Bengf
Aktiv medlem
Visst, men hur ser det ut när du redan har den vid ögat och slår på den?
Jag gick ut nu kl. 15 och riktade kameran mot den vita snön, och visst tar det någon sekund kanske lite mer, svårt att uppskatta tiden, men då har jag en klar bild.
Jag har effekts av, och skärmen vänd inåt, håller jag på en stund och slår av och på är det precis som att kameran blir lite varmare och reagerar något snabbare, det är det fina 16-50/2,8 som sitter på.
EVF:er har nu funnits en tid och jag uppfattar att dom bedöms lite annorlunda nu mot i början, visst några är mera kritiska och vill inte ens ta i en kamera med EVF. Min KM5D och 50/1,7 har en klart stadigare och renare bild, lugnare helt enkelt, EVF:n har ju lite mera av någon gammal filmkvalitet över sig, lätt kornig, småbrusig.
Man ser ju detta när man jämför mellan kameror som har optisk sökare, jag lider inte jätte mycket av bristerna, men önskar så klart att förbättringar måste ske. idag accepterar nog många EVF ändå och förstår att det kan vara svårt att få till alla tekniska bitar, upplösning behöver nog ökas på ännu mera men samtidigt då klara av att vara stadig vid flerbildslägena.
Tydligen har upplösning ock stadig bild svårt att samarbeta i dag, så jag vet inte vad dom kan hitta på. som jag sagt tidigare så kunde Sony använt EVF i sina mellanstegskameror, A77 och A99 skulle ha haft en bra optisk sökare, när tiden och tekniken kommit i hamn då kunde A102 fått EVF.
//Bengt.
Senast ändrad: