Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Prishöjning??
- Trådstartare Fotomikael
- Start datum
Fotomikael
Medlem
Nikon Tyskland: pris
Prishöjningen ligger i intervallet mellan 2% och 30%, i genomsnitt 14%.
Källa: digitalkamera.de
Hur mycket blir det i Sverige???
Prishöjningen ligger i intervallet mellan 2% och 30%, i genomsnitt 14%.
Källa: digitalkamera.de
Hur mycket blir det i Sverige???
NiclasSthlm
Aktiv medlem
Jag avslutar denna tråd nu. Jag är väl medveten om att jag är i "Nikonforum" men att hävda att 50D sjunker som en sten, nja lite överdrivet även för ett Nikonforum.
Johan
Utrycket "sjönk som en sten" skall givetvis stå i proportion till dess konkurrent - D300 - under samma period från lansering. Att D300 just nu har gått ner mkt beror ju på att den är "gammal" kamera medan 50D relativt ny.
Anledningen bakom skilda priskurvor kan säkert bero på att D300 haussades av allt och alla, medan 50D fick mer ljum kritik.
Det är absolut inget personligt mot 50D, jag hade själv kunnat tänka mig den kameran, den var faktiskt på min shortlist innan jag till slut bestämde mig för D90n (vilket mkt berodde på att jag hade andra Nikon-prylar). Jag vill bara förklara lite bakgrund till mitt uttryck "sjönk som en sten".
Självklart skall man ta inlägg med en smula distans, det blir lite roligare diskussioner då.
Nästa gång skall jag akta mig för uttalanden som kan såra någon. Jag lovar.
Må väl.
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Man kan tro att det är AIK-Djurgården ni pratar om men istället är det Canon-Nikon, haha, inget nytt under solen, precis som för 30 år sedan.
DavidBerg
Aktiv medlem
Det verkar som vissa handlare redan höjt sina Nikon-priser (iallafall på obejktiv). På prisjakt kan man se att t ex TBH och Dustin strax efter månadsskiftet höjt priset på 24-70, 70-200 och 14-24 med allt mellan 6% och 30%. De mer traditionella fotohandlarna verkar dock ligga kvar, t ex Cyber och Scandinavian. Men även bland de vanliga fotohandlarna verkar höjningarna vara på gång, t ex Kameradoktorns förstasida: http://www.kameradoktorn.se/ där de utannonserar höjningar och Nybrofoto som just höjt 70-200 med 3500kr.
HusKul
Aktiv medlem
köpte min 450D hus början av dec. för 4695:- hos NetonNet
direkt efter jul höjde dom till 5395:- och idag tar dom 5995:-
ligger på 6295:- idag
det är ju sjukt
kan nog t.o.m gå med lite vinst om jag skulle sälja den idag
inte varje dag man gör det på kameror
Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Med tanke på hur mycket yenen ökat i värde mot kronan, och andra valutor också iofs, lär vi nog snart se mer rejäla prishöjningar. Läste nånstans att yenen blivit 70 procent dyrare sedan i somras. Och dollarn över 40 procent. Visserligen anpassar de priserna till aktuell marknad, men kan de nog inte göra hur mkt som helst mtp valutakurserna.
Emil-G
Aktiv medlem
Sigma har iallafall höjt sina priser, i vissa fall så mycket som 40%.
På Fotomässan motiverade en av Nikons representanter prishöjningarna med den svenska kronans kräftgång mot euron. Han berättade också att det kommer en ny prishöjning nu i mars då kronan fallit långt under de 10kr/euro de räknade med i januari. Den här prishöjningen bekräftades av den engelska fotohandlaren Robert White i ett mail jag fick för några dagar sedan:
Det enda objektiv jag bad om siffror på var 70-200/2,8VR som enligt Nikons rek-prislista skulle höjas från 21000kr till 25500kr i mars.
På Fotomässan motiverade en av Nikons representanter prishöjningarna med den svenska kronans kräftgång mot euron. Han berättade också att det kommer en ny prishöjning nu i mars då kronan fallit långt under de 10kr/euro de räknade med i januari. Den här prishöjningen bekräftades av den engelska fotohandlaren Robert White i ett mail jag fick för några dagar sedan:
Dear Emil
Thank you for your note
I regret that Nikon UK are due to have a price rise on the 1st of March due to week Pound
This is also likely to be substantial
[...]
Det enda objektiv jag bad om siffror på var 70-200/2,8VR som enligt Nikons rek-prislista skulle höjas från 21000kr till 25500kr i mars.
Marterius
Aktiv medlem
En följdfråga... Antag att man som konsument (alltså inte näringsidkare) beställer en kamera från en av de seriösa nätbutikerna, och betalar direkt med kreditkort, men de inte har något exemplar i lager. Riskerar man då att hamna i den situationen att de helt enkelt skickar tillbaka pengarna och meddelar att de inte längre kan leverera till det priset på grund av kursfallet, eller har man ett avtal som är bindande för butiken i och med att de bekräftat beställningen och dragit pengarna?
DavidBerg
Aktiv medlem
Vet inte hur det fungerar generell men jag beställde ett 70-200 från just Robert White utan att de hade i lager och dagen efter höjdes priset rejält. Pengarna var de snabba med att dra från kontot, objektivet kom efter 1 vecka. För min del var det inga problem, jag fick till det utlovade priset.
Emil-G
Aktiv medlem
Om du har fått en orderbekräftelse från butiken med det gamla priset så har ni ett avtal om att de skall leverera och du skall betala det pris som står angivet så länge det inte är uppenbart felaktigt (dvs alldeles för lågt i förhållande till vad du kan förväntas betala hos andra handlare).
sarnor
Avslutat medlemskap
Varför inte kolla butikens köpvillkor istället för att spekulera?
Priserna framgår i vår webshop och är alltid aktuella. CyberPhoto AB förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna. I händelse av prishöjning efter lagd order, kontaktar vi dig innan leverans. Du har då rätt att häva köpet. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webshop påverkar ordrar som redan lämnat vårt lager.
/Sara
Priserna framgår i vår webshop och är alltid aktuella. CyberPhoto AB förbehåller sig rätten att när som helst justera priserna. I händelse av prishöjning efter lagd order, kontaktar vi dig innan leverans. Du har då rätt att häva köpet. Varken prissänkningar eller prishöjningar som presenteras i vår webshop påverkar ordrar som redan lämnat vårt lager.
/Sara
Marterius
Aktiv medlem
Tack Sara,
Detta fick mig att läsa vidare.
Japanphoto har samma formulering, men sedan är frågan om det är korrekt att göra så. De skriver att de följer konsumentköplagen. Där kan man läsa följande.
Ur 12 §:
Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör
köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett
hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle
förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens
intresse av att säljaren fullgör köpet.
[Frågan är ju om kursförändringar kan anses som ett sådant skäl]
Ur 40 §:
Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva
köpet.
[Detta är vad jag kan se tillämpligt när man vid näthandel betalar med kontokort vid beställningen.]
Sedan finns något som helter "Svenska postorderföreningens branchregler", men i vad mån exempelvis CyberPhoto eller Japanphoto är med där vet jag ej:
http://www.internetit.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postorderregler.pdf
Dessa branschregler skall tillämpas vid all postorder- distansförsäljning från medlem i Svenska Postorderföreningen (SPF). Om annat inte anges gäller reglerna försäljning både till konsument och till näringsidkare.
Pris- eller kostnadsändringar
Säljaren får förbehålla sig rätt att ändra priset eller kostnadsersättningar under nedan angivna omständigheter. Om priset eller ersättningen höjs skall en beställning till det gamla priset eller kostnaden vara utan verkan.I sådant fall skall dock säljaren underrätta köparen om det nya priset/den nya ersättningen och erbjuda köparen att beställa varorna för detta pris/denna ersättning.
Säljaren får ändra priset/ersättningen i följande fall:
- En skatt eller allmän avgift som skall läggas på priset tillkommer,
ändras eller bortfaller.
- Priset på en råvara stiger utan att säljaren bort förutse detta och detta medför sådana ekonomiska konsekvenser för säljaren att det inte är
skäligt att det erbjudna priset skall gälla längre.
[Här sägs alltså inget om valutakurser]
Hälsningar,
Martin
Detta fick mig att läsa vidare.
Japanphoto har samma formulering, men sedan är frågan om det är korrekt att göra så. De skriver att de följer konsumentköplagen. Där kan man läsa följande.
Ur 12 §:
Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör
köpet.
Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett
hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle
förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens
intresse av att säljaren fullgör köpet.
[Frågan är ju om kursförändringar kan anses som ett sådant skäl]
Ur 40 §:
Sedan priset i sin helhet har betalts, får säljaren inte häva
köpet.
[Detta är vad jag kan se tillämpligt när man vid näthandel betalar med kontokort vid beställningen.]
Sedan finns något som helter "Svenska postorderföreningens branchregler", men i vad mån exempelvis CyberPhoto eller Japanphoto är med där vet jag ej:
http://www.internetit.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/postorderregler.pdf
Dessa branschregler skall tillämpas vid all postorder- distansförsäljning från medlem i Svenska Postorderföreningen (SPF). Om annat inte anges gäller reglerna försäljning både till konsument och till näringsidkare.
Pris- eller kostnadsändringar
Säljaren får förbehålla sig rätt att ändra priset eller kostnadsersättningar under nedan angivna omständigheter. Om priset eller ersättningen höjs skall en beställning till det gamla priset eller kostnaden vara utan verkan.I sådant fall skall dock säljaren underrätta köparen om det nya priset/den nya ersättningen och erbjuda köparen att beställa varorna för detta pris/denna ersättning.
Säljaren får ändra priset/ersättningen i följande fall:
- En skatt eller allmän avgift som skall läggas på priset tillkommer,
ändras eller bortfaller.
- Priset på en råvara stiger utan att säljaren bort förutse detta och detta medför sådana ekonomiska konsekvenser för säljaren att det inte är
skäligt att det erbjudna priset skall gälla längre.
[Här sägs alltså inget om valutakurser]
Hälsningar,
Martin