. Modellerna som ursprungligen byggde på EOS 1N hette EOS DCS 3 och 5 och hade, som Martin säger antingen 1.3 eller 1.5 MP.

Canon hade sedemera en modell som hette D2000 och D6000 och de hette i Kodaks version DCS 520 och DCS 560

Priser ja.. När EOS 1N lanserades 1994 så kostade den 215.000 yen, att jämföra med de 3.600.000 yen en DCS 1 gjorde när den kom med 6MP 1995... Denna följdes av D6000 1998. Som också kostade 3.600.000 yen.. tänk.. 6MP 1995..det måste ha varit något alldeles extra..

Jaså..jaha.. var det prissättning på manualer vi diskuterade?

;)
 
Jeppe skrev:
Skälet var att rubriken var lite felaktig..

"Fruktansvärd besviken på Canon" kan ju uppfattas som de har gjort världens dundertabbe.

Därför ändrades den till en lite mer korrekt "Prissättning Canonmanualer"

Ps. Det är David, Christer, Erik, Jim och lilla jag som har rättigheter att pula i forumet.

Undrar om det kan uppfatas eller om det är du som uppfatar det så? Det kalas för censur. Bara för att du har 2st Canon så behöver du inte ta en sådant ställning tycker jag. Och det handlar inte bara om prissättning utan om annat också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.