Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

portabelt ljus, är detta bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt beror ju hur fort personen rör sig, om man behöver en slutartid på 1/200 sekund eller 1/1250 sekund, rekomenderat inom sport är ju 1/640 men allt beror ju på vad det handlar om.

Om nu blixten har en brinntid på 1/1500 å du inte kan ändra slutartiden då är det ju nästan kört eftersom blixten omöjligt kan vara så stark. För först måste du se till så att inte åkaren exponeras av dagsljuset, alltså när du tar en bild utan blixt i dagsljus så ska den bli kolsvart. För att sedan starta blixtar som ska ge allt ljus till bilden, på den 1/1500.

I highsync läge så skickar blixtarna ut snabba pulser med ljus, det är väl här studio blixtar faller o äldre långsamma blixtar, då det inte hinner belysa hela bilden.

Om Profoto eller Elinchrome har highsync då är allting löst. Allting hänger där, om kamerahuset har en väl till tagen kortaste vanlig sync tid så kommer inte blixtarna hinna med (halva delen mörk på bilden), om inte highsync finns.

Problemet med highsync på SB-800 eller 580EX är att det tappar styrka ganska snabbt, å räcker inte till i solljus. Men här ligger den enklaste lösningen.

Du kan inte försöka lägga fotograferingarna på förmiddagen eller eftermiddagen. Kör med riktigt bra batterier, alltid fräscha å så. Zooma ut på dom som tidigare nämnts till 105 mm.

Quantum blixtar kan vara ett alternativ.
 
Tänkte på en sak. Om nu tex. ranger blixtarna har en brinntid på 1/2300 utan "0.5 vid full effekt" så måste det väl ha en inverkan, att blixten hinner gå av tillräkligt snabbt och därav tillföra mer ljus än en blixt med tex 1/500 brinntid?

Alltså, kan man frysa på 1/250 med tillräkligt snabb brinntid?
 
Ja det kan man, om inte ngt annat ljus finns med i bilden, vilket du behöver extremt starka aggregat för. I ett mörkt rum går det ju lätt som en plätt, men här ska vi ju överrösta solljus å då blir det lite andra grejer.
 
Så som jag ser det har jag 3 val, antingen kompletterar man med en d40/d70 med sync tid på 1/500, eller investerar man i ett Ranger system (as dyrt) , eller kollar man på mellanformat (digitalt : dyrt).



Jag är fortfarande lite nyfiken på hur mkt brinntiden på lamporna har för inverkan. Måste det vara extremt snabb brinntid eller handlar det bara om att sluta motivet 360grader med blixtljus, så att det inte finns "lekage" med solljus på motivet.
Och hade Det fungerar med 1/500 i brinntid?
 
1/500 i brinntid är lite i längsta laget du vill komma ner till runt 1/1000.

Hur illa är oskärpan egentligen, det är inte så att du är extremt kräsen och kollar i 100% förstoring eller?
För att få bort rörelseoskärpan så måste du underexponera skejtaren så mycket så att du inte kan urskilja honom utan blixt sen måste du ha en så pass kort brinntid på blixten så att du lyckas frysa honom också vilket då brukar vara 1/1000.

Jag vet inte om Ranger-kitten klara det, styrkemässigt så borde de ju göra det men jag vet inte hur brinntiden är på dem. Nån sa ju att brinntiden var specifierat tills blixten var nere på halv styrka och då är det ju inte den faktiska brinntiden för då exponerar ju den fortfarande åkaren. Så om den faktiska brinntiden på rangern är kortare än 1/1000 vid fullstyrka så borde du inte ha några problem alls med att frysa åkaren med dem.

Tycker dock att det är lite overkill med ett ranger kit för skejt, de flesta skejtfotografer har ju klarat sig med metz-blixtar och nikons olika sb-xx blixtar.
 
Jag har inte lustläst tråden igen, kanske har jag sett svaret tidigare och glömt det, men...
Är det uteslutet att panorera efter motivet och låta bakgrunden drabbas av rörelseoskärpan?
 
Halloj

Jag kommer att köra på det studioblixt systemet jag testade ihelgen, de blir för dyrt med något annat.
Lyckades faktist landa en sponsor deal med ca 70% av fullpris , vilket gör det paketet ypperligt till det priset.

Då får jag 1/1500 brinntid med 300W/s vilket är mer ljus än vad någon vanlig blixt klarar.

Sen har man upp till 600 w/s om man behöver extra ljus, men då med lite långsamare brinntid (1/500).

Bra ide med panorering, har faktist inte tänkt på det, men det är ju inte en direkt sidolängs panorering som gäller, utan en rörelse av brädan i luften som inte följer en horisontell linje.

Tack för all hjälp! Och frågan kommer puttra vidare i mitt omedvetna om det hade gått att frysa 100% med tex ranger'n pga snabb brinntid på 1/250 sync.

Ha de fint! Och jag återkommer om jag har fler frågor :)
 
Anders74 skrev:
Kamera & Bild svarar på min fråga i senaste numret (i en test av studioblixtar). Tydligen mäter man oftast tills effekten gått ner till hälften om inte annat anges.

Effektens inverkan på brinntiden verkar också stämma med erfarenhetena, dvs tiderna blir inte kortare vid lägre effekt utan snarare tvärt om.


Så när det står specificerat tex 1/1500 i flash duration så gäller det bara vid 1/2 effekt? Och vid full effekt kan man ca räkna ner den till 1/3 (1/500 i mitt exempel) ?
 
Kolla upp det med tillverkaren. Säkerligen ganska specifikt för varje blixt, alltså den faktiska brinntiden. Eller testa dig fram.

Den kan snarare bli kortare vid full effekt eller densamma, så det bör inte vara några problem.

Men nu är väl inte det möjligt med Pocket Wizard/Skyport å ställa ned slutartiden till 1/1000 sekund, men känns ju säkrast om det är slutartiden som begränsar rörelse oskärpan.

Ranger frågan så hade det inte gått att frysa om blixttiden var 1/250 och slutartiden kanske även den på 1/250 oavsett hur stark den är, men allt beror ju hur fort personen rör på sig.
 
christian_r skrev:
Så när det står specificerat tex 1/1500 i flash duration så gäller det bara vid 1/2 effekt? Och vid full effekt kan man ca räkna ner den till 1/3 (1/500 i mitt exempel) ?

Karl har rätt angående att brinntiden kan bli kortare vid högre effekt. I en studioblixt tycks det som att kondensatorn laddas till rätt energimängd innan blixten går av, och strömmen blir högre när kondensatorn laddas till en högre spänning. Det kan förmodligen variera lite beroende på vilken konstruktion tillverkaren valt, men det verkar inte alls vara som med TTL-blixtar på kameran, dvs. att tiden automatsikt blir längre vid högre effekt. (Kamerans blixt laddas ju alltid fullt innan blixteffekten bestäms efter förblixten ca 60 ms innan huvudblixten, så vid liten effekt startar urladdningen ändå med max spänning och stängs sedan av väldigt snabbt.

Brinntiderna ska nog inte tolkas som att de anges vid 1/2 effekt. Min tolkning var istället att 1/1500 gäller tiden tills den aktuella blixtens styrka har fallit till hälften av toppvärdet, medan det tar längre tid innan blixten slocknat helt. Jag uppskattade att det kan ta ca 1/500 innan blixten gått ned till 1/10 av toppeffekten (baserat på några andra aggregats specifikationer). (Eftersom 1/500 är längre tid än 1/1500 skulle jag inte heller vilja säga räkna ner när man går åt det hållet.)
 
En bekant (Fredrik Karlsson) mätte strömmen genom en blixt i en engångskamera. Det är ju en enkel (ej effektreglerad) och väldigt svag blixt, så den blir ganska snabb jämfört med TTL-blixtar och studioblixtar, men jag kan tänka mig att urladdningskurvan för en studioblixt liknar denna. Då ser du bättre vad jag menar med att det tar tid från att den gått ner till halv effekt tills den slocknar helt. (Observera dock att kurvan visar strömmen, inte ljuset.)
 

Bilagor

  • urladdnig_eng_kamera.gif
    urladdnig_eng_kamera.gif
    4.1 KB · Visningar: 99
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto