Hittills har jag fått fram åsikten att 750,- per bild anses skäligt vid normalt bildköp (ex moms, avgifter betalas av säljaren) och att det anses vara två rättigheter eftersom det handlar om två olika bilder. Det faktum att en av bilderna har publicerats på förstasidan eller att en av bilderna finns publicerad på tidningens webutgåva anses ingå. 2 x 750,- dvs 1500,- skulle alltså vara normalpriset? Tidingen har en utgåva på 30 000 ex.
Jag bortser just nu från åsikten att det är förvånande lågt, (och också min undran över vad som kan tänkas anses vara skälig ersättning för texten i artikeln).
Hur mycket skall sedan slås på för olovlig publicering?
Jag har hört att praxis skulle vara 100% (vilket också är patetiskt lågt, för övrigt)
Fotografens namn har medvetet undanhållits, och det har också ett pris. Jag tror att det här kan röra sig om skadestånd, och det är väl för övrigt inte momspliktigt? Ett belopp jag har fått höra är 10% av prisbasbeloppet, men skall det anses vara per bild, eller för hela affären, som rör sig om tre skilda publiceringar?