Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

powershot A610 eller A620

Produkter
(logga in för att koppla)

Mårten S

Ny medlem
Hej

Jag är på väg att köpa mig min första kamera och har under den senaste tiden försökt fått en överblick om vilken kamera jag bör satsa på.

Jag har kommit fram till att powershot serien verkar vara vettig ifall man vill ha möjligthet att köra automatiska program men även lära sig fota mera manuellt.

Men jag har inte förstått mig på skillnaden mellan A610 och A620, eller inte mer än att den ena är med 5mp och den andra 7mp.

Så frågan om det är värt 400 kr extra för 2mp mer?

sen är det alltid frågan om hur snabbt minneskort jag behöver till kameran?

Sedan så kommer jag att fota endel sportbilder och A610 har inget sportprogram enligt testet i digtalfoto, betyder det att kameran inte kommer att hinna med eller att får köra manuella inställningar när man tar sportfoton?

Jag tror inte att det är nån skillnad annat än upplösningen och att A610 därmed åxå har lite snabbare sekvenstagning.

Högre upplösning är ju bra om man vill beskära, men annars lär du inte se så mycket skillnad på förstoringar upp till A3.
Jag skulle hellre köpt mer minne eller fler batterier, eller kanske ett litet stativ eller något annat för de pengarna.

Att det inte finns något sportprogram innebär inget annat än att det inte finns något sportprogram.
Motivprogrammen finns där bara för att kameran så själv ska kunna välja inställningar som är bra för situationen, dvs snabb slutartid för sport, tex.
Det är definitivt bättre att själv välja inställningar, IMO. Man kan ju använda Av eller Tv för att själv välja bländare eller slutartid. Sedan sköter kameran resten.

Vad gäller minneskort så är det väl främst om du kommer att filma eller köra mycket sekvenstagning du vinner på att ha ett snabbt kort. Sandisk Ultra II är väl dock inte så enormt dyra så...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar