ANNONS
Annons

Porträtt med bokeh-panorama

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Någon som har lite tips och tricks att dela med sig?
Bildex är också välkommet att visa upp.
Har testat lite, men tycker det är svår teknik att få till snyggt och enkelt.

Har tyvärr inga tips, men jag har sett en del riktigt snygga bilder med den tekniken. Fast jag undrar om det inte är enklare att köpa en analog mellanformatare och en skanner ;)

Det behövs ganska mycket tele och/eller ganska stor öppning för att det skall bli bra.

200mm f2,8 eller 85mm f1,8 eller 1,4 brukar ge ett bra resultat, ta ett kort på motivet och så en cirkel med 8 bilder runt.

/Karl

Aka brenizer method. Det som jag tycker är svårt är att få till modellen. Fota en staty är en grej, att få modellen posera still i en vacker miljö med kort skärpedjup är svårt.
Fotografera med 200mm med f:2.8 nära närgränsen är en utmaning. Att backa för att inte behöva ta då många bilder är enklare att använda 50/1.2.

Använder det lite då och då när jag behöver plocka fram motivet från bakgrunden. Både med 50mm och 85mm. Använd största möjliga bländare, lås fokus på motivet, fotografera motivet och ta sedan tillräckligt många bilder runtom för att täcka upp den yta du vill ha med i ramen.

Tänk på att göra allting så snabbt du kan eftersom alla små ändringar i miljön gör det lite svårare för photoshop att slå ihop bilderna. Hur du arbetar i photoshop förutsätter jag att du har koll på eftersom du är bekant med metoden. Annars kan du googla på brenizer-metoden.

Här är ett par exempel på bilder jag tagit med den metoden:

http://1.bp.blogspot.com/-DH-LevsDZAk/UdGn3Iv6JoI/AAAAAAAAIYA/r57zVEctiH0/s1600/maja_FC_e.jpg

http://1.bp.blogspot.com/-iKNculcio...HdIHnok/s1600/Maja+p%C3%A5+f%C3%A4l+igent.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-qnZVUtPtn1Y/UXVLK4771DI/AAAAAAAAHPg/YbCnxn255wU/s1600/Maja+hoppar.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-6dZNHr2oGJU/TrmDpESj7hI/AAAAAAAAAz4/qt2TQZiXnQQ/s1600/Cykel.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-UkzQ-FDjeHc/UHriVc3UjdI/AAAAAAAAEsg/tZqOdX-pY3Q/s1600/hopp.jpg

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Aka brenizer method. Det som jag tycker är svårt är att få till modellen. Fota en staty är en grej, att få modellen posera still i en vacker miljö med kort skärpedjup är svårt.
Fotografera med 200mm med f:2.8 nära närgränsen är en utmaning. Att backa för att inte behöva ta då många bilder är enklare att använda 50/1.2.

Det blir bäst om du tar med mer runt modellen än vad du annars hade gjort. Annars blir det lättare och förmodligen lika bra med 50/1,2

/Karl

Tillägg, titta på nja:s bilder han har förmodligen alltid tagit huvudmotivet med ett kort och sedan fyllt på runt om.

Det är fina bilder, men känns inte så mycket som Brenizereffekten jag vill ha. Känns mer som vanligt kort skärpedjup.
Länken mattias postat med bron med ett par på är mer det stuket jag vill ha. Det är antagligen tagit med tele och nära närgränsen för objektivet.

/Stefan

Använder det lite då och då när jag behöver plocka fram motivet från bakgrunden. Både med 50mm och 85mm. Använd största möjliga bländare, lås fokus på motivet, fotografera motivet och ta sedan tillräckligt många bilder runtom för att täcka upp den yta du vill ha med i ramen.

Det där är vad jag menade med exempel på när det är riktigt snyggt gjort :)

Att använda så långt som 200 mm låter bökigt tycker jag ...

Det är fina bilder, men känns inte så mycket som Brenizereffekten jag vill ha. Känns mer som vanligt kort skärpedjup.
Länken mattias postat med bron med ett par på är mer det stuket jag vill ha. Det är antagligen tagit med tele och nära närgränsen för objektivet.

/Stefan

Den är ju gjord på samma sätt ... Sedan är det kanske en smaksak hur kort skärpedjup man vill simulera ...

Jag tror kanske att du närmar dig effekten du är ute efter om du har saker som "sticker in" i bilden från bakgrunden. Alltså grenar eller liknande. Det gör det tydligare hur extremt kort skärpedjupet är, vilket är det som ger brenizer-metoden den där speciella looken.

Kombinera det med lite längre brännvidd (85mm bör räcka) och gå närmre motivet. Det går oftast rätt bra att dela upp motivet i två-tre bilder, bara hen/det står still och du är tillräckligt snabb.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Det borde väl bli att ju fler bilder man tar, desto större format simulerar man? Med en bild i mitten och åtta runt om borde det bli som mellanformatare (6x7 eller så) om man använder 85 mm, och om man kör med 200 mm och många fler bilder blir det som storformat (4"x5"). Ju längre brännvidd desto svårare, eftersom det är svårt att fånga huvudmotivet i en exponering. (200 mm på storformat är kort tele). På samma sätt blir en 50 mm med åtta ytterligare exponeringar en vidvinkel.

Skillnaden är att man med den här metoden kan få ännu kortare skärpedjup än med motsvarande större kamera (tror jag), då det inte fin S någon 85/1,4 för mellanformat eller 200/2,8 förstorformatare. Där känns det dock som om jag gör en tankevurpa, och 200/2,8 motsvarar något helt annat).

Det borde väl bli att ju fler bilder man tar, desto större format simulerar man? Med en bild i mitten och åtta runt om borde det bli som mellanformatare (6x7 eller så) om man använder 85 mm, och om man kör med 200 mm och många fler bilder blir det som storformat (4"x5"). Ju längre brännvidd desto svårare, eftersom det är svårt att fånga huvudmotivet i en exponering. (200 mm på storformat är kort tele). På samma sätt blir en 50 mm med åtta ytterligare exponeringar en vidvinkel.

Skillnaden är att man med den här metoden kan få ännu kortare skärpedjup än med motsvarande större kamera (tror jag), då det inte fin S någon 85/1,4 för mellanformat eller 200/2,8 förstorformatare. Där känns det dock som om jag gör en tankevurpa, och 200/2,8 motsvarar något helt annat).

Ser ingen tankevurpa. 200mm på storformat borde motsvara ett normal objektiv på FX. Så ett 50/1.4 på FX borde motsvara ca 200mm/f5.6.

/Karl

Man får nog ta till gamla metoder och stötta upp modellen om inte modellen är väldigt duktig på att stå helt still. Så snabbt ta bilderna på modellen och sedan kan man i lugn och ro ta bilderna runt omkring.

/Karl

Haha, ha nåt sånt. Tror man kan få till det relativvt enkelt i photoshop, men jag vill försöka göra det på plats. Tror som du att det svåraste biten är själva modellen.
Får hitta någon stelbent figur att öva med ;)

/stefan

Tänk på att göra allting så snabbt du kan eftersom alla små ändringar i miljön gör det lite svårare för photoshop att slå ihop bilderna. Hur du arbetar i photoshop förutsätter jag att du har koll på eftersom du är bekant med metoden. Annars kan du googla på brenizer-metoden.

Här är ett par exempel på bilder jag tagit med den metoden:

Intressant. Nytt för mig...

Använder ni samma avståndsinställning för alla "kringbilderna" som för huvudmotivet?

(Det blir till att leka lite med EF 2/100mm fortsättningsvis)

Snygga bilder!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar