Annons

Prissättning Canonmanualer

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasK

Aktiv medlem
Fruktansvärt besviken på canon!

Ringde idag till en återförsäljare för att få en manual till EN EOS 1 RS!


Gissa vad den kostar???

600 spänn!!!!!

Skall man skratta eller gråta?!

Snacka om att utnyttja sina kunder!
 
Ja, de hänvisar till en återförsäljare pga den höga arbetsbelastningen det blivit för dem att skicka ut dem...

Killen jag pratade med sa att han knappt tjänade på affären, men att han kunde beställa en!

För några år sedan kunde man beställa direkt för en 50 lapp!
 
tycker att du ska kolla hus en annan, 600 är givetvis ett aldeles förhögt pris för en manual
 
Jo, skall kolla runt lite.. Men har inga större förhoppningar!


Hur behandlar de sina kunder egentligen!? Vi har valt deras produkter å sen kan de inte ens sätta ett vettigt pris på en jävla pappersbunt! De kan räkna med ett riktigt argt telefonsamtal på måndag!

Nu har jag ett kraftigt Sympaticumpåslag kan jag lova!
 
Har du provat begagnatmarknaden?

På tex L-FOTO står det:
BRUKSANVISNINGAR svensk: EOS 1/5/10/10s/100/600/620/650/ 750/850/1000/1000FN/Blixt 160E/300EZ/420EZ/430EZ 50:- - 190:-

Klart bättre pris! ;)

Annars kan du även prova ringa dessa i Stockholm:
LP-foto 08-442 95 70
Schönherrs Foto 08-32 76 47
Kameradoktorn 08-402 08 00


/Tommy
 
Tack för hjälpen, det blev tji där också.. ANting samma pris eller så hade de inga kvar.. Man har ju ingen ny modell, men det är ju fortfarande i canons intresse att bry sig om sina kunder!
 
Säg till Canon att de lägger ut sina manualer som PDF filer... så slipper de den höga arbetsbelastningen och deras återförsäljare slipper göra jobb som "de knappt tjänar på"!
 
KGS skrev:
Säg till Canon att de lägger ut sina manualer som PDF filer... så slipper de den höga arbetsbelastningen och deras återförsäljare slipper göra jobb som "de knappt tjänar på"!

Det var en av de saker jag tänkte ta upp! Tycker det är så ruttet.. Dom vet hur de skall tjäna pengar..

Så svårt kan det inte vara att lägga ut det på nätet!
 
NiklasK skrev:
Dom vet hur de skall tjäna pengar..
Jag tycker det verkar vara precis det de inte vet. Det enda de och återförsäljarna får av dessa manualer är nog huvudvärk.

Det är verkligen märkligt att vissa branscher är så kassa på att använda nätet. Nikon är lika dåliga som Canon. En eloge till Pentax dock, på deras amerikanska webbplats finns det mängder av manualer till och med till gamla spotmaticar och sånt.
 
Kanske går över till Pentax!
Eller så köper jag en pentaxmanual istället.. Så jävla stor skillnad kan det väl inte va!
 
Fanns den inte hos någon av fotohandlarna ??? ... trist! Jag skulle nog prova att ringa alla fotohanlare jag hittar, för alltid är det någon som har en.

Jim H, Nikon tycker jag fungrarar bra. På deras hemsida fyller man i vilken manual man vill ha och sen kommer den på posten någon dag senare för 150:-

Om du har tur kanske någon här inne har en och kan skicka en kopia till dig ;)

/Tommy
 
Beställ en och hoppas att de skickar som brev och sen ring å förklara att du faktiskt inte fått någon manual.

Gjorde jag när jag saknade manual till min pentax, inte betalar jag 200:- för en manual
 
geronimo13 skrev:
Beställ en och hoppas att de skickar som brev och sen ring å förklara att du faktiskt inte fått någon manual.

Gjorde jag när jag saknade manual till min pentax, inte betalar jag 200:- för en manual

Men herregud! Det är ju olagligt och omoraliskt.. Tänk dig de stackarna på pentax som kanske inte får påökt vid nästa förhandling!;)

Så upprörd som jag är nu skulle jag kunna springa in på canon och råna dem på en manualjävel!
 
Sitter och söker lite på webben för att se om det kan finnas någe ... men det ser tunt ut. När det gäller Nikon som jag kör så finns det folk som lagt upp pdf-filer på vissa modeller, men till Canon verkar det tunt :(

denna sida kan man köpa en för 25$, men innan den är i Sverige kanske det blir lite mer, men värt att kolla kanske ?!

/Tommy
 
Bruksanvisningar

Hejsan

Det kanske skulle kunna gå att fixa någon form av databas med länkar till inskannade manualer för olika kameror, blixtar etc. som vi tanka hem.

Peter
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.