Annons

Porträttobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Sara-i-Norge skrev:
Vad tror ni om:

Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

istället før

Canon 70-200mm f 2.8 L ?

Har ni något førslag på annat zoomobjektiv som passar i studio (och ute) (pris jag är villig att betala ca 10 000:) ?

Blivit tveksam på 70-200mm... är rädd før att den kan bli svår att jobba med i studion, vill kunna ta helfigurbilder också utan att behøva øppna ytterdørren ;-) .

Har fø bestämt mig før 50mm f/1.4

Jag har en 28-135 och försökt porträttfota en del med det men är inte speciellt nöjd med resultaten. Bilderna blir inte riktigt skarpa och skärpedjupet är alldeles för stort på de brännvidderna (minsta bländare ofta upp mot 4,5-5). Det är tom så att jag föredrar mitt 17-40L f/4.0 i på 40mm trots att det är väl kort brännvidd. Jag har däremot lånat ett 50 f/1.8 av en kompis vilket gett mycket bra resultat. Jag skulle absolut köpa 50mm f/1.4 som är strået vassare och jag planerar själv att göra ett sånt inköp snart. Kör med Canon 350D vilken också har 1.6 crop-faktor.

28-135 är däremot ett utmärkt allround/reseobjektiv om man inte är superkräsen med kvaliteten. Skärpan är helt ok men inte perfekt. Bildstabiliseringen gör att man ofta kan ta bilder i halvtaskigt mörker trots att det är relativt ljussvagt. Är man ute efter korta slutartider ska man nog däremot kolla efter något annat.
 
TACK

før era goda råd, idag beställer jag føljande, det blev alltså två fasta objektiv 50+85 mm.

Canon EF 50 mm f: 1.4 USM

Hoya 58mm UV

Canon Speedlite 580EX
Proff blitz m/ 58 i ledetall

Canon Batterigrep for EOS 20D

Canon Oppladbart Batteri BP-511A

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Hoya Super HMC UV 52 mm

2 stk Sandisk 2048MB Compact Flash Extreme III
10 års garanti Leser/skriver 20/20 MB/s

Tamrac 5375 Ryggsekk
Adventure 75 til foto

Canon Digital EOS 20D Kamerahus
8.2 Mpix DIGIC II, 5 bps, USB 2.0

Fick prutat 3000:- på paketet så jag känner mig riktigt nøjd faktiskt =) !! Nu l ä n g t a r jag givetvis till jag s ka få børja använda allt detta också!
 
Du kommer säkert att bli canon-nöjd m detta. Ibland kan jag nästan ångra att jag inte köpte en 20D istället. Men får väl köpa efterföljaren till den då när jag nött ut min 350D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.