Annons

Prissättning Canonmanualer

Produkter
(logga in för att koppla)
Där jag arbetade för några år sedan fick vi av misstag se prilistan för en typisk Radio/TV/Foto-handlare. När det gällde saker som TV-apparater låg väl deras marginal på halva konsumentpriset. Eller uttryckt på ett annat sätt: priset de köpt den för dubblades till konsumenten. Jag tror inte billigare saker säljs vidare med mindre marginal, snarare är jag ganska säker på att det är tvärtom: ju billigare pryl desto större påslag. Din bruksanvisning faller nog under kategorin 'billig pryl' så de tjänar ganska bra på det. Att återförsäljaren ändå tycker att de inte tjänar på affären tillhör spelet.
 
...Han gjorde en riktigt dålig affär eftersom jag inte handlade av honom och kommer aldrig göra det!! Förstår de inte att de förlorar kunder?!
 
NiklasK skrev:
...Han gjorde en riktigt dålig affär eftersom jag inte handlade av honom och kommer aldrig göra det!! Förstår de inte att de förlorar kunder?!

Nu ere ju så att det kostar en himla massa att ta hem en "billig" pryl... 200 spänn från Canon + moms kan vi anta... + frakt.. så är du uppe i 300... o så tar det en stund att beställa... bokföra... expediera... säg att nettovinsten är 200 spänn... dra av 30% i egenavgifter... 140 spänn... dra av 50% i skatt så har han 70 spänn kvar netto... gissar att han inte tycker att det är några stora pengar. Det är tyvärr den bistra sanningen. Dessutom finns alltid risken att kunden (du) går till en annan handlare o får manualen där och så blir han sittande med den dessutom. Konstigare saker har hänt.Samma sak med höga marginaler på TV, när såldes en TV till "listpris" senast? var nog många år sedan...
 
Du har äskert rätt, men han beställer ju knappast en manual ensam.. Han kanske tar hem den tillsammans med 3 EOS 3, 2 70-200/2.8L osv.. Då är det småpengar.. Han hade kunnat lösa det för att få behålla en kund!!

Lite skillnad var det när jag ringde till kameradoktorn och frågade... Han sprang runt och kollade i alla lådor, i skrivbord, längst in på lagret, ringde någon polare och frågade om han hade en.. Det kallar jag service och han kan räkna med mig som en senare kund!
 
Uffe_Nordholm skrev:
Där jag arbetade för några år sedan fick vi av misstag se prilistan för en typisk Radio/TV/Foto-handlare. När det gällde saker som TV-apparater låg väl deras marginal på halva konsumentpriset. Eller uttryckt på ett annat sätt: priset de köpt den för dubblades till konsumenten. Jag tror inte billigare saker säljs vidare med mindre marginal, snarare är jag ganska säker på att det är tvärtom: ju billigare pryl desto större påslag. Din bruksanvisning faller nog under kategorin 'billig pryl' så de tjänar ganska bra på det. Att återförsäljaren ändå tycker att de inte tjänar på affären tillhör spelet.

Så var säkert fallet för "någar år sen". Numera ska jag vara riktigt nöjd om jag får iväg en kamera för mer än 20% marginal.

Jag har fått känslan av att kunderna tror att 50% påslag fortfarande gäller och de drar sig inte för att säga att jag försöker lura dem. Eller änvärre, skriker rakt ut "fy vad dyrt", men ändå köper prylen.

Har vissa människor ingen skam i kroppen egentligen? Jag skulle aldrig i livet få för mig att knata in på t ex. ICA om nu kunden skulle jobba där, ställa mig vid köttdisken och basunera ut hur dyrt det är hos dem och att de bara är ute efter att lura mig.

MVH
En lite bekymrad Tobbe
 
Det beror ju på till vilken handlare du går och hur snabbt du vill ha manualen.
Vill du ha den på en gång och handlaren inte har några planerade beställningar så blir det ju en massa extra utgiter som frakt, småorderavgift etc.
I ett sånt fall så är man uppe i 350-400 kr i utgifter för att beställa in en manual till kund UTAN vinst.
 
NiklasK skrev:
Jag tror att C och N lever på sitt rykte och sina produkter.. De behöver inte vara så tillmötesgående för att folk handlar av dem ändå! SÄg någon tidning eller pressfotograf som använder något annat än C och N.. Det är lätträknade!

Sä jävla tråkigt, men det tror jag är lite av problemet..

Jag hade inte bytt till något annat än något av dem för att jag tycker de är outstanding på de funktioner jag behöver!


Vet inte om de är de ändå som är så "bra"!? Det är som du säger själv:"C och N lever på sitt rykte". De var kanske nr1. för 10-15 år sedan, men idag så vet jag inte om det är så. De kameror de har är F5an och vet inte vad Canon har, men alla andra modeller skulle jag inte vilja påstå är bättre än Pentax eller Minolta.
Plus att vi alla vet att ex. ett objektiv av samma kvalité eller sämre kostar minst 20-30% mer bara för att det står N eller C på.

Ex. Motljusskydd 24mm
Nikon = 250kr - 450kr
Canon = 345kr
Minolta = 245kr
Pentax = 125kr

Tror inte att det kan handla om bättre kvalitet
 
Speedy skrev:
Så var säkert fallet för "någar år sen". Numera ska jag vara riktigt nöjd om jag får iväg en kamera för mer än 20% marginal.

Jag har fått känslan av att kunderna tror att 50% påslag fortfarande gäller och de drar sig inte för att säga att jag försöker lura dem. Eller änvärre, skriker rakt ut "fy vad dyrt", men ändå köper prylen.

Har vissa människor ingen skam i kroppen egentligen? Jag skulle aldrig i livet få för mig att knata in på t ex. ICA om nu kunden skulle jobba där, ställa mig vid köttdisken och basunera ut hur dyrt det är hos dem och att de bara är ute efter att lura mig.

MVH
En lite bekymrad Tobbe

Håller fullständigt med.
 
NiklasK skrev:
Han hade kunnat lösa det för att få behålla en kund!!

Jorå det är alldeles sant, man måste ta en del, en hel del, olönsamma affärer också för att behålla ett gott rykte. Men de stormarknader som tar mer o mer av affärerna från "småhandlarna" på låga priser får inte ens frågan, för du vet att det inte är nån idé. Likväl ska killen som rusar runt o letar i lådor o ringer kompisar ha lön den timman också...
 
NiklasK skrev:
SÅ du påstår att handlaren ljög mig rakt upp i ansiktet?;)

Uttryckte mig lite svävande där...
Det jag tycker är fel är att Canon börjat ta betalt för sina manualer.
600 kr för en manual är ju löjligt men ska man gå med lite vinst så hamnar man ju på åtskilliga hundralappar.
 
NiklasK fotogrejer

Jag tycker att alla som pratar om affärer UTAN vinst och marginal kan kolla på vad NiklasK Canon grejer har kostat honom. Om de har inte gjort VINST där så kommer de inte att bli rikare på 600kr för manuallen.
 
KGS skrev:
Jorå det är alldeles sant, man måste ta en del, en hel del, olönsamma affärer också för att behålla ett gott rykte. Men de stormarknader som tar mer o mer av affärerna från "småhandlarna" på låga priser får inte ens frågan, för du vet att det inte är nån idé. Likväl ska killen som rusar runt o letar i lådor o ringer kompisar ha lön den timman också...

Jag har FULL förståelse för att en affär måste ta ut en vinst.. Annars skulle vi ju inte ha någon affär att gå till när alla konkat!

Det jag menade var att han genom att sälja en skitsak som leverantören kan lägga i samma låda som något betydligt dyrare skulle få förtroendet av kunden och sen kanske få en beställning på något dyrt!

Sen förstod jag inte vad du meade med springkillens lön!? Det är väl ändå hans jobb att hjälpa sina kunder!?
 
NiklasK skrev:
Jag har FULL förståelse för att en affär måste ta ut en vinst.. Annars skulle vi ju inte ha någon affär att gå till när alla konkat!

Sen förstod jag inte vad du meade med springkillens lön!? Det är väl ändå hans jobb att hjälpa sina kunder!?

jorå det är hans jobb... men det måste vara lönsamt också. Man vill så det värker hjälpa en kund, speciellt när man arbetar med nåt man brinner för. Tro mej. Jag vet. Sen går ändå kunderna till Elgiganten och köper hårdvaran till ett pris som den lilla handlaren inte kan konkurrera med för att de har alldeles för små volymer... så är det. Visst finns det enstaka "trogna" kunder, men tyvärr kommer du så småningom bara att ha Elgiganten o webshoparna kvar när alla andra konkat.
 
KGS skrev:
jorå det är hans jobb... men det måste vara lönsamt också. Man vill så det värker hjälpa en kund, speciellt när man arbetar med nåt man brinner för. Tro mej. Jag vet. Sen går ändå kunderna till Elgiganten och köper hårdvaran till ett pris som den lilla handlaren inte kan konkurrera med för att de har alldeles för små volymer... så är det. Visst finns det enstaka "trogna" kunder, men tyvärr kommer du så småningom bara att ha Elgiganten o webshoparna kvar när alla andra konkat.

Vet precis hur det funkar eftersom jag har bekanta som har affärer (men i andra bransher)..

Tycker det är förbannat tråkigt eftersom jag gillar att kolla på grejorna när de står på hyllan, få känna på dem osv.. Jag försöker så långt det går att handla av min lokala handlare..

Men när man vill köpa dyrare saker så kan man inte ta hänsyn till sådant även om man kanske kommer ångra sig när affären en dag konkar!

Men jag vill ändå påstå att jag tycker man skall kunna ligga lägre i vinst på vissa prylar för att kunna tjäna mer på de större om du förstår vad jag menar!
 
det gör de också... den oförskämt dyra manualen renderar i några tior i vinst för handlaren... en affär som han inte alls behöver och du inte vill betala för. Alltså vore det enklaste om Canon la ut manualerna som pdf-filer. Du skulle bli nöjd, handlaren kunde visa sin serviceanda genom att ge dej en webadress. Alla nöjda.

Men just tanken att gå till stormarknaden/webshopen när det gäller de tunga prylarna kommer så småningom att göra företag som Kameradoktorn och andra eldsjälar till dinosaurer i branschen. Ingen behöver dem. Förrän de verkligen har problem. Annars kan det ju t o m vara billigare att själv åka till NY en helg o handla osv osv... men det är så konkurrens fungerar, det är inget fel i det. Men det låga priset kostar så småningom.

Yrkesfolket kommer alltid att betala för att få snabb, kompetent service. Resten får ingen service alls. Köp nytt. Den är ju över två år gammal!!

Nåja nu har vi hamnat på nåt annat än en dyr manual. Jag tycker som du, den var för dyr, men jag förstår varför...
 
Har man lagt ca 40000 kronor på canons utrustning så tycker jag att de skall kunna ge mig en manual som förklarar hur grejerna funkar! Gäller givetvis inte bara mig utan alla som handlar... Man skall kunna veta hur grejerna funkar..

KGS skrev:


Nåja nu har vi hamnat på nåt annat än en dyr manual. Jag tycker som du, den var för dyr, men jag förstår varför...


Kan inte annat än nicka när jag läser ditt inlägg, och vi är nästan rörande överens.. Mer PDF till folket så slpiier vi sånna här diskussioner och förhoppningsvis vinner alla parter på det!
 
Re: NiklasK fotogrejer

Boris skrev:
Jag tycker att alla som pratar om affärer UTAN vinst och marginal kan kolla på vad NiklasK Canon grejer har kostat honom. Om de har inte gjort VINST där så kommer de inte att bli rikare på 600kr för manuallen.

Det där är också något märkligt som många småkunder, läs konsumenter, inte proffs, tycker... har jag köpt en grej (dyrt) så är handlaren "skyldig" mej nåt... men egentligen är det ju inte så... Du har överlämnat dina surt förvärvade slantar och handlaren har överlämnat en vara som du har valt. Ni är kvitt. Nästa affär är en ny affär. Men det hindrar inte att man måste vara "streetsmart" och ta en "förlustaffär" då och då, och det gör man gärna för en stamkund.

Om Niklas köpt all sin utrustning hos den handlare som ville ha 600 spänn för manualen så tycker jag att han gjorde ett misstag. Men om Niklas är en kund som hoppar från blomma till blomma o suger ut det gottaste o kanske kommer in o frågar o frågar o frågar utan att handla så förstår jag att handlaren tar till ett pris som antingen gör att han slipper besväret, eller åtminstone får betalt för att göra sej besväret...

Hoppas du förstår min point. Manualen är för dyr. Men vems är felet?
 
600kr för en Canon-manual. När jag köpte min manual för drygt två år sedan så kostade den 95kr (Eos 1n). Jag beställde via Expert.


Niklas, kolla din brors mail, hoppas att du blir nöjd
 
Re: Re: NiklasK fotogrejer

KGS skrev:
Det där är också något märkligt som många småkunder, läs konsumenter, inte proffs, tycker... har jag köpt en grej (dyrt) så är handlaren "skyldig" mej nåt... men egentligen är det ju inte så... Du har överlämnat dina surt förvärvade slantar och handlaren har överlämnat en vara som du har valt. Ni är kvitt. Nästa affär är en ny affär. Men det hindrar inte att man måste vara "streetsmart" och ta en "förlustaffär" då och då, och det gör man gärna för en stamkund.

Om Niklas köpt all sin utrustning hos den handlare som ville ha 600 spänn för manualen så tycker jag att han gjorde ett misstag. Men om Niklas är en kund som hoppar från blomma till blomma o suger ut det gottaste o kanske kommer in o frågar o frågar o frågar utan att handla så förstår jag att handlaren tar till ett pris som antingen gör att han slipper besväret, eller åtminstone får betalt för att göra sej besväret...

Hoppas du förstår min point. Manualen är för dyr. Men vems är felet?


Jag kan förstå att handlaren tar ut lite ex. för manual. Men kanske ändå inte, tycker att Canon borde skicka ut sådana till sina återförsäljare precis som alla andra broschyrer och reklam.
Och själva Canon borde absolut inte ta betalt för sådant. Köpte min ljusmätare i Tyskland med tysk manual, ringde och frågade Gossen och frågade om engelsk version och fick den på ca:1-2 veckor. Pakat och klart = 0kr
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.