Numera vet jag att pressleg.org:s kort gäller som id-kort överallt.
Det gör det
INTE!
Det är inte SIS-godkänt. Enbart väldigt likt sådana godkända kort.
Kanske kan du lyckas med att "lura" någon som inte kollar tillräckligt noga, eller inte har ordentlig koll på hur ett godkänt ID ser ut.
Har hållt ett "presskort.org"-kort i min hand.
Skillnaden mot ett "äkta" Press-leg är påtaglig. (Har ett utfärdat av PFK själv).
Viktigt att göra skillnad på "presskort" som vem som helst kan utfärda (helt lagligt) och "pressleg" som är SIS-godkända.
De senare går enbart att få via ett begränsat antal yrkesorganisationer.
Samtliga av dessa organisationer kontrollerar att du arbetar med journalistik i tillräcklig mån innan du antingen blir medlem över huvud taget (ex. SJF och PFK som utfärdar pressleg till samtliga sina medlemmar), eller när du ansöker om ett pressleg (Ex. SFF & Unionen).
Företagen som tillverkar äkta "pressleg" är för övrigt noga med att organisationerna som utfärdar pressleggen inte utfärdar dessa till vem som helst hur som helst.
(Grundar detta påstående på att Unionen fick rätt att utfärda pressleg först efter att frågan avgjorts i domstol, företagen som tillverkar ID-handlingar tyckte att Unionen (dåvarande SIF) inte ställde tillräckliga krav på dem som skulle ha press-leg).
Av dessa skäl har "äkta" pressleg (dvs. giltiga ID-handlingar, märkta med ordet "Press") högre status än "presskort".
Helt enkelt för att "pressleg" intygar att du jobbar som journalist/fotograf.
(Detta med undantag av sportvärlden där AIPS-kortet, som inte är giltig ID-handling "smäller högst", men AIPS-kort kräver att du arbetar med sportjournalistik med minst 50%).
Krav på "äkta pressleg" är dock ovanligt för ackrediteringar.
Även om det förekommer i enstaka fall, som t.ex. Kronprinsessans bröllop, och då har det ofta med säkerhetsrutiner att göra.
Rent generellt går det utmärkt att få ackrediteringar utan vare sig presskort eller pressleg.
Förutsatt att man har rätt uppdragsgivare.
Brukar lite skämtsamt säga att jag har mest nytta av mitt pressleg när jag är på uppdrag och ska använda pressparkeringen.
Mitt råd till den som ska göra ett fotojobb och saknar pressleg är att höra av sig till arrangören i god tid, och fråga vänligt.
Så länge du är seriös och uppför dig vänligt är det sällan några som helst problem.