Annons

Prissättning Canonmanualer

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag nu råkar ha en sån manual så kan jag ju passa på att tala om att manualen till RS:en består (i alla fall gör min det) av den vanliga manualen till EOS 1n + en liten extra manual som tar upp det som är speciellt för RS modellen. Den är inte stor alls, är det den som du skall betala 600.- för så är det riktigt illa.
 
DCS skrev:
Eftersom jag nu råkar ha en sån manual så kan jag ju passa på att tala om att manualen till RS:en består (i alla fall gör min det) av den vanliga manualen till EOS 1n + en liten extra manual som tar upp det som är speciellt för RS modellen. Den är inte stor alls, är det den som du skall betala 600.- för så är det riktigt illa.

Du skulle inte kunna kopiera eller scanna den? Betalar givetvis!
Är det många sidor i den?
 
Jag har en 1V där jag endast fick en tysk manual hemskickad (beställde från Tyskland..). Eftersom det är lite si och så med tyskan tänkte jag beställa hem en svensk version av den..men efter att ha bläddrat i den tyska manualen en liten stund insåg jag ändå att den var så grundläggande att man lika gärna klarade sig utan.

1V:n i sig är så logisk och tydlig att man faktiskt klarar sig utan manual. Förklaringar behöver man dock till Custom-functions och liknande. Men det finns ju på nätet. En 1N borde inte vara så mycket svårare att lära sig tycker jag!?

Mitt förslag är att skippa den hutlöst dyra manualen och istället lära dig så mycket som möjligt utan. Det du inte förstår kan du säkert snappa upp här på fotosidan genom att ställa frågor.

Canon gör utan tvekan bra grejor..men tillbehör kan i vissa fall vara omotiverat dyra. Jag tänker på tex ES-E1 som tillför ytterligare funktioner till EOS1V och som också gör det möjligt att se exponeringsdata. Om inte jag minns fel går den på 4800 pix här i Sverige. Borde rimligtvis ingå när man köper ett hus för över 20 laxar. Iallafall borde det säljas till ett kraftigt reducerat pris, dvs max tusenlappen.

Men men..vill man ha det får man bita i det klassiska sura äpplet.. :=(
 
Att en bruksanvisning kostar 600 kronor tycker jag är hutlöst dyrt. Men det är inte nödvändigtvis Canon man skall gnälla på. Återförsäljarna tar hem vinst så fort de får tillfälle till det.
Kan berätta om en kompis som lämnade in sin bilstereo för lagning. Den spelade inte upp band riktigt bra. Fick tillbaka den någon vecka senare och betalade 800 kronor. Han fick dock inte klart för sig vad som gjorts med den och ringde till verkstaden som gjort arbetet. De förklarade vad de gjort samt att felet var ett konstruktionsfel som de rättat till utan att ta betalt för det. Alltså hade återförsäljaren där kompisen lämnade in sin bilstereo tagit 800 kronor för besväret att skicka den till verkstaden och lämna ut den igen.

Hur det ligger till i just detta fall kan jag dock inte yttra mig om, men jag vill göra er uppmärksamma på att det är fler än bara Canon inblandade som ha rtillfälle att ta betalt.
 
Har en likadan kamera som Niklas, inte heller jag har någon manual. Har också insett att det är alldeles för dyrt att skaffa en ny, vägrar betala dom hutlösa proserna som merparten av återförsäljarna begär.

Men det är precis som Jonas säger, den är så pass lätt att hantera så jag har egentligen inte haft något behov av någon manual. Custom funtions som kanske är det man mest behöver dokumentaiton på finns tillgängligt på ett antal siter på nätet.

Det enda jag hade problem med i början var att hitta vart man ställer in alternativexponering, poletten ramlade ner när någon vänlig själ påpekade att jag skulle kika i hemliga luckan på höger sida av kameran :)

Så visst skulle jag vilja ha en manual men det är inget llivsviktigt då kameran är så pass logisk och enkel att hantera.
 
jimh skrev:
Jag tycker det verkar vara precis det de inte vet. Det enda de och återförsäljarna får av dessa manualer är nog huvudvärk.

Det är verkligen märkligt att vissa branscher är så kassa på att använda nätet. Nikon är lika dåliga som Canon. En eloge till Pentax dock, på deras amerikanska webbplats finns det mängder av manualer till och med till gamla spotmaticar och sånt.

Pentax Scandinavia tar 200:- för en svensk användarhandledning (inkl. porto) till system- och mellanformatskamera. Användarhandledning till digitalkamerorna kan laddas ner som PDF filer, även en del av kompaktkamerorna finns som PDF filer. Jag tror detta kommer för systemkamerorna också snart. Åtminstone de nya.


Med vänlig hälsning
Roland
 
NiklasK skrev:
Tack skall du ha! Men det var bara FD manualer..

Kanske struntar i manualen..

Någon kanske kan skriva ner är om de olika funktionerna man kan ställa in själv? Om vilken knapp som skall ha AF osv!?

Det finns manualer på : http://www.manualsrus.com/
För $10.99 kan du ladda ner den

Annars så finns det rätt mycket information på nätet, du hittar alla Custom Functions på http://www.photozone.de/2Equipment/EOScf.htm#1nrs

Sedan finns det 19 stycken till du kan få, men kostnaden är en befintlig funktion.
http://www.a1.nl/phomepag/markerink/cf_eos1n.htm

Här är lite andra RS länkar som kanske kan vara till hjälp.
http://bobatkins.photo.net/info/faq30/EOS1NRS.HTM
 
Pentax

Under mina "foto år" har jag haft kontakt med nästan alla Kamera och foto företag. Måste säga att Canon och Nikon var klart sämst med sin service. Nr.1 tycker jag är PENTAX. Alltid trevliga, glada och hjälpsama. Trots att man kanske hade frågor och förfrågningar som direkt inte gällde Pentax kameror, men trvliga var de.
Hade jag haft råd så hade jag byt om hela min utrustning till Pentax.
 
Jag tror att C och N lever på sitt rykte och sina produkter.. De behöver inte vara så tillmötesgående för att folk handlar av dem ändå! SÄg någon tidning eller pressfotograf som använder något annat än C och N.. Det är lätträknade!

Sä jävla tråkigt, men det tror jag är lite av problemet..

Jag hade inte bytt till något annat än något av dem för att jag tycker de är outstanding på de funktioner jag behöver!
 
Dala Demokratens fotograf dök upp med en Minolta Dimage 7 när han skulle dokumentera en schacktävling... *s*
 
Re: Fruktansvärt besviken på canon!

NiklasK skrev:
Ringde idag till en återförsäljare för att få en manual till EN EOS 1 RS!


Gissa vad den kostar???

600 spänn!!!!!

Skall man skratta eller gråta?!

Snacka om att utnyttja sina kunder!

Ja det är rätt tråkigt det där. Det stämmer ju att det förr gick att köpa en Canonbrux för en 50-lapp då Canon inte tidigare tagit betalt för dessa ens till återförsäljarna.
Nu kostar det däremot återförsäljarna/butikerna en rätt rejäl slant att köpa in dessa från Canon. Dock inte 600 spänn utan snarare exakt en tredjedel av det :p
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.