Annons

Prissättning Canonmanualer

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart ska manualerna kunnas laddas ner från tillverkarnas webbar, allt annat är skamligt.

Det som gör mig än mer konfunderad är hur Canon kan sälja en kamera utan manual, men det är väl en annan tråd....
 
Sven-Ge har finfina böcker i Magic Lantern Guide-serien. Dessa kostar 230:- inkl frakt och är klart bättre än det lilla häftet från Canon.

www.fotobocker.com

Dock "bara" till 1N...Men det enda som skiljer dessa är speglen..

Jag tror absolut att 600:- inte är Canons pris, utan handlarens...
 
Det där är rätt vanligt, original manualer kostar skjortan medan fackböcker i ämnet kan vara både bättre och billigare. Försök att köpa originalmanualen till photoshop får du se ;-)
 
KGS skrev:
Det där är rätt vanligt, original manualer kostar skjortan medan fackböcker i ämnet kan vara både bättre och billigare. Försök att köpa originalmanualen till photoshop får du se ;-)

Canon tar 200:- för en 1N-manual... Sen att handlaren lägger på 400:- är ju en annan femma..


Är det någon som läser Photoshops egna manual??
Den kan ju inte vara bra med tanke på vilken marknad det finns för böcker om just PS... ;)
 
He he, hittade den andra tråden här.

Calle - du har så rätt så!

joker skrev:
Självklart ska manualerna kunnas laddas ner från tillverkarnas webbar, allt annat är skamligt.

Det som gör mig än mer konfunderad är hur Canon kan sälja en kamera utan manual, men det är väl en annan tråd....
 
Ehh...alltså...200:- låter mycket för en manual, 600:- låter ännu mer.;)

Jag köpte mina manualer hos Expert Fridhemsplan i sthlm. De har de inte på lager men ibland har de manualer till olika Canon inne och då kostar de 50:-. Jag har köpt 2 manauler till EOS 3 där för 50:- st vid olika tillfällen. Som sagt så har de inte manualer på lager, men det kan vara värt att kolla med dem om de har en inne.

Lycka till!

/Martin
 
He he, det första var svar på mitt eget inlägg och hade inte ett smack med det andra att göra. Det är jag som är otydlig.

Tråden har bytt namn och jag tror att du citerar ordagrant i inlägget ovan.
 
Förmodligen har man adminrättigheter, d v s heter Jim, Jesper, David, Christer, Anders, Kim, Janne, Terje eller Erik. Jag vet inte men bedömer detta som en kvalificerad gissning.

Eller kanske bara David då ...
 
joker skrev:
Förmodligen har man adminrättigheter, d v s heter Jim, Jesper, David, Christer, Anders, Kim, Janne, Terje eller Erik. Jag vet inte men bedömer detta som en kvalificerad gissning.
har alla dessa rätt att ändra överallt på fotosidan?
 
Skälet var att rubriken var lite felaktig..

"Fruktansvärd besviken på Canon" kan ju uppfattas som de har gjort världens dundertabbe.

Därför ändrades den till en lite mer korrekt "Prissättning Canonmanualer"

Ps. Det är David, Christer, Erik, Jim och lilla jag som har rättigheter att pula i forumet.
 
Jeppe skrev:
Skälet var att rubriken var lite felaktig..

"Fruktansvärd besviken på Canon" kan ju uppfattas som de har gjort världens dundertabbe.

Därför ändrades den till en lite mer korrekt "Prissättning Canonmanualer"

Ps. Det är David, Christer, Erik, Jim och lilla jag som har rättigheter att pula i forumet.
Men han var ju fruktansvärt besviken på Canon? Canon hänvisade ju Niklas till en återförsäljare "pga den höga arbetsbelastningen det blivit för dem att skicka ut dem".
Har ni frågat Niklas om det är ok att ändra rubriken? Att ändra, ta bort och censurera utan att fråga tillhör admins uppgifter eftersom denne är satt att hålla ordning på en sajt, men i detta fallet fanns det inga personangrepp eller slag under bältet.
Bara någon som var lite besviken på ett stort, multinationellt företag som inte orkade skicka en privatperson en bruksanvisning.
 
Nu driver vi lite ifrån ämnet här...

Men.. kan man vara fruktansvärt besviken över en priset på en manual ?

Tycker det är något maffigt ord för det som saken handlar om.

Hursomhelst.. tillbaka till de där manualerna..
 
Jag gillar helt enkelt rubriker som säger vad tråden handlar om, inte löpsedelsrubriker, så när man senare letar i forumet får upp rubriker som snabbt berättar om innehållet. Det är väl ok? Man kan tycka att jag skulle skrivit det här. Jag skrev ett mail till Niklas, jag tyckte att det räckte. Övrigt berörda i tråden får ju mail så fort ngt händer så det borde inte heller skapat ngt praktiskt problem.
 
Jag tycker debatten om huruvida handlarna tar för mycket betalt känns lite irrelevant.
Jag tycker det är tillverkaren, i detta fall Canon, som skall stå för servicen med manualer till kunderna och inte lämpa över det på handlarna. Det bör gå att beställa från hemsidan och allra helst laddas ner gratis. Hos Nikon kan man beställa från hemsidan för 150:- och det tycker jag är helt OK, man får ju en tryckt manual hem i brevlådan, en nedladdad pdf-fil bör dock vara gratis.

De större handlarna av begagnade kameror brukar ha begagnade manualer till mycket överkomliga priser, i alla fall till de populärare kamerorna. Jag har köpt manualer så vid några tillfällen och det har räckt med ett eller ett par telefonsamtal till några handlare så har jag fått napp. Den servicen är ju också det jag premierar och då går jag tillbaka till handlaren nästa gång jag är ute efter någonting i kameraväg ;)

Varför man inte kan ladda ner manualerna i pdf-format tycker jag är obegripligt, vad har de att förlora på det? Gör man så kan man ju dessutom sluta lagra upp gamla manualer och hänvisa kunderna till pdf:erna.

Dax att maila tråden till Canon kanske?!

Nää ... nu kommer vi väl inte så mycket längre ... snart är det Påsk ;)

/Tommy
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.