ANNONS
Annons

Prickar på bilderna - D70

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag får ett par synliga prickar på bilderna när jag plåtar med min D70. Har försökt blåsa rent. Prickarna syns inte i sökaren och ses när bilden syns i displayen och i datorn. Objektivet har inte varit avtaget från kamerahuset på ett par dagar innan detta uppstod och jag har plåtat efter det utan att upptäcka några prickar. Kan inte lägga upp någon bild för ögonblicket.

Bilderna är tagna med olika bländare men du hade nog nog rätt Daniel. Såg lite damm på sensorn som jag blåste bort så nu är det lugnt igen.
Tack för hjälpen. Nu kan jag sova gott i natt.

Kemiskt ren luft

Var precis på fotoverkstan och han sa att ALDRIG använda tryckluft på burk. Han visade också vad som kunde hända...det såg inte vackert ut. Kemiskt ren luft skall användas enligt honom.

www.tille.se skrev:
Jag använde tryckluft på burk.

Hmm, det skall du inte göra om!
Luften i burken är i vätskeform och kan därför lätt komma ut som värska. Dessutom brukar luften, då den sprutas, vara väldigt kall vilket kan leda till vätska på sensorn.

Skall du blåsa, använd gummibälg. För mer seriös rengöring så är det specialverktyg och specialvätskor som gäller.

Kom ihåg att garantin inte täcker skador pga rengöring!

//

Jag ska tänka på det i fortsättningen.
Men var får man tag på Kemiskt ren luft? Är det bara att andas ut eller?

www.tille.se skrev:
Jag ska tänka på det i fortsättningen.
Men var får man tag på Kemiskt ren luft? Är det bara att andas ut eller?

Dte vet jag faktiskt inte, det är därför du bara skall använda gummiblåsa eller specialutrustning.
En annan, mer okenventionell lösning som ibland kan fungera är dammsugaren. Men notera att den under inga förhållanden får komma in i själva kamerahuset. Dessutom bör man vara försiktig så att sugeffekten inte blir för stor. Försiktighet av största graden är påbjudet!

//

Som tidigare skrivare påpekat skall man helt klart akta sig för tryckluft i någon form som finns på burk. Blåsare med gummibälg är helt klart att rekomendera. Hama har en bra med rejäl bälg så man får lite fart på luften.

Det finns att köpa Sensor Swabs (Y.F.O) säljer dem i sverige men det är helt klart lite mer vågat men många på dpreveiw använder dem.

Kolla på denna länk för lite mer info om sensor rengöring med sendor swabs:

http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

När spegeln slår i så kan det riva upp damm som finns i kameran och som då kan hamna på sensorn. Ser du dammkornen i sökaren så ligger de troligen på mattskivan om de inte syns på spegeln/objektivet.

Engman

Jag rengjorde min sensor precis innan hultsfred (och kom precis på att jag borde nog göra det efter oxå). Jag gick in på Expert och köpte engångs-lens cleaning paper som egentligen ska vara till objektiv etc.
Sen tog jag ett och vek ihop ett antal gånger tills det blev cirka 1 * 2 cm. Tog och höll fast det med en pincett och drog försiktigt på sensorn åt samma håll.

Funkade skitbra. Och man behöver inte vara orolig för att repa sensorn eftersom det sitter filter av glas framför. Så länge du inte försöker tälja bort dammet med kniv så ska du nog inte lyckas repa den.

Att tänka på är ju att inte slinta med pincetten så att man kör ner den i glaset. Förmodligen gäller inte försäkringen om man är inne och pillar I kameran.

Kostade förövrigt 19.50.

Låter som om det kanske vore bättre att byta ut pincetten mot två tops i stället och klämma fast rengöringsduken mellan dem. Då gör det inte så mycket om man slinter.

Låter hemskt farligt sånt där. Nu behöver jag inte rengöra min sensor men om man skulle behöva göra det. Går det inte bara att gå till någon fotobutik som gör den för en hundring eller så?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar