Sonys A-fattning är död, har jag förstått, men är det inte märkligt att även de spegellösa rasar katastrofalt i pris snabbt? Typ halva priset efter ett par år. Beror det på det snabba släppet av nya modeller och att Sony-snubbar alltid måste ha det senaste. En A7rii lär väl inte säljas snabbt för över 15 000 idag som det verkar.
... ja men ändå kostade en A99 II 33000:-, om jag inte såg fel sist jag var inne hos Scandinavian. Den kameran må vara ett tjockiskameramästerverk och den verkar ju stå sig än men frågan är hur många sådana man kan sälja på ett år - 0 stycken?
Historiskt har det inte alltid varit som du säger. Jag har för mig att gamla A700 (som var en entusiastmodell) när det begav sig låg kvar på samma prisnivå vad som än hände på marknaden och att Sony då faktiskt inte kom med något nytt motsvarande på mycket länge.
Tar vi objektiven som trots allt är en lite annan grej så tog ju Sony länge 60-70 000 spänn för ett gammalt Minolta 300mm/2,8.
Kamerahus är ingen bra investering det är nog de flesta överens om. Kameradoktorn sålde för någon månad ut två stycken A7r för under 10 000 och de försvann illa kvickt, så det finns helt klart ett intresse för äldre hus av bra kvalitet.
Att Sony kunnat ta så pass bra betalt för sina A7
r beror på flera saker och det är faktiskt inte alls som Martain säger att man kunnat bjuda på nya funktioner via firmware. De har också varit fullständigt ohotade i sin spegellösa FF-nische. Med A7 III fick den marknaden också för första gången en kamera som trots att den har nästan allt den dyrare storebrodern har (utom 42 MP sensor) säljs till ett pris som gör många intresserade av den. Sony har dessutom satsat på det övre skiktet av FF-segmentet under de senaste åren, förmodligen för att det varit mest lönsamt.
Det som hänt i de senaste modellerna är att man tagit fram nya sensorer som ger stöd för fler fokuspunkter för AF såsom i A9 (bakbelyst stackad sensor som ger möjlighet till mycket snabbare datahantering) och A7 III (förbättrat AF-stöd och bättre lågljusegenskaper) och i samtliga fall så har man satt in en mycket effektivare processor. Nya bättre EVF:er i prestigemodellerna har vi fått och för att möjliggöra detta ur strömförsörjningshänseende så har de nya modellerna fått större och modernare batterier. Inte heller det låter sig göras som en enkel FW-fix eller hur?
Ser man till förra året så kom det bara två nya hus. I år har vi hittills fått ett nytt och kan möjligen se fram mot ett till i form av A7s III. Jag tror inte det kommer hända så särskilt mycket på APS-fronten heller under 2018. Sony har mycket lågt incitament att göra något där, annat än möjligen ta fram ett antal nya objektiv.
Dels är det bara bra för Sony att man parkerat APS-konkurrenterna som bl.a. Fuji i en stilltjeruta där de nu står och stampar p.g.a. sitt sensorberoende av Sony. Tecken finns nu på att folk börjar se sig om där i stiltjen. Det är ju även en del aktiva Fuji-användare i dessa Sony-forum och även det kan ju beror på att det inte händer särskilt mycket i Fuji-lådan just nu men desto mer hos Sony.
De säljer fortfarande skitbilliga A6000 (vad jag vet) och de har A6300 och A6500 som fortfarande står sig väldigt bra i det segmentet och så kan de åka ett bra tag till. Så när det gäller A6XXX så går det väl inte särskilt fort heller. Jag tror inte Sony kommer göra något med det segmentet innan Canon och Nikon kommer på banan mer ambitiöst än de gjort nu.
Med nya A7 III så har Sony gjort en rätt smart positionering: de har gjort det än svårare för de konkurrenter som vill ta sig in i spegellösa FF-nischen. De har lagt teknikribban ordentligt högt samtidigt som de sänkt priset för att få tillgång till spetstekniken i entusiastsegmentet av FF-nischen. Sony hade ett visst hål här tidigare och nu är även det täppt till stor del. Så det kommer krävas både spetsprestanda och lågt pris av konkurrenterna när de får tummen ur.
Men verkligt bra för användarna är att när de senaste modellerna kommer ut på andrahandsmarknaden eller när produktcykeln pressar priserna på lite sikt, så kommer man kunna köpa fantastiskt bra kameror till överkomliga priser. Det är trots allt en viss skillnad på hur mycket en kamera för drygt 50 000 eller 35 000 faller på något år till hur mycket en för 20 000 gör det. Många A7 III kommer säljas så det borde bli en hyfsad andrahandsmarknad som vi Sony-användare aldrig tidigare varit bortskämda med. Det är bara positivt for oss. Så vem vet, det kanske blir en A7 III innan jag lägger ner verkar vara ett bra köp och om den håller vad den lovar så kommer nog fler än jag att hamna i en situation liknande den jag hamnade i under den analoga tiden då jag hade samma kamera och samma ett eller två objektiv i runt 25 år minst. Jag såg inget större skäl att byta då heller.
När den här dagen inträffar och denna insikt drabbar folk så kommer kameratillverkarna att skaka.
... och de kommer erbjuda er ännu bättre priser!