Annons

Prisidè porträttbilder 4st

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Har blivit ebjuden att ta 4st porträttbilder och en gruppbild.

Bilderna ska publiceras i offerter/flyers och web.
Har inte en aning om vad jag ska sätta för pris.

Har ni några riktlinjer/någon idè om vad man kan ta för kalaset.
 
Ok, så pass.

Värt att nämna är att det är mitt första jobb, kommer inte vara någon avancerad setup med studioljus m.m.

Blir nog enkelt inomhus lyse samt extern blixt till kameran. Förhoppningsvis hinner jag få min D200, annars får jag köra med min Nikon D40 och ev med 50mm 1.8f gluggen.

Tips annars vad som kan vara bra att tänka på?
 
johnnynu skrev:
Ok, så pass.

Värt att nämna är att det är mitt första jobb, kommer inte vara någon avancerad setup med studioljus m.m.

Blir nog enkelt inomhus lyse samt extern blixt till kameran. Förhoppningsvis hinner jag få min D200, annars får jag köra med min Nikon D40 och ev med 50mm 1.8f gluggen.

Tips annars vad som kan vara bra att tänka på?


Tja,

halvera mitt förslag om det är läropengar för dig eller att det känns bättre.

Om du känner dig säker på att kunna leverera finns det ingen anledning att sälja dig till underpriser.

På samma sätt är det riktigt dumt att försöka sälja in dig på betaljobb om du inte är säker på att du grejar det.

Lycka till

mvh
 
Johan Okker skrev:
Tre lakan + moms??
Jag kan göra det snabbare och billigare. Tar hela jobbet två timmar debiterar jag 2000 kr plus moms. Dvs från det att jag anländer till fotoplatsen och till det att den färdigbrända skivan med bilder kommer ur brännaren.
 
Okej. Runt 1500 känns endå ok för mig endå.

Känns som man grejjar det men frågan är hur bra det ska bli.
Hade underlättat med lite externa blixtar/belysning m.m.

Hinner få hem min Nikon D200 iaf (känns tryggare), sen får jag köra med SB-400 blixten samt vanlig innerbelysning som ljuskälla.
Känns också skönare att slippa fokusera manuellt med D200 huset.
Lite rädd för skuggproblem med nuvarande setup.
Borde inte vara några problem om de står en bit ifrån väggen?
 
3000:- plus moms. Det för ju för kommersiellt bruk! Va försiktigt med att dumpa priserna till företag.
 
annayu skrev:
3000:- plus moms. Det för ju för kommersiellt bruk! Va försiktigt med att dumpa priserna till företag.

Vem betalar 3000 kr till en person med ingen erfarenhet? Skärp dig och va realistisk! Man måste börja någonstans.
 
johnnynu skrev:
Okej. Runt 1500 känns endå ok för mig endå.

Känns som man grejjar det men frågan är hur bra det ska bli.
Hade underlättat med lite externa blixtar/belysning m.m.

Hinner få hem min Nikon D200 iaf (känns tryggare), sen får jag köra med SB-400 blixten samt vanlig innerbelysning som ljuskälla.
Känns också skönare att slippa fokusera manuellt med D200 huset.
Lite rädd för skuggproblem med nuvarande setup.
Borde inte vara några problem om de står en bit ifrån väggen?


Måste hålla med Martin Bogg här. Helt orimligt att begära tre tusen kronor om man saknar erfarenhet.

Rimligt dock är det nog för ett proffs. Inte minst till ett företag.
 
Martin-B skrev:
Man måste börja någonstans.
Javisst, men fram till det att man klarar att leverera det kund vill köpa kanske praktik är det bästa. Därefter när man är säker på att klara uppdrag man åtar sig borde det vara självklart att kunna ta betalt också. Tycker jag.

(Och är man inte säker på att klara uppdraget bör man nog inte åta sig alls..)
 
Senast ändrad:
lottawe skrev:
Javisst, men fram till det att man klarar att leverera det kund vill köpa kanske praktik är det bästa. Därefter när man är säker på att klara uppdrag man åtar sig borde det vara självklart att kunna ta betalt också. Tycker jag.

(Och är man inte säker på att klara uppdraget bör man nog inte åta sig alls..)

Det är skillnad på att klara av ett jobb, och göra ett förbannat bra jobb.

Förstår inte vad ni fotografer grinar om. Är ni tillräckligt bra kommer företag att välja er framför någon amatör som tar hälften i betalt. Gör ni dock precis samma arbete med samma kvalité klart som fan att ni inte ska ha uppdraget! Är man förbannat duktig ser företag det och är villig att betala högre priser. Är man inte det ska man byta bransch.

Vem betalar för en snickare som är lika bra/dålig som en själv?
 
Hur hör det du skriver nu Martin ihop med tråden? Ett företag beställer en tjänst, de har pengar att köpa tjänsten för och vi kan anta att de sett vad Johnny som startat tråden går för eftersom de bokat. Några förväntningar har de nog.

Ingenstans nämns att han inte skulle kunna leverera jäkligt bra bilder (=de bilder kunden vill ha.) Och kan han nu det är det ju självklart att han ska ta betalt! Oavsett hur många gånger han tagit betalt för tjänsten förut eller inte..

Skulle företaget nu mot förmodan inte anta att han kunde det hade de väl knappast anlitat alls utan fixat det själva om det handlade om "....som är lika bra/dålig som en själv"?
 
Bara för man är oerfaren att ta uppdrag och ta betalt betyder inte att man är oerfaren och/eller skitduktig på det.

Dessutom betyder det heller inte att man är duktig fast man är erfaren att ta betalt och/eller ockerpriser.

Ett bra exempel är ju Paul Potts som varken tog betalt eller var erfaren. Och han tog världen med storm! Ehhh ingen sångutbildning hade han heller inte i bagaget.


Tillbaka till tråden så tycker jag 2-3000 kr är rimligt.

Ett normalporträtt hos en fotograf kostar ca 1000 kr för 15 min i studion. Och då får man ju bara betala för att bli plåtad. Nu ska det ju var 4 st porträtt som ska användas till reklam!

/Rommél

/Rommél
 
lottawe skrev:
Hur hör det du skriver nu Martin ihop med tråden? Ett företag beställer en tjänst, de har pengar att köpa tjänsten för och vi kan anta att de sett vad Johnny som startat tråden går för eftersom de bokat. Några förväntningar har de nog.

Ingenstans nämns att han inte skulle kunna leverera jäkligt bra bilder (=de bilder kunden vill ha.) Och kan han nu det är det ju självklart att han ska ta betalt! Oavsett hur många gånger han tagit betalt för tjänsten förut eller inte..

Skulle företaget nu mot förmodan inte anta att han kunde det hade de väl knappast anlitat alls utan fixat det själva om det handlade om "....som är lika bra/dålig som en själv"?

Det hör väldigt mycket ihop med tråden med tanke på att ett antal tycker han ska ta skyhöga priser för att det inte slår mot yrkesfotograferna.

Är man helt/nästan helt oerfaren(amatörer) tar man OFTAST, 9 fall av 10 sämre bilder än om man hållit på med det i 10 år. Så är det med allting. Därför kan man inte ta höga priser för då väljer kunderna istället.....

De duktiga med lång erfarenhet! Dessa(yrkesfotografer) kan ta ut höga priser eftersom deras produkt håller hög kvalité. Precis som Canon och andra kända varumärken kan de ta en extra saftig avgift dessutom för att det är ett "säkert" val.

Sedan har vi de dåliga med lång erfarenhet! Dessa(skulle gissa 40% av alla yrkesfotografer) vill ta samma priser som de ovan men har inte kvalitén att stödja dessa priser på. Det är dessa som gapar varje gång en amatör gör något överhuvudtaget som inkräktar på "deras" marknad.

Så fungerar marknaden. De kunder som inte har så stora krav och liten plånbok anlitar amatörer/semi-proffs. De med stora krav och stor plånbok anlitar bra fotografer.

Ingen är intresserad att betala höga priser för en medioker produkt, så de dåliga yrkesfotograferna kommer sakta fasas bort och ta andra jobb. Men som med allt annat fylls det på med fler som vill testa lyckan fast de inte är bra.
 
Martin-B skrev:
Sedan har vi de dåliga med lång erfarenhet! Dessa(skulle gissa 40% av alla yrkesfotografer) vill ta samma priser som de ovan men har inte kvalitén att stödja dessa priser på.......

Finns det? Hur sjutton har de överlevt i branschen så "lång tid" då tro? I dina och mina ögon kanske det finns yrkesfotografer som gör kassa bilder iof, men vad som är jäkligt bra och värt att betala för borde i det fallet åligga kunden att avgöra. Och utan kunder överlever faktiskt ingen yrkesfotograf så länge att lång erfarenhet uppkommer. Därför tror jag du behöver tänka ett varv till..
 
Rommel skrev:

Tillbaka till tråden så tycker jag 2-3000 kr är rimligt.

E de?

Han har ingen studio för det första.
Ska kombinera "innebelysning" med blixt.....
Orolig för slagskuggor "om de står för nära väggen"....
Orolig för att lyckas fokusera manuellt...

OBS Ingen kritik mot trådskaparen, men att med dessa förutsättningar/kunskaper begära 3 papp för bilderna, njae....
Och resultatet blir ju vidare ett resultat av använd utrustning.
 
lottawe skrev:
Finns det? Hur sjutton har de överlevt i branschen så "lång tid" då tro? I dina och mina ögon kanske det finns yrkesfotografer som gör kassa bilder iof, men vad som är jäkligt bra och värt att betala för borde i det fallet åligga kunden att avgöra. Och utan kunder överlever faktiskt ingen yrkesfotograf så länge att lång erfarenhet uppkommer. Därför tror jag du behöver tänka ett varv till..

Många kunder vet inte bättre helt enkelt. Människor som inte kollar runt noga innan etc. Hur kan TV-apparater sälja hyfsat trots att den får botten betyg i alla tester? Detta lever de dåliga fotograferna på, okunskap.

Detta blir dock svårare och svårare pga av att SLR-marknaden breddats och det finns nu massor av amatörer som gärna tar ett litet jobb lite då och då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.