ANNONS
Annons

Priser i Australien

Produkter
(logga in för att koppla)

wilhelm.ohman

Aktiv medlem
Hej!

Jag är i Australien för tillfället och jag har lagt märke till att objektiv och kameror är ca 20 - 40% billigare här.

T.ex. En 5D mark iii får man för 19 000kr (i SWE 27 000) och en 6D för ca 11 000kr (SWE 18 000).

Nu undrar jag hur det blir med tull och sådant i Sverige? Måste man betala skatt på detta?

Hej!

Jag är i Australien för tillfället och jag har lagt märke till att objektiv och kameror är ca 20 - 40% billigare här.

T.ex. En 5D mark iii får man för 19 000kr (i SWE 27 000) och en 6D för ca 11 000kr (SWE 18 000).

Nu undrar jag hur det blir med tull och sådant i Sverige? Måste man betala skatt på detta?

6D för 14 här i sverige ^^

Hej!

Ja, det blir moms på den när du passerar tullen.

Men du får dra av den Australiska momsen (GST) på 10% när du lämnar landet.
Denna service finns på Australiens internationella flygplatser. Du behöver ett kvitto som är max 30 dagar gammalt.

Men du får dra av den Australiska momsen (GST) på 10% när du lämnar landet.
Denna service finns på Australiens internationella flygplatser. Du behöver ett kvitto som är max 30 dagar gammalt.

Drar man av momsen är väl risken större att man få betala den högre svenska momsen istället. Annars borde det vara nästan omöjligt för tullen att veta om en kamera är ny. (om man inte vill spara orginalkartonger mm.

Drar man av momsen är väl risken större att man få betala den högre svenska momsen istället. Annars borde det vara nästan omöjligt för tullen att veta om en kamera är ny. (om man inte vill spara orginalkartonger mm.

Du har möjlighet att dra av GST när du lämnar Australien och du MÅSTE betala svensk moms när du tar in varan till Sverige. Det skiljer alltså 1500 mil mellan dessa två händelser :)

Mig veterligen kostar det ingenting, eftersom varorna är " begagnade ". ( Under förutsättning att du använt prylarna )...
Det är helt korrekt så länge du inte tar in det i Sverige. Andra länder har sina lagar.
I princip om du inte kan visa upp kvitto på det du har i väskan så får du skatta för alltihop om du inte har bevis på att du ägde det redan när du åkte ut ur Sverige.

Det är helt korrekt så länge du inte tar in det i Sverige. Andra länder har sina lagar.
I princip om du inte kan visa upp kvitto på det du har i väskan så får du skatta för alltihop om du inte har bevis på att du ägde det redan när du åkte ut ur Sverige.

så fungerar det ju i praktiken. Alla står där med sina buntar med kvitton vid tullen på Arlanda.

Det går inga direktflyg till Australien och varor skall säkerligen tullas in när dom passerar EUs gräns, London och Frankfurt har säkerligen lägre tull.

/Karl

så fungerar det ju i praktiken. Alla står där med sina buntar med kvitton vid tullen på Arlanda.

Det går inga direktflyg till Australien och varor skall säkerligen tullas in när dom passerar EUs gräns, London och Frankfurt har säkerligen lägre tull.

/Karl
Jag är inte säker men man skall nog inte blanda moms o tull.
moms läggs också på tull.
Tull är en fast procentsats definierad av internationella överrenskommelser.

På digitalkameror (som var det som nämndes i första inlägget) är det ingen tull. Objektiv och övriga tillbehör är annorlunda. Moms ska dock betalas oavsett produkt.

Varusmuggling och andra olagligheter kan vi lämna därhän ;)

För att få ett definitivt svar på frågan och därtill få svar på tullsatser och moms m m, så föreslår jag att trådskaparen kontaktar tullverket. Då får man garanterat svar på frågan och dessutom undanröjer ev. spekulationer. Själv var jag på en asientour -88-89 och köpte då en Nikon F3 med ett Tokina 28-200 som användes under resan. Inte betalade jag något för dessa varor när jag kom hem till Svedala och inte sover jag sämre för det =).

men var skall momsen betalas, när du kommer in i EU eller där du bor? Har våran en gång momsats i EU är det ju klart.

Om en 5D mk3 har Magic lantern firmware skall den tullas som videokamera.

/Karl

För att få ett definitivt svar på frågan och därtill få svar på tullsatser och moms m m, så föreslår jag att trådskaparen kontaktar tullverket. Då får man garanterat svar på frågan och dessutom undanröjer ev. spekulationer. Själv var jag på en asientour -88-89 och köpte då en Nikon F3 med ett Tokina 28-200 som användes under resan. Inte betalade jag något för dessa varor när jag kom hem till Svedala och inte sover jag sämre för det =).

Fast tullverket är å andra sidan tämligen partisk och berättar kanske bara en laglig lösning på problemet.

Känner du någon i Australien låt denne köpa kameran och köp den sedan begagnad av denne för ett rimligt pris, det måste i alla fall sänka momsen som skall betalas.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar