Den här tråden handlar numera om tre olika saker, ingen av dessa är egentligen vad TS frågade om.
1: Vad är ett ID-kort?
...
3: Vad är urkundsförfalskning?
...
Bra där!
Gjorde ett försök tidigare i tråden att skilja på sakerna.
Inser att jag borde varit tydligare.
För att försöka bringa lite mer ordning på diskussionen.
Så är det lämpligt att skilja på
"pressleg" och
"presskort".
Precis som redan påpekats tidigare kan vem som helst, helt lagligt, utfärda ett
"presskort".
Vissa presskort är seriösa (Ex AIPS, men det utfärdas inte till vem som helst hur som helst).
Medans andra som ex det från presskort.org är mer tveksamma.
Sedan finns det
"pressleg" som är en giltig ID-handling med texten
Press på.
Dessa utfärdas enbart till medlemmar inom vissa organisationer.
(Dessa är SIS-godkända och fungerar på t.ex. banken).
Nu är vare sig "journalist" eller "fotograf" eller "pressfotograf" skyddade titlar.
Så det finns inget olagligt i att trycka det tillsammans med sina personuppgifter på en plastbit.
Men då bör man komma ihåg att skilja detta från ett "pressleg", och kalla det för just "presskort".
Eftersom pressleg inte utfärdas hur som helst, så tas ett sådant mer seriöst eftersom det bekräftar att innehavaren arbetar som journalist eller fotograf på ett yrkesmässigt plan.
Det som jag inte riktigt gillar med korten från presskort.org, är att korten medvetet görs så lika ett giltigt ID som möjligt, och samtidigt utfärdas till precis vem som helst.
Jag är övertygad om att den som inte har en uppdragsgivare och vill fotografera gör bäst i fråga snällt. Det funkar bra i väldigt många sammanhang (det var så jag började min karriär själv).
I vissa sammanhang är det trångt om fotoplatser, och då får man ta att det blir ett nej ibland.
Men rent generellt så funkar det bra att fråga snällt.
Och jag är övertygad om att den som köper ett kort från t.ex. presskort.org och sedan viftar med det för att fotografera för sitt eget nöjes skull gör sig själv, och andra, en stor otjänst i längden.
För att ta ett exempel från verkligheten.
För ett par månader sedan lyckades någon med någon form av presskort (vilket är okänt för mig) att ta sig in på pressläktaren på en Allsvensk fotbollsmatch. Denne visade sig vara en känd hulligan och han blev avvisad från den aktuella matchen.
Efter detta så har föreningen för Svensk Elit-fotboll skärpt upp reglerna för Allsvenskan och Superettan. T.ex. får man numera inte vistas i pressrummet överhuvud taget om man inte har ackrediteringsbrickan väl synlig.
Och numera kommer man inte in på någon som helst match utan att ha ackrediterat sig i förhand (tidigare räckte det med att har "pressleg" eller AIPS-kort på vissa arenor).
Detta är en tråkig utveckling som enbart gör det krångligare för alla inblandade parter.
Och det lär enbart göra det svårare att fotografera "för nöjes skulle" för de som inte har en uppdragsgivare.
Som både jag själv, och andra skrivit tidigare i tråden.
Var ärlig, fråga snällt, och uppträd seriöst.
Det fungerar långsiktigt mycket bättre än ett kort från presskort.org.