Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttips för en nybörjare önskas!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag kommer under de närmsta veckorna fota lite porträtt vid bal och studenter! Mina vänner har sett de foton jag tagit (mestadels macro och landskap) och därför frågat om jag vill fota lite vid de här speciella tillfällena!

Problemet är att jag aldrig fotat så uppstyrda porträtt innan. Jag kommer att använda ett fast 50/85 1.8 och jag tänker att jag skall använda den reflexskärm jag köpt men aldrig använt! jag är helt enkelt helt grön på det här typen av fotografering!

Jag vore jätteglad om ni erfarna fotografer där ute kunde ge lite bra tips, eller kanske länka till lite videos som kan lära mig ett och annat! Jag ska såklart själv försöka läsa in mig men jag tänker att ni kanske kan hjälpa mig ytterligare!

Tack på förhand!

Tips:

Krångla inte till det. Du kan köra med 50mm och håll dig på bländare 4-8 om ljuset räcker så blir fler bilder skarpa. Speciellt om det är fler personer på bilden.

Exponera för ansiktet och se till att få tillräckligt med ljus i ögonon på den du plåtar.

Om solen skiner är det lättast att plåta i sk öppen skugga, dvs i skuggan men ändå "öppen himmel" som lyser upp objekten.

Tänkt på att en del objektiv har sk barrel distorsion. Om så är fallet är det bra att kompensera för det i bildbehandlingen annars kan folk se kortare och tjockare ut än vad de är i verkligheten och det brukar inte vara populärt.

Använd inte reflexskärmen om du inte vet exakt hur. Den kan göra mer skada än nytta.

Kan du få till lite motljus i håret så brukar bilden bli mer levande. Samma sak är det med blänk i ögat. Akta dig för att ställa personen i direkt solljus, det blir på tok för hårt och skarpt ljus. Rörig bakgrund är inte snyggt. Undvik utstickande färger i bakgrunden.

Se upp med att använda stor bländare. Jag tycker absolut du ska experimentera med stor bländare på några av bilderna om det är en person på bild. (Sikta noga noga så att du fokuserar på ögonen och inget annat) Men se till att du också försäkrar dig med en eller ett par bilder på denna person med bländare 4-8. Ta "dubbletter" helt enkelt.

Kan du få till lite motljus i håret så brukar bilden bli mer levande. Samma sak är det med blänk i ögat. Akta dig för att ställa personen i direkt solljus, det blir på tok för hårt och skarpt ljus. Rörig bakgrund är inte snyggt. Undvik utstickande färger i bakgrunden.

Ursäkta en dum fråga kanske (väldigt nybörjare) men när du skriver " motljus i håret" menar du att personen ska stå framför "solen/lampan" då? Så att ljuskällan täcks!

Eller tvärtom.

Motljusfoto är en stark favorit här!! Letar och ser det överallt :)
' Därav min fråga.

För ett motljusfoto behöver du en blixt att lätta upp ansiktet med. Nej Ljuskällan behöver inte täckas av motivet men om motivet täcker ljuskällan kommer bilden att bli en silluett utan blixt.

tack för era tips! de som skulle ha bilderna och till och med jag blev nöjd med resultatet.

Jag skulle gärna vilja ha lite kritik, har säkerligen gjort massa uppenbara fel eller saker som kan förbättras!

Kika gärna in på min blogg och ge mig gärna lite feedback!

Jag är absolut ingen expert eller ens duktig på detta(inte så duktig på något inom foto :p) så lysnna inte för mycket nu!

Jag tycker många bilder är riktigt bra. Bilderna som man ser himlen på stör jag mig lite på då den är så överexponerad så att mössorna flyter ut i den. Men de andra gillar jag de "neutrala" bakgrunderna skarpt och personerna är i bra skärpa!

En sak jag reagera på är också att vissa bilder verkar vitbalansen ligga lite fel och du har fått gulgröna stick i några av bilderna. Det borde ju få att ordna i datorn annars!

Förövrigt så skulle jag inte gjort det bättre själv!! :)

Jättefina, charmiga bilder. Bra jobbat med reflektorskärmen! Som redan sagts så är några av bilderna lite gröna och ljusheten varierar lite. Det skulle se proffsigare ut med samma färgbalans och ljushet i alla bilderna.

Sjukt bra bilder!
Körde du med spotmätning på ansiktet eller allt var bara deafult inställt o körde med reflexskärm?

Bra jobbat, trevliga bilder.

Du har till stor del lyckats undvika en vanlig miss, att personerna kniper ihop ögonen mot solen, en för ljus reflexskärm, ett stort vitt hus etc.

Vinden hittar på bus i håret på en del av personerna.
Undviks lättast om man har lite koll på blåsten och ser till att det blåser från kameran.

Annars riktigt bra, som sagt.

Har kikat lite på bilderna och många har du lyckats riktigt bra med! En sak jag dock tycker är rätt störande på en del av bilderna är att viutbalansen är lite tokig, vilket gör att bilderna fått en grön ton. Förutom det, superbra! :)

Jag måste bara säga snyggt val av bakgrund på bilderna.
Snyggt blänk i ögona. Sen att håret svänger med i vinden tycker jag höjer bilden.

Sen vet jag inte om de är du som har vridit personerna eller om dom har gjort de själva.
Men de är ofta fördelaktigt att "inte" ta kort bara rakt framifrån. Så mycket bra jobbat av dig, tycker du verkligen har gjort de bra.

Stort plus att du trivs i din församling, de är verkligen en välsignelse! =)
Mvh / Christoffer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar