Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Porträtt med bokeh-panorama
- Trådstartare Rommel
- Start datum
matlep
Aktiv medlem
Menar du det som populärt kallas "Brenzier method?
http://blog.buiphotos.com/2009/07/the-brenizer-method-explained-with-directions/
http://blog.buiphotos.com/2009/07/the-brenizer-method-explained-with-directions/
Rommel
Avslutat medlemskap
Aka brenizer method. Det som jag tycker är svårt är att få till modellen. Fota en staty är en grej, att få modellen posera still i en vacker miljö med kort skärpedjup är svårt.
Fotografera med 200mm med f:2.8 nära närgränsen är en utmaning. Att backa för att inte behöva ta då många bilder är enklare att använda 50/1.2.
Fotografera med 200mm med f:2.8 nära närgränsen är en utmaning. Att backa för att inte behöva ta då många bilder är enklare att använda 50/1.2.
njja
Aktiv medlem
Använder det lite då och då när jag behöver plocka fram motivet från bakgrunden. Både med 50mm och 85mm. Använd största möjliga bländare, lås fokus på motivet, fotografera motivet och ta sedan tillräckligt många bilder runtom för att täcka upp den yta du vill ha med i ramen.
Tänk på att göra allting så snabbt du kan eftersom alla små ändringar i miljön gör det lite svårare för photoshop att slå ihop bilderna. Hur du arbetar i photoshop förutsätter jag att du har koll på eftersom du är bekant med metoden. Annars kan du googla på brenizer-metoden.
Här är ett par exempel på bilder jag tagit med den metoden:
http://1.bp.blogspot.com/-DH-LevsDZAk/UdGn3Iv6JoI/AAAAAAAAIYA/r57zVEctiH0/s1600/maja_FC_e.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-iKNculcio...HdIHnok/s1600/Maja+p%C3%A5+f%C3%A4l+igent.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-qnZVUtPtn1Y/UXVLK4771DI/AAAAAAAAHPg/YbCnxn255wU/s1600/Maja+hoppar.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-6dZNHr2oGJU/TrmDpESj7hI/AAAAAAAAAz4/qt2TQZiXnQQ/s1600/Cykel.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-UkzQ-FDjeHc/UHriVc3UjdI/AAAAAAAAEsg/tZqOdX-pY3Q/s1600/hopp.jpg
//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
Tänk på att göra allting så snabbt du kan eftersom alla små ändringar i miljön gör det lite svårare för photoshop att slå ihop bilderna. Hur du arbetar i photoshop förutsätter jag att du har koll på eftersom du är bekant med metoden. Annars kan du googla på brenizer-metoden.
Här är ett par exempel på bilder jag tagit med den metoden:
http://1.bp.blogspot.com/-DH-LevsDZAk/UdGn3Iv6JoI/AAAAAAAAIYA/r57zVEctiH0/s1600/maja_FC_e.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-iKNculcio...HdIHnok/s1600/Maja+p%C3%A5+f%C3%A4l+igent.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-qnZVUtPtn1Y/UXVLK4771DI/AAAAAAAAHPg/YbCnxn255wU/s1600/Maja+hoppar.jpg
http://3.bp.blogspot.com/-6dZNHr2oGJU/TrmDpESj7hI/AAAAAAAAAz4/qt2TQZiXnQQ/s1600/Cykel.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-UkzQ-FDjeHc/UHriVc3UjdI/AAAAAAAAEsg/tZqOdX-pY3Q/s1600/hopp.jpg
//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
Falumas
Aktiv medlem
Aka brenizer method. Det som jag tycker är svårt är att få till modellen. Fota en staty är en grej, att få modellen posera still i en vacker miljö med kort skärpedjup är svårt.
Fotografera med 200mm med f:2.8 nära närgränsen är en utmaning. Att backa för att inte behöva ta då många bilder är enklare att använda 50/1.2.
Det blir bäst om du tar med mer runt modellen än vad du annars hade gjort. Annars blir det lättare och förmodligen lika bra med 50/1,2
/Karl
Tillägg, titta på nja:s bilder han har förmodligen alltid tagit huvudmotivet med ett kort och sedan fyllt på runt om.
Rommel
Avslutat medlemskap
Det är fina bilder, men känns inte så mycket som Brenizereffekten jag vill ha. Känns mer som vanligt kort skärpedjup.
Länken mattias postat med bron med ett par på är mer det stuket jag vill ha. Det är antagligen tagit med tele och nära närgränsen för objektivet.
/Stefan
Länken mattias postat med bron med ett par på är mer det stuket jag vill ha. Det är antagligen tagit med tele och nära närgränsen för objektivet.
/Stefan
afe
Aktiv medlem
Använder det lite då och då när jag behöver plocka fram motivet från bakgrunden. Både med 50mm och 85mm. Använd största möjliga bländare, lås fokus på motivet, fotografera motivet och ta sedan tillräckligt många bilder runtom för att täcka upp den yta du vill ha med i ramen.
Det där är vad jag menade med exempel på när det är riktigt snyggt gjort
Att använda så långt som 200 mm låter bökigt tycker jag ...
afe
Aktiv medlem
Det är fina bilder, men känns inte så mycket som Brenizereffekten jag vill ha. Känns mer som vanligt kort skärpedjup.
Länken mattias postat med bron med ett par på är mer det stuket jag vill ha. Det är antagligen tagit med tele och nära närgränsen för objektivet.
/Stefan
Den är ju gjord på samma sätt ... Sedan är det kanske en smaksak hur kort skärpedjup man vill simulera ...
Rommel
Avslutat medlemskap
Den är ju gjord på samma sätt ... Sedan är det kanske en smaksak hur kort skärpedjup man vill simulera ...
Ja, det är väl det.
/Stefan
njja
Aktiv medlem
Jag tror kanske att du närmar dig effekten du är ute efter om du har saker som "sticker in" i bilden från bakgrunden. Alltså grenar eller liknande. Det gör det tydligare hur extremt kort skärpedjupet är, vilket är det som ger brenizer-metoden den där speciella looken.
Kombinera det med lite längre brännvidd (85mm bör räcka) och gå närmre motivet. Det går oftast rätt bra att dela upp motivet i två-tre bilder, bara hen/det står still och du är tillräckligt snabb.
//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
Kombinera det med lite längre brännvidd (85mm bör räcka) och gå närmre motivet. Det går oftast rätt bra att dela upp motivet i två-tre bilder, bara hen/det står still och du är tillräckligt snabb.
//
http://ljusavtryck.blogspot.com/
afe
Aktiv medlem
Det borde väl bli att ju fler bilder man tar, desto större format simulerar man? Med en bild i mitten och åtta runt om borde det bli som mellanformatare (6x7 eller så) om man använder 85 mm, och om man kör med 200 mm och många fler bilder blir det som storformat (4"x5"). Ju längre brännvidd desto svårare, eftersom det är svårt att fånga huvudmotivet i en exponering. (200 mm på storformat är kort tele). På samma sätt blir en 50 mm med åtta ytterligare exponeringar en vidvinkel.
Skillnaden är att man med den här metoden kan få ännu kortare skärpedjup än med motsvarande större kamera (tror jag), då det inte fin S någon 85/1,4 för mellanformat eller 200/2,8 förstorformatare. Där känns det dock som om jag gör en tankevurpa, och 200/2,8 motsvarar något helt annat).
Skillnaden är att man med den här metoden kan få ännu kortare skärpedjup än med motsvarande större kamera (tror jag), då det inte fin S någon 85/1,4 för mellanformat eller 200/2,8 förstorformatare. Där känns det dock som om jag gör en tankevurpa, och 200/2,8 motsvarar något helt annat).
Rommel
Avslutat medlemskap
Det är denna effekt jag vill uppnå. 400mm obektiv och jag som tyckte mig ha problem med 200mm hahahaha
http://petapixel.com/2012/10/09/por...method-a-400mm-lens-and-iphones-for-lighting/
/stefan
http://petapixel.com/2012/10/09/por...method-a-400mm-lens-and-iphones-for-lighting/
/stefan
Falumas
Aktiv medlem
Det borde väl bli att ju fler bilder man tar, desto större format simulerar man? Med en bild i mitten och åtta runt om borde det bli som mellanformatare (6x7 eller så) om man använder 85 mm, och om man kör med 200 mm och många fler bilder blir det som storformat (4"x5"). Ju längre brännvidd desto svårare, eftersom det är svårt att fånga huvudmotivet i en exponering. (200 mm på storformat är kort tele). På samma sätt blir en 50 mm med åtta ytterligare exponeringar en vidvinkel.
Skillnaden är att man med den här metoden kan få ännu kortare skärpedjup än med motsvarande större kamera (tror jag), då det inte fin S någon 85/1,4 för mellanformat eller 200/2,8 förstorformatare. Där känns det dock som om jag gör en tankevurpa, och 200/2,8 motsvarar något helt annat).
Ser ingen tankevurpa. 200mm på storformat borde motsvara ett normal objektiv på FX. Så ett 50/1.4 på FX borde motsvara ca 200mm/f5.6.
/Karl
Falumas
Aktiv medlem
Det är denna effekt jag vill uppnå. 400mm obektiv och jag som tyckte mig ha problem med 200mm hahahaha
http://petapixel.com/2012/10/09/por...method-a-400mm-lens-and-iphones-for-lighting/
/stefan
Man får nog ta till gamla metoder och stötta upp modellen om inte modellen är väldigt duktig på att stå helt still. Så snabbt ta bilderna på modellen och sedan kan man i lugn och ro ta bilderna runt omkring.
/Karl
Rommel
Avslutat medlemskap
Man får nog ta till gamla metoder och stötta upp modellen om inte modellen är väldigt duktig på att stå helt still. Så snabbt ta bilderna på modellen och sedan kan man i lugn och ro ta bilderna runt omkring.
/Karl
Haha, ha nåt sånt. Tror man kan få till det relativvt enkelt i photoshop, men jag vill försöka göra det på plats. Tror som du att det svåraste biten är själva modellen.
Får hitta någon stelbent figur att öva med
/stefan
PatrikBerg
Aktiv medlem
Om det är någon som är intresserad av vilket objektiv som skulle behövas för att motsvara "ditt" bokehpanorama så kan ni använda er av denna calculator.
Gjorde ett test om man använder sig att ett 400mm f/2.8 och tar 16 bilder, 4x4 (visserligen räknat kant i kant) så kulle man behöva ett objektiv motsvarande 100mm f/0.7!
http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/
Gjorde ett test om man använder sig att ett 400mm f/2.8 och tar 16 bilder, 4x4 (visserligen räknat kant i kant) så kulle man behöva ett objektiv motsvarande 100mm f/0.7!
http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/
J O Härnström
Aktiv medlem
Använder det lite då och då när jag behöver plocka fram motivet från bakgrunden. Både med 50mm och 85mm. Använd största möjliga bländare, lås fokus på motivet, fotografera motivet och ta sedan tillräckligt många bilder runtom för att täcka upp den yta du vill ha med i ramen.
Tänk på att göra allting så snabbt du kan eftersom alla små ändringar i miljön gör det lite svårare för photoshop att slå ihop bilderna. Hur du arbetar i photoshop förutsätter jag att du har koll på eftersom du är bekant med metoden. Annars kan du googla på brenizer-metoden.
Här är ett par exempel på bilder jag tagit med den metoden:
Intressant. Nytt för mig...
Använder ni samma avståndsinställning för alla "kringbilderna" som för huvudmotivet?
(Det blir till att leka lite med EF 2/100mm fortsättningsvis)
Snygga bilder!
Falumas
Aktiv medlem
Intressant. Nytt för mig...
Använder ni samma avståndsinställning för alla "kringbilderna" som för huvudmotivet?
(Det blir till att leka lite med EF 2/100mm fortsättningsvis)
Snygga bilder!
Ja fokusen låses på motivet.
/Karl
Similar threads
- Svar
- 29
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 137
- Visningar
- 14 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 K
- Svar
- 43
- Visningar
- 5 K
- Svar
- 1
- Visningar
- 3 K