Annons

Prisfråga på bild för lokaltidning

Produkter
(logga in för att koppla)

kawill

Aktiv medlem
Hej,

som glad amatör fick jag en bild (ca. 10*7cm om det spelar roll) på en bilolycka publicerad i lokaltidningen NorrbottensKuriren på 27600 ex. Nyhetschefen bad mig skicka min räkning till honom, och poängterade att de inte betalar så mycket tyvärr, såklart.

Jag har dock ingen aning vad jag ska ta, vill ju inte ta för mycket så han tror jag är en total idiot, hellre för lite.

Vad tror ni?

Mvh/
 
Det normala enligt BLFs prislista är 660 kronor plus moms. Men då gäller det att ha F- eller FA-skatt och betala in arbetsgivaravgifter själv.

Ibland kan man få betalt för 2 timmars arbetstid eftersom ovanstående pris bygger på att man säljer till flera tidningar. Så är ju inte alltid fallet. Samma prislista med samma förutsättningar säger 775kr/tim.

Det enklaste är nog att ta en ny kontakt och komma överrens om något.
 
Vad gäller om jag ska sälja till privatperson då? Säg en bild 20*30. I Blf:s prislista finner jag inget till privatpersoner. Är det upp till var och en att själv avgöra vad sådant ska gå på?
 
PeterWem skrev:
Vad gäller om jag ska sälja till privatperson då? Säg en bild 20*30. I Blf:s prislista finner jag inget till privatpersoner. Är det upp till var och en att själv avgöra vad sådant ska gå på?

Det är alltid upp till var och en att sätta priset. Vi har en fri marknad.

Om du säljer till privatperson ska du tänka på vad det är du vill ha betalt för. Är det bara en kopia av bilder som du tagit i något annat sammanhang så brukar jag ta en hundralapp utöver labbkostnad.

Men är det själva fotograferingen man vill ha betalt för är det en annan sak. Säg att du fotograferar en familj och de vill ha ett porträtt. Då ska du ju ta betalt för hela tiden som jobbet tog.
 
Som svar på frågan om privat bild 20x30

BLF:s prislista är rådgivande. Eftersom BLF:s medlemmar i huvudsak säljer bilder för pubilicering som reklambilder eller som reportagebild är det inte så intresant att lista försäljning till privatperson. Men några hudralappar är klart rimligt. Det är ju inte bara en kopia du säljer...

När det gäller nyhetsbilden som nämndes i början av tråden - priset för denna typ av bilder regleras i regel av BLF:s orang prislista (avtal mellan BLF och TU). Dagstidningarna är vana vid att tillämpa denna, så ofta räcker det med att hävisa till denna för att få ett "rättvist pris".
 
Har gjort ett uppdrag i helgen för lokaltidningen och egentligen har jag väl fått svar på frågan här.. Men räknas arbetstiden från det att man åker hemifrån eller räknas tiden enbart från det att man är på plats och börjar plåta? (I det här fallet en fotbollsmatch) Totala tiden inkl restid var 3tim. Själva plåtningen 2tim.

För övrigt kommer det nog bli en mindre bild inne i tidningen och då är det väl 660:- som gäller enligt er andra? Har du Magnus koll på vilka priser som gäller vid olika upplagor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.