Baabwaf
Aktiv medlem
Allt som behövs för ett sånt "presskort" är att man kan betala för det. Ungefär som att köpa en doktorstitel från påhittade skolor på Internet.
Vad har det med yrkeslegitimation att göra?
Det är viktigt att det inte finns en enda grupp som dominerar, innesluter och utesluter.
Själv har jag en mängd olika kort, certifikat, licenser, yrkesbevis, förarbevis, körkort, hlr, specialbehörigheter, med-mera.
Samtliga av dessa har jag lagt ner massor med möda, tid, pengar och engagemang för att kunna erhålla men inget av dem är värda något alls om det inte finns en avsikt eller yrkesskicklighet som på något vis genererar stimulans, vidareutveckling eller på annat vis fyller en funktion.
För min egen del, så behövs inte ett enda av alla dessa bevis, certifikat och licenser, det är andra som kräver och gör sig märkvärdiga genom att utfärda dem, ta betalt och hålla en massa nonsenskurser. Fånigast av allt är när jag vet att det finns människor som nobbas, även om de innehar både kunskaper och skicklighet men inte har "rätt kort"
Utan att själv engagera sig eller utan att själv vilja lära sig saker, så spelar det ingen roll vad man har för plastkort, papper, stämplar, intyg och färggranna papper.
Idiotexempel är när det finns kunskaper, idé och avsikt att göra saker men det inte "får" göras för att man inte är med och betalar i en förening (någon nämnde pris på presskort.org) som kostar löjligt mycket pengar för att få vara med i gänget.
Största orsaken att det behövs så mycket kort och intyg, är för att det finns grupper som är livrädda för att vem som helst kan ta deras plats och att den största kunskapen är att med mobbingliknande metoder effektivt förtala, smutskasta och förvisa människor som hotar deras plats.
Det är alldeles för många kort som bevisar att innehavaren är tvungen att vara med i "den bra" gruppen på grund av att de inte har pondus nog att stå upp själva.