ANNONS
Annons

Porträtt och makro i samma objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pontus1970

Aktiv medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv och skulle vilja kombinera möjligheterna att ta snygga porträtt, dvs med stor oskärpa (bländare 1.4) i bakgrunden samtidigt som jag vill kunna ta macro bilder ibland.

Går det att finna denna kombination eller blir det en sorglig kompromiss? Jag har en D90.

Funktion motiverar priset, men någon slags tak finns det ju runt ~5000:-

Tack på förhand,
Pontus

Det finns inga makroobjektiv med så hög ljusstyrka som 1,4. Ett "vanligt" ljusstarkt 50 eller 85 mm objektiv kombinerat med mellanringar eller närbildslinser när du vill ta närbilder är kanske ett alternativ.

Olle

1,4 och makro går (nog) inte att hitta, på annat sätt än med 50 eller 85/1,4 och mellanring.
Det närmaste för din del borde vara Tamron 60/2,0. Har inte testat det själv, men plåtade jag på DX-format hade det absolut varit en het kandidat.

1,4 och makro går (nog) inte att hitta, på annat sätt än med 50 eller 85/1,4 och mellanring.
Det närmaste för din del borde vara Tamron 60/2,0. Har inte testat det själv, men plåtade jag på DX-format hade det absolut varit en het kandidat.

Jag har ett tamron 60/2.0, Är en glad nybörjare så kan väll inte direkt uttala mig , men jag är grymt nöjd över objektivet än sålänge.

Tack för snabba svar! Skall kolla upp dem i lugn o ro. Ni bekräftade väl det jag misstänkte.

Mvh, Pontus

Frågan är väl också om 1,4 är så fruktansvärt användbart ens till porträtt. Jag brukar sällan öppna mer än 2,2 med 85/1,8, så 2,0 skulle räcka utmärkt för mig iallafall.

Det finns inga makroobjektiv med så hög ljusstyrka som 1,4. Ett "vanligt" ljusstarkt 50 eller 85 mm objektiv kombinerat med mellanringar eller närbildslinser när du vill ta närbilder är kanske ett alternativ.

Olle

Mellanringar låter intressant! har nog fastnat för Nikon's 50 1.4 trots allt och kan man komplettera med ringar är det ju toppen! Tack för tipset! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar