ANNONS
Annons

Pressfotograferna - ett utdöende släkte??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har under en längre tid oroats över utvecklingen på dagstidningarna i Sverige. Fler och fler tidningar väljer att göra en "Expressen". (Säger upp fotograferna) Stefan Hyttfors, fd bildchef Expressen (grundare av bildredaktionen.se) och Jens Assur kom fram till att det bästa sättet att få rätsida på tidningens ekonomi var att sparka ut alla fotograferna på tidningen utom tre, för att i stället använda sig av bildbyråer. Detta, enligt min mening kan vara förödande för vår yrkeskår på sikt. Jag är själv verksam fotograf på Bildbyrån. Jag har tidigare också jobbat som plåtis på Sundsvalls Tidning.

Visst, det gynnar vår ekonomi på Bildbyrån att Expressen tog det beslutet, men vad händer när de små lokaltidningarna med skral ekonomi följer "stora starka Expressens" exempel. Situationen på små bildredaktioner som redan är underbemannade blir ännu värre och således också bildkvaliteten. Hur ska man kunna skapa bra bildjournalistik om man ska hinna med sju jobb på en dag??

Det utbildas idag massor med superduktiga bildjournalister på Biskops/Arnö, men var ska de få jobb? 16 nya fotografer som utexamineras varje år ska slå sig in i arbetslivet, och 32 (!) nya fotografer från nya bildjournalist utbildningen på mitthögskolan i Sundsvall. Vidare finns ett flertal mindre utbildningar runt om i Sverige, där eleverna drömmer om en framtid som pressfotografer.

Under det gångna året har jag bara sett att 2 (!) tjänster som pressfotograf utannonserats i Sverige. Till dessa två tjänster sökte hundratals, ja kanske till och med tusentals jätteduktiga fotografer. Många av Sveriges bästa och mest prisbelönta pressfotografer får inte ens fast jobb på någon tidning idag, så de är tvugna att harva omkring på frilanskontrakt och vikariat tills de blir utlasade.

Jag är idag 25 år. 40 år kvar i yrket, men frågan är bara hur länge det finns kvar??

Vad tror ni?

MVH

Niklas Larsson/Bildbyrån

Expressens val att göra av med fotofgraferna har mer att göra med vilka fotografer de hade anställda. De tyckte att de anställda fotograferna var soffpotatisar som inte tog egna intitiativ, undantagen var Jens Assur (som kom med idén att skrota fotoavdelningen), Paul Hansen, Roger Turesson och Torbjörn Andersson. Möjligen också Robban Andersson som är en av de tre fotografer som är kvar. Argumentationen var dock mer principiell.

Åtgärden är extrem och inga andra tidningar har följt efter. Däremot har väldigt många tidningar dragit ner på någon fotograftjänst och totalt blir det väldigt många tjänster över hela landet.

Tidningarna ser hur mycket en fotograf med bil och utrustning kostar. Det är frestande att skära ner på antalet fotografer och låta reportrarna fotografera mer, Det innebär att man sänker kvaliteten och sliter ut sina reportrar och kvarvarande fotografer. Sänker man kvaliteten på produkten blir den mindre värd för kunderna och man riskerar att tappa kunder eller sänka priset. En farlig och nedåtgående spiral då man måste kompensera tappet med ytterligare neddragningar.

Att försörja sig med enbart journalistiskt fotograferande som frilans idag är närmast en utopi. Många nyutexaminerade från biskops-arnö vill inte jobbba komersiellt och tvingas istället förstärka sin ekonomi med annat än fotografering.

Själv får jag väl vara mycket nöjd med att vara anställd. Det är ju en utrotningshotad form av fotografer.

Det finns dock en del jobb utanför storstäderna och det gäller att vara beredd att flytta om man vill ha en anställning.

Átt anlita frilans har ofta ekonomiska fördelar för en tidning jämfört med att anställa, men man riskerar att förlora det journalistiskt givande samarbetet mellan fotograf och övrig redaktion. Själv sitter jag ju med i redaktionsmöten och bidrar med fotografiskt tänkande.

Min tjänst annonserades i Journalisten tre dagar innan sista anmälningsdag och är på deltid. Ändå sökte 150 personer. Och det krävs ju en del bara ör att vara med i journalistörbundet och få tidningen Journalisten...

Jag tror att pressfotografer i framtiden måste bli starkare både som fotografer och i sitt journalistiska tänkande. Se på danskarna som är både mer esteter och mer journalister. En bra fotograf kommer också med egna idéer och uppslag.

Dessutom gäller det att vara duktig på att sälja sig själv och skaffa sig ett kontaktnät. Relationer med olika redaktioner är livsviktigt som frilans - och frilans är den vanligaste arbetsformen. Tack och lov tror jag att den värsta stormen med digitalteknik är över. De som inte gått över till att reportrarna ska plåta kommer nog heller inte att göra det om inte ekonomin blir sämre.

En räddning är att det faktiskt finns fler tidningar idag än för 10 år sedan. Bra bilder är också mer och mer en säljande faktor. Tyvärr är det ofta mer "reklamiga" och glassiga bilder än journalistiska reportagebilder.

Vi får väl kämpa på!

/magnus fröderberg
Fotograf på tidnigen sändaren och tidningen Why
Frilans för tidningen Redo.

När jag skrev att många följer Expressens exempel menade jag inte att de gjorde det till punkt och pricka, men tendensen är densamma. Dvs att ett stort antal fotografer på tidningarna får gå. Det skall också sägas att varken Assur, Turesson eller Hansen jobbade kvar på Exp. när beslutet togs. Torbjörn var fortfarande kvar, och han har idag gått över till frilansverksamhet. (Robban, Cornelia och Dusing är de tre som är kvar idag)

Trots att ovanstående fotografer hade lämnat tidningen fanns det en väldigt stor kompetens bland de kvarvarande fotograferna, och vad tror du inte det kostar att hyra in frilansare på heldagsuppdrag?? Jag tror inte förtjänsten är så stor som Expressens ledning hade hoppats på när de tog beslutet.

Du skriver att man måste söka sig ut från storstäderna för att få jobb på tidningarna. Det stämmer inte. Det tillsätts helt enkelt inga tjänster på bildredaktionerna längre. De är i alla fall väldigt lätträknade. Som jag skrev i tidigare inlägg, flera av Sveriges bästa pressfotografer harvar idag runt på vikariat tills de blir utlasade.

Sen att tidningarna inte är beredda att betala mer än några hundralappar för en bild gör ju inte saken bättre.

Jag håller med dig om att en fotograf på en tidning idag måste delta i redaktionella arbetet mer, och stärka fotografens roll på redaktionen. Egna idéer och reportage är alltid bra!

Det är få förunnat att som du och jag ha fasta anställningar i vårt yrke idag, tyvärr..

Hilsen,

Niklas Larsson/Bildbyrån

Roligt att det är just en man som är chefsredaktör till Hänt Bild, en tidning som främst vänder sig till kvinnor mellan 15 och 35. Undrar varför, har han sett en chans att kamma hem storkovan?

/Joakim

Liax skrev:
Roligt att det är just en man som är chefsredaktör till Hänt Bild, en tidning som främst vänder sig till kvinnor mellan 15 och 35. Undrar varför, har han sett en chans att kamma hem storkovan?
Extra 'roligt' att han ser ut som en tvättäkta hästhandlare med...men man ska ju inte döma någon efter utseendet..fy skäms på mig! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar