Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Presentation och frågor.

Produkter
(logga in för att koppla)

PHILUREN

Aktiv medlem
Hej ! Idag registrerade jag mig här på denna trevliga sida :)

Jag har sedan ett tag suttit och läst lite här.

Jag har varit intresserad ett tag av foto, men inte riktigt haft / sett möjligheterna att gå in djupare i ämnet. Men nu har jag börjat i en mediaskola och äntligen beställt min första egna kamera, en Nikon D70s. Borde komma nästa vecka.

Ja tänkte att det kunde vara kul med en kort presentation då ja antagligen kommer att "hänga" här ganska mycket och samtidigt få ställa några frågor i samma tråd :)

Jag bara undrar allmänt nu när man är färsk vad man framförallt ska tänka på och lära sig för att få en bra grund i ämnet ?

Jag undrar även om lite material och så. När det gäller minneskort hade jag tänkt att köpa ett 1gb - kort till att börja med, räcker det med ett vanligt eller är det ett måste med ett snabbt kort ?
Tillbörjan hade jag tänkt att köra med originalobjektiken men kommer antagligen utöka förrådet där eftersom. Man kommer inte så långt på studiebidraget ;)
Framförallt är jag sugen på ett "fisheye" tips ?

Nu blev det ett långt inlägg det här och jag hoppas att ni orkar ta er tid och svara lite :)
Och jag hoppas att jag la det här i rätt forumdel.
Tack för mig !

PHILUREN skrev:
Jag bara undrar allmänt nu när man är färsk vad man framförallt ska tänka på och lära sig för att få en bra grund i ämnet ?

Hjärtligt välkommen till fotosidan Tim!

Din fråga ovan är inte helt lätt att svara på då det är ganska så mycket som man ska lära sig. Den tekniska biten är en sak, sedan så kommer den svåra biten enligt mig, att lära sig att skapa nåt som berör...

Själv så är jag så att jag tycker att jag behärskar tekniken bra men det bildmässiga är svårare, detta efter snart 30 års fotande ;-)

Grunden i vad en exponering är är viktigt att lära sig men man kan faktiskt se otroligt bra bilder tagna av människor som inte har den blekaste aning om vad tid/bländar-kombinationen innebär. Samtidigt så finns det dom som kan allt om tekniken men inte får till något alls bildmässigt...

Till att börja med så tycker jag dock att du ska börja med att läsa detta. En mycket bra början...

Sen så ska du gå till biblioteket & låna lite böcker, själv så är jag förtjust i Ulf Sjöstedts böcker & av dem så finns det en uppsjö, någon annan kan säkert tipsa om andra böcker också.

Försök att lära dig kamerateknik först & vad en exponering är, vad tid & bländare gör & hur olika objektiv/brännvidder påverkar bilden. Sedan så gäller det att se på bilder, både här på FS samt i böcker m.m. Låna även några böcker om bildkomposition.

Sist men inte minst, träna! Använd din nya kamera & kombinera lärandet på de sätt jag beskrivit ovan, finns en del kunskap att ta in nämligen så ha inte för bråttom. Ställ inte heller för höga krav på dig själv utan försök att hitta lusten i fotograferandet & ta det som en lek, det ska vara kul att fota!

Lycka till!

//Larsa

EDIT: En sak till. Tycker personligen att det inte är helt fel att en nybörjare lär sig att exponera manuellt, det tar längre tid & man begår misstag men jag tycker att man får ett bättre begrepp om vad tid/bländarkominationen gör. När man kan det så förstår man automatiken bättre.

Glöm inte att läsa bruksanvisningen till din kamera & ha den alltid med dig, detta är A & O!

Senast ändrad:
Tack för det varma mottagandet :)
Jag går ju som sagt i en mediaskola där jag just nu har nästan 3 timmar foto per vecka, så ganksa mycket kommer jag lära mig där, även om ja kanske inte riktigt vill lägga mig i det tempot nu när man väl har skaffat en egen kamera.

Guiderna har ja kollat lite på, ska ta mig tid att gå igenom dom grundligt. Biblioteket var ett bra tips (bibliotek är underskattat!).

Som sagt, tack för tipsen, ska försöka få in så mycket som möjlighet i huvudet nu här i början, mycket att hålla reda på :)

ANNONS