Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portfolio pärm

Produkter
(logga in för att koppla)

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska ivägg till en tidning och visa min portfolio!

Jag undrar om det räcker att visa bilderna i tex 13x18 storlek i en A4 pärm?

SKa bilderna gå att ta ut ur pärmen? Klistra eller plastfickor?

Tänkte dra förbi Matton eller Kameradoktorn och kolla pärmar.

Tacksam för hjälp!

Patrik

Beror natuligtvis på tidningen.

Men en A4-mapp med plastfickor (inte klistra) där bilderna går att plocka ut är bra.
En del vill ta ut vissa bilder för att granska noggrant.

Krångla inte till det med dyr specialpärm utan koncentrera dig på en som har rena plastfickor (byt ofta) och där bilderna är snyggt kopierade.

13x18 är på gränsen till att vara lite litet.
Jag skulle hellre ha bildstorlek runt 18x24 på ett A4-papper.

Antingen kopierar du på 20x30 eller 24x30 som du skär ned till A4. Jag brukar ha lite vitt runt så bilderna ligger på 18xX.

Fundera över bilderna, ett knep är att ha den där allra bästa kanonbilden först och den näst bästa sist.
Inga bilder bara för utfyllnad.

De fotografer som skickar pärmar till mig brukar ha ganska stora bilder i dem. Runt A4 printar eller större. Det ser bra ut med stora bilder tycker jag, det blir maffigare än med små bilder tycker jag.

Pontus

Ok, så ju större desstu bättre :)

matt eller blankt spelar ingen roll? Jag vill att mina mat bilder kommer fram bra. Blankt kanske "maffigare" ?

Patrik

mipert skrev:
Beror natuligtvis på tidningen.

Men en A4-mapp med plastfickor (inte klistra) där bilderna går att plocka ut är bra.
En del vill ta ut vissa bilder för att granska noggrant.

Krångla inte till det med dyr specialpärm utan koncentrera dig på en som har rena plastfickor (byt ofta) och där bilderna är snyggt kopierade.

13x18 är på gränsen till att vara lite litet.
Jag skulle hellre ha bildstorlek runt 18x24 på ett A4-papper.

Antingen kopierar du på 20x30 eller 24x30 som du skär ned till A4. Jag brukar ha lite vitt runt så bilderna ligger på 18xX.

Fundera över bilderna, ett knep är att ha den där allra bästa kanonbilden först och den näst bästa sist.
Inga bilder bara för utfyllnad.

har själv fastnat lite för en svart perm som man kan välja två fotmat på en där du kan bara fästa A4 papper stående och sedan där du även kan ha liggande så man slipper vrida på permen.

Denna klistar man bilderna men kan byta ut bladen och det är inget som täcker över bilderna. När man inte vill ha dom i portfolion har man ju redan ett backstycke till ramen... =)

ANNONS