Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv, Canon FF

Produkter
(logga in för att koppla)
Se i så fall till att få version II av 85/1.2.
Den optiska skillnaden lär vara marginell, men ettan är enligt en del lite skarpare i mitten av bilden, medan tvåan har mindre kromatisk aberration. Förmodligen spelar dessa skillnader mycket, mycket liten (för att inte säga försumbar) roll i praktiken.

Det stora skillnaden är annars att autofokusen är snabbare på tvåan. Hur viktigt det är beror nog på vad man mest fotograferar med sin 85:a.

Ettan introducerades något av de första åren i EOS-systemet (dvs nästan 30 år sen), och har antagligen slutat tillverkas för många år sen. Det innebär att det kan vara svårt eller omöjligt att reparera objektivet pga reservdelsbrist. EF 85/1.2 (båda versionerna) har focus-by-wire, så om fokuseringsmotorn dör kan man inte heller fokusera manuellt.

TLDR: Ja, jag håller med. :)
 
Är på G att införskaffa ett nytt objektiv som framförallt ska användas för porträtt. Som referens har jag idag 70-200/2,8L IS II. Jag vill ha större bländare och bättre skärpa. Vad finns det för alternativ runt 85mm? Funderade lite på Canons 85/1,2 för att det skulle vara kul med den stora bländaren, men annars ser den nya 85/1,4 ut som ett bättre köp(?) Historiskt har jag haft några måndagsexemplar från Sigma och hållt mig borta från dem några år, men hyllningen av deras Art har inte gått obemärkt förbi. Hur är deras 85/1,4 Art jämfört med Canons alternativ? Vilka andra objektiv bör jag titta på? Primärt kommer det att sitta på en 5D MkIII, men den kommer nog att göra gästspel på en 7D MkII

Skulle vänta in EF 85/1.4 IS L och se vad det kan prestera. Verkar inte vara någon BR-optik i den som i EF 35/1.4 II men av de testbilder jag har sett på nätet verkar det inte vara särskilt mycket färgblödningar på nya åttiofemman jämfört med vad jag har sett från EF 85/1.2 II på största, större bländare.

Relativt lågt pris också, "bara" 16 200 kr inkl. moms. Hade ställt in mig på ca 10 000 kr högre pris men det lär väl infrias när och om EF 85/1.2 III dyker upp.... som jag förstått det ska både den nya 1.4 IS och den gamla 1.2 II finnas på programmet. Inte så mycket dyrare än Sigma 85/1.4 ART och då får man bildstabilisering på köpet. Samt att objektivet inte riskerar att bli inkompatibelt med vissa funktioner på nutida och framtida EOS-hus, (objektivkorrigeringar av olika slag).
 
... Inte så mycket dyrare än Sigma 85/1.4 ART och då får man bildstabilisering på köpet. Samt att objektivet inte riskerar att bli inkompatibelt med vissa funktioner på nutida och framtida EOS-hus, (objektivkorrigeringar av olika slag).

Till Sigmas försvar så uppdateras ju deras objektiv ifall detta skulle ske med kompatibilitetsproblem.
Objektivkorringeringar, är ofta inget problem med tele och dessutom fotar man RAW så försvinner problemet.

/Stefan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.