Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prishöjning??

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotomikael

Medlem
Canon har höjt priset på allt, t ex Canon EF 300/2,8 L IS USM från 42.900 till 49.900.
Kommer Nikon att höja priser lika mycket?? PÅ prisjakt.se ligger Nikon-priser i Sverige lägst i hela EU.

Med tanke på kronans försvagade ställning både mot Euro och dollar är det nog inte orealistiskt att vänta sig en höjning av priserna rent generellt även på fotoprylar under 2009.

Precis som Nikon sänkte sina priser när kronan stärktes måste de naturligtvis höja sina priser nu när den fallit, eller hur?

(Obs, ironi!)

Nikon har redan höjt priserna, hade jag gått in i nytt system idag hade jag funderat både en och två gånger innan jag valt Nikon.

Varumärket Nikon kostar mycket extrapengar, och iom att de stärkt marknadsandelen är det inte en helt vild gissning att de kommer att höja priserna ytterligare.

Jämför man semi-pro-delen D300 och Canons 50D sjunker den senare som en sten i pris jämfört med den tidigare om man ser tiden efter lansering. D300-konkurrenten 50D är nära nog på D90-pris nu...

Nikon räknar kallt med att få köpare ändå. Det funkade större delen av 2008, frågan är om det gör det 2009...

Tror alla importörer av diverse prylar idag kommer höja priserna framöver, synd att svartmåla Nikon extra innan vi vet vad de gör. Men det kan ju faktiskt vara köpläge nu om man ändå tänkt köpa.

Jag är inte negativ mot Nikon, de agerar som alla andra branschledare: tar betalt efter vad marknaden värderar varumärket till.

Premiumpriser på premiumvarumärken, inget nytt under solen. Gillar man Sony är ju deras kameror otroligt prisvärda per se (däremot får du sämre beg-pris, och mindre objektivutbud etc...).

Å andra sidan - mtp Nikons höga marginal per såld kamera har de också en ganska stor kassa, och klarar därför att punktmässigt sänka priserna också (för att konkurrera ut mindre märken).

Jag är inte negativ mot Nikon, de agerar som alla andra branschledare: tar betalt efter vad marknaden värderar varumärket till.

Premiumpriser på premiumvarumärken, inget nytt under solen. Gillar man Sony är ju deras kameror otroligt prisvärda per se (däremot får du sämre beg-pris, och mindre objektivutbud etc...).

Å andra sidan - mtp Nikons höga marginal per såld kamera har de också en ganska stor kassa, och klarar därför att punktmässigt sänka priserna också (för att konkurrera ut mindre märken).

Husen må vara billgare hos Sony, en del pga att de helt enkelt inte har något som motsvara Canon och Nikons dyraste produkter.

Kolla in priserna på tillbehören, blixtar, objektiv mm.

Då är de inte så mycket billigare, utan snarare att de ligger på samma eller högre.

Sedan kan man ju jämför "after sale" support mellan Sony och Nikon.

Du kan inte få en A900 rengjord eller justerad utan att den skall skickas utomlands (den skickas till Zeiger som i sin tur skickar den vidare).

Speciellt fotokunnig personal har det ju inte heller tilgänglig, förutom en kille då, som jag ännu inte fått kontakt med. .-)

Så medans Nikons kameror kostar lite mer (beroende på vilka kameror du jämför) så erbjuder Nikon dig som konsument/yrkesfotograf också en hel del mer, både när det gäller utbud, funktioner och service. (i dags läget)

Dollarkursen är idag uppe på samma nivå som den var 2005 [valuta.se] och under denna tid då dollarn var rejält nere i skorna låg priset på Canons 300/2,8 IS konstant på runt 42000 [prisjakt.se]. Klart de höjer priserna nu när deras tidigare knasfina marginaler ätits upp.

Johan

Dollarkursen är idag uppe på samma nivå som den var 2005 [valuta.se] och under denna tid då dollarn var rejält nere i skorna låg priset på Canons 300/2,8 IS konstant på runt 42000 [prisjakt.se]. Klart de höjer priserna nu när deras tidigare knasfina marginaler ätits upp.

Johan

Det är givetvis bättre att kolla JPY/SEK, då både Canon och Nikon är japanska firmor. Och där ser du anledningen till att japanska firmor höjer priserna överallt i världen just nu (om du kollar JPY/USD eller JPY/EUR ser du samma sak).

Vart ifrån får ni informationen att canon skulle ha "knafsiga" marginaler?
ett av världens största kamera tillverkare har nog pengar så dom klara sig!. kom igen nu.

Knasfina, inte knafsiga.

Även om de har pengar måste de fortsätta tjäna pengar på det de säljer, annars tar kassan snart slut...

Nikon har redan höjt priserna, hade jag gått in i nytt system idag hade jag funderat både en och två gånger innan jag valt Nikon.

Varumärket Nikon kostar mycket extrapengar, och iom att de stärkt marknadsandelen är det inte en helt vild gissning att de kommer att höja priserna ytterligare.

Jämför man semi-pro-delen D300 och Canons 50D sjunker den senare som en sten i pris jämfört med den tidigare om man ser tiden efter lansering. D300-konkurrenten 50D är nära nog på D90-pris nu...

Nikon räknar kallt med att få köpare ändå. Det funkade större delen av 2008, frågan är om det gör det 2009...

Jaha, Vad grundar du det på? Enligt Prisjakt idag är Japan Photo biligast på 10.960:- för ett 50D kamerahus. Det är några tior billigare än när kameran kom.

/Johan

Jag antar att du vill ha siffror bakom påståendet?

Canon EOS 50D hus. Från 12000 till 10000 på 5mån. Nära 20procent.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=339574

Ojoj.. Nu får du nog backa ett steg och inte bara köpa prisjakts grafer rakt av. Den säljs som billigast för 10960 kr och om man bemödar sig att titta tillbaka på prishistoriken så ser man att den inte har varit billigare.

Lanseringspriser var 11995:- -9.4%

Nikon D300 - Lanseringspris: 15695:-
Pris idag : 11999:- -30%

Två reflektioner: Nikonkameran var för högt prissatt och prisskillnaden idag är motiverbar.

(i exemplet har jag använt samma företag för lansering/nupris)

Jag avslutar denna tråd nu. Jag är väl medveten om att jag är i "Nikonforum" men att hävda att 50D sjunker som en sten, nja lite överdrivet även för ett Nikonforum.

Johan

50D fick ju ingen bra kritik. Även i början fanns inga väntetider (i motsatsen till 5D markII).
Alla Canonobjektiv visar dock en kraftig prishöjning. 70-200/4 IS från ca 10500 till nästan 13000 osv.
Nikonobjektiv kostar dock fortfarande lika mycket som innan jul. Risken för en prishöjning finns dock!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar