Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt-objektiv D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag vill köpa ett billgt objektiv till min D80 som jag har följande krav till:

-Litet och smidigt
-Auto Fokus
-Billigt
-Passar D80
-Rätt kort närgräns
-Bra till porträtt
-ljuskännsligt (eller vad det heter) så att jag kan foto utan blixt så ofta som möjligt
-Jag vill inte behöva använda stativ när jag fotar..

Jag vill alltså ha ett smidigt objektiv som man kan ha "On the go" (utan stativet)..

Budegeten är ca 2000.

De objektiven jag har nu är 18-135 normal, 70-300 tele-macro..

Tycker ni att jag skall satsa på ett billigt macro-objektiv 1:1 eller något annat?

Tack på förhand!

AF Nikkor 50mm 1:1.8D. Jag har ett själv som varit till försäljning men jag drar tillbaka annonsen nu för jag vill faktiskt ha det kvar.

Fördelar:
*Billigt (1290:- = kan tappas utan att det blir tårar)
*Skarpt (bland det skarpaste du kan hitta)
*Ljusstarkt
*Litet och lätt

Nackdelar
*Roterande fokusring (dock fast filtergänga)

På din kamera blir det bildvinkel motsvarande 75mm brännvidd, vilket passar vid porträttfoto. Du får även pengar över till närbildslinser och filter.

Lycka till Johannes.

Zioneer skrev:
AF Nikkor 50mm 1:1.8D. Jag har ett själv som varit till försäljning men jag drar tillbaka annonsen nu för jag vill faktiskt ha det kvar.

Fördelar:
*Billigt (1290:- = kan tappas utan att det blir tårar)
*Skarpt (bland det skarpaste du kan hitta)
*Ljusstarkt
*Litet och lätt

Nackdelar
*Roterande fokusring (dock fast filtergänga)

På din kamera blir det bildvinkel motsvarande 75mm brännvidd, vilket passar vid porträttfoto. Du får även pengar över till närbildslinser och filter.

Lycka till Johannes.

Tack Johan! Är det lätt hänt att några personer blir suddiga på tex ett gruppfoto med en så stor bländare på 1.8?

Det beror lite på hur nära gruppen du står. Man kan ju alltid blända ner ett par steg. Att objektivet har 1.8 betyder ju bara att det är högsta MÖJLIGA bländaröppning.

Andra, mindre ljusstarka objektiv, börjar kanske istället på bländare 3,5 och uppåt. Detta är då största möjliga bländare för just det objektivet.

Bländare 1.8 skall man bara använda i de fall man verkligen bara har svagt tillgängligt ljus eller vill ha det extremt korta skärpedjupet. På nära håll, som vid porträtt, kan bländare 1.8 göra att ögonen är i fokus, medan näsa och öron blir oskarpa. Då är det ofta dags att blända ner till runt 4 eller 5.6 för att få hela ansiktet i fokus, men bakgrunden suddig.

Re: Ok

JohannesFoto skrev:
Ifall man tar tex gruppfotton med det, är det då lätt hänt att några på bilden blir suddiga, med tanke på den stora bländaren?
tja, du behöver ju inte ta alla foton med bländare 1,8. Att ha koll på skärpedjupet vid fotografering är A och O oavsett vad du fotar. Det är därför de flesta yrkesfotografer kör i A-läget på kameran.

Zioneer skrev:
Det beror lite på hur nära gruppen du står. Man kan ju alltid blända ner ett par steg. Att objektivet har 1.8 betyder ju bara att det är högsta MÖJLIGA bländaröppning.

Andra, mindre ljusstarka objektiv, börjar kanske istället på bländare 3,5 och uppåt. Detta är då största möjliga bländare för just det objektivet.

Bländare 1.8 skall man bara använda i de fall man verkligen bara har svagt tillgängligt ljus eller vill ha det extremt korta skärpedjupet. På nära håll, som vid porträtt, kan bländare 1.8 göra att ögonen är i fokus, medan näsa och öron blir oskarpa. Då är det ofta dags att blända ner till runt 4 eller 5.6 för att få hela ansiktet i fokus, men bakgrunden suddig.

OK 1000 tack!

Re: Re: Ok

jdandanell skrev:
tja, du behöver ju inte ta alla foton med bländare 1,8. Att ha koll på skärpedjupet vid fotografering är A och O oavsett vad du fotar. Det är därför de flesta yrkesfotografer kör i A-läget på kameran.

okey!
Tack så mycket!

Om du ska fota porträtt skulle jag säga att 50mm är för lite, jag skulle titta på Nikon AF 85mm/1.8D istället. Perspektivet blir naturligare. Själv varit inne på att köpa ett sånt flera gånger, men det faktum att Nikon fortfarande inte uppdaterat det till AF-S har gjort mig lite avtänd.

Personligen fotar jag porträtt med mitt Nikon AF 80-200/2.8 och då oftast så långt ifrån som går, dvs på 150-200mm med bländare 2.8.

JohanAxelsson skrev:
Om du ska fota porträtt skulle jag säga att 50mm är för lite, jag skulle titta på Nikon AF 85mm/1.8D istället. Perspektivet blir naturligare. Själv varit inne på att köpa ett sånt flera gånger, men det faktum att Nikon fortfarande inte uppdaterat det till AF-S har gjort mig lite avtänd.

Personligen fotar jag porträtt med mitt Nikon AF 80-200/2.8 och då oftast så långt ifrån som går, dvs på 150-200mm med bländare 2.8.

Funkar det som du tipsar om bra utan stativ?

Jodå, 85/1.8 går finfint på frihand förutsatt att det iaf är okej belysning inomhus eller vanligt dagsljus utomhus (skulle jag säga utan att själv äga ett!). Läs recensionerna här på FP.

En upplättningsblixt hjälper ju alltid till dock (SB800 rekommenderas varmt).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar