Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

portabelt ljus, är detta bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
Quantum är trevligt! Har använt bla på ett par bröllop. Men de är egentligen dyrare än tex Rangern om man ser till vad man får.

Portabelt ljus är snuskigt dyrt tyvärr. Vill du hitta en "billig" lösning som fungerar men kanske är lite osmidig så kika på beggade studieblixtar (kompakt) tex någon äldre elin eller pro. Mata den sedan med kraft från innovatronix

Har inte testat själv men borde bli betydligt billigare..
 
christian_r skrev:
Det var mitt på dagen i spanien, väldigt starkt dagsljus, med 3 sb800 på kort avstånd : gick inte att frysa.

Ja, men då är ju problemet att SOLljuset exponerar bilden under 1/250s (minst). Då blir det suddigt vad du än krämar på med för blixtar. Om du bländar ner till f/22 och 1/250s så kommer ändå befintligt ljus att exponera delar av bilden. Allt som rör sig då blir oskarpt. Oavsett vilken blixt du använder.

christian_r skrev:

jag menar att de behövs mer kraft i blixtarna så skall det gå bra.

VAD är det du löser med kraftigare blixt? Sb800 kan man ju köra på 3 m avstånd på bl 16 och ISO 200. Har du möjlighet att placera blixtarna närmre motivet än så (du kan ju stå kvar själv) så kan du ju fota till och med på bl 22.

QUOTE]christian_r skrev:

men jag undrar om de räcker med 200 w/s eller om man ska upp på 800 w/s för att få tillräckligt med kraft ?
[/QUOTE]

Jag svarar envist att det inte är tillräckligt med kraft, eftersom du måste lysa ungefär 4 gånger starkare än fullt dagsljus för att frysa rörelserna. Enda gången du har behov av en starkare blixt är om du vill fota i starkt solljus och liten bländare, på längre avstånd och vill ha bilden belyst av solen (dvs med viss rörelseoskärpa, oundviklig) och skarpt teckande detaljer i skuggorna, vilka är blixtbelysta.

/Peter
 
christian_r skrev:
Jag kan inte understryka det nock att 3st sb800 gick INTE att frysa med mitt på dagen när jag var i spanien, jag behöver mer kraft.

Då är frågan:

Blev bilderna mörka i skuggorna? I så fall får du öppna upp eller placera blixtana närmre. Annars nya blixtar.

Eller är det så att du har problem med att bilderna är suddiga, om än rätt exponerade? I så fall är inte blixten problemet...


/Peter
 
Ranger, Bowens eller Quantum, inget av dessa aggregat kan avfyras på kortare tid än kortaste blixtsynktiden för kameran, dvs 1/250 eller 1/500 för vissa nyare modeller. Har du problem med rörelseoskärpa för delar av bilden som är exponerad av befintligt ljus så kommer detta problem att kvarstå med även dessa aggregat. FP High speed sync är lösningen (dvs dina befintliga blixtar) och om det ger för klent ljus för att exponera skuggorna finns inget att göra.

Problemet skulle alltså kunna vara att sb800 ger för klent ljus på HS-synk för att kunna frysa rörelser på tider runt 1/1000s. Haken är att ingen av studioblixtarna har HS-synk, så då är du låst vid 1/250 och långsammare tider. I praktiken innebär det att du är begränsad till att fota i studio eller svagare ljus OM du vill undvika rörselseoskärpa i bilderna. Blixten måste då belysa hela bilden och bakgrundsljuset måste vara minst 2 bländarsteg underexponerat (dvs om du inte fotar mot en vägg eller liknande så kommer ljuset bli väldigt artificiellt då det enbart är blixtbelyst).

Fast ljus (lampa) skulle kunna funka om den är STARK, annars är reflexskärm enda vettiga lösningen och detta för endast en bråkdel av vad nytt studioljus kostar.

/Peter
 
Senast ändrad:
Under de mest ljusa omstændigheterna så fryser man oftast centrala delar av motivet pga att de får mest ljus, det ær oftast føtter eller armar eller brædan som inte får total frysning. Det ær inte mkt mer ljus jag behøver før att frysa, men det ær inte nock som de ær nu. och ja, man behøver vældigt kraftiga blixtar før att frysa under de omstændigheterna. ett annat problem blir uppladdningstiden, man kan kanske køra 20 exponeringar sen børjar uppladdningen bli før långsam.

vet inte helt hur du tænker nær du sæger att de skall gå att frysa med 3 sb800, før de gør ju inte det.

och man e inte bunden till inomhus ljus med 1/250, under snarare bunden till vældigt starka blixtar.


skall bli itnressant att prøva guang bao settet till helgen, ledtal på 68 på iso 100 35mm, så nock "juice" finns de :)
 
här har jag ett exempel på när de Gick att frysa, det var inte lika ljus denna dagen, så de gick bra med 3 blixtar på full fräs. jag har sänkt omgivningen i ps.

http://www.fotosidan.se/pools/view/5216/1262642.htm


problemet blir när det blir Mer naturligt ljus än på denna bilden, då blir de väldigt svårt att frysa.

blixtarna är ca 2m från motivet i fotot.
 
christian_r skrev:
här har jag ett exempel på när de Gick att frysa, det var inte lika ljus denna dagen, så de gick bra med 3 blixtar på full fräs.
...
problemet blir när det blir Mer naturligt ljus än på denna bilden, då blir de väldigt svårt att frysa.

Du bör läsa igenom Peter Plantmans utmärkta beskrivningar av problemet en gång till, med början flera inlägg tillbaka. I inlägget ovan är du ju orsaken på spåret. När omgivningsljuset är svagt kan du få blixtljuset att dominera vid 1/250 sekund, men mitt på dagen blir det svårt att bortse från omgivningsljuset vid de slutartiderna. Enda gången du har nytta av kraftigare blixt är om du t ex använder liten bländare och neutralt gråfilter som plockar bort några stegs ljus för att på så sätt göra att omgivningsljuset blir försumbart, samtidigt som den extramt kraftiga blixten orkar ändå.

Testa att ta bilden med samma inställningar, men utan blixt. Blir inte motivet då väldigt mörkt går det inte frysa med en kraftigare blixt.

Att du lättare fryser de centrala delarna kan bero på att de ligger mer i skugga från omgivningsljuset, alternativt att händer och fötter rör sig snabbare än resten av kroppen.
 
Självklart så hade jag en större bländare på det bifogade foto, och att då mitt blixtljus var starkare än de naturligaljuset.
Men, när det blir starkare dagsljus så är det naturliga ljuset nästan lika starkt som mitt blixt ljus. Då hjälper det inte att blända ner, för att blixtens ljus inte "dominerar" / är starkare än det naturliga ; ergo, jag behöver starkare blixtar.

Och anledningen till att jag bara kunde frysa centrala delar av kroppen var att de fanns skuggor där; mindre ljus, men konturerna blir små suddiga, och precis som du sa så rörde sig fötterna och armna För mkt.
 
För mig låter det liksom fiffigare att vid starkt ljus öppna upp kameran något och fota på riktigt korta tider och på så sett frysa rörelsen med det befintliga ljuset, men av den bild du lagt upp så förstår jag att det inte är det du eftersträvar. Jag betvivlar dock att du kan fota i starkt solsken och endast belysa bliden med blixt, oavsett aggregat. Jag lägger ner detta nu, eftersom jag anser att vi talar förbi varandra lite. Denna diskussion har hamnat OT och jag ber om ursäkt. Vill du köpa dyra blixtar så skall jag inte stå ivägen.

/Peter
 
Hej

Vill bara klargöra att jag inte vill låta sur på något sätt, de kan gott vara så att jag kommer att se att det inte går att frysa med 1/250 oavsett ljus, de får jag se på söndag. Men i "min teori" så borde de gå, så länge som blixljuset övergår det befintliga ljuset, vilket skall gå på relativt nära avstånd och kraftiga blixtar. Eller är jag helt ute och kör?

Jag sätter stort pris på hjälpen jag får, bla från dig Peter.

Jag är bara lite förvånad för jag har aldrig hört om det problemet, att det inte skall gå att frysa på så starkt naturligt ljus i 1/250.

Kan man inte köra HS sync på d300 med studio blixtar? För det spelar ju ingen roll om man tex kör med ranger blixtar om man inte får upp synx hastigheten på kameran? Brinntiden är ju snabb på de flesta studioblixtar (1/1000 och uppåt).

Enlighten me, jag behöver få ordning på detta.

Kom gärna med andra förslag, har kollat på mets stavblixtar som skall vara starka, men då har man fortfarande problemet med uppladdningen, och det har tills nu varit ett stort problem, att man får stå och vänta på blixtarna.

Tack för hjälpen !
 
För mig framstår det mer och mer som att Du inte vill se de fysiska begränsningar som finns. Det går inte att frysa snabba rörelser med 1/250, oavsett mängden blixtljus, oavsett blixtens brinntid, om Du fotograferar i ljust utrymme. Du måste minska synktiden, och då sätter kamerans slutare begränsningen - Du måste ha undan första ridån innan blixten kommer, som måste komma innan andra ridån kommer. Centralslutare kanske skulle klara det?

Jag ser två sätt att komma runt problemet; antingen gå över till fast ljus, så mycket ljus att det går att köra med 1/1000, eller göra det i ett svart rum, med öppen slutare och tima blixten med en gränslägesbrytare - då är det blixtens korta brinntid som fryser rörelsen. Fast jag skulle vilja se den skejtare som ger sig på sina trix i kolsvarta rum :D
 
Jag köper det du säger helt och hållet Lennart, men det jag undrar då är hur man tex använder elinchroms ranger action pack till 23000 tusen om du ändå inte kan frysa rörelser i starkt befintligt ljus? För det är väl då man vill ha starkare blixtar?
Det är många actionfotografer som använder d300/d3, och dom lyckas frysa. Jag fattar ingenting :)
 
Ställ frågan direkt till en som lyckats - jag lyckas inte. Kan bara delge mina generella kunskaper.
 
Självklart kan man frysa bilder även i starkt befintligt ljus, med blixt. Precis som Christian tror sig veta så är det precis så att det behövs så pass kraftig blixt att blixtens ljus vida överstiger det naturliga ljuset. Kom inte och säg att det inte går, för det gör det. Med en tillräckligt stark blixt.

Finns en fotograf som jag nu inte kommer ihåg namnet på, som fotograferar flygplan och helikoptrar med blixt. För att kunna fotografera så stora objekt och fortfarande kunna frysa rörelsen har fått hjälp att specialkonstruera en otroligt kraftig blixt.

Klart det funkar, med tillräckligt mycket effekt. Att bakgrunden blir underexponerad är ju givet.

HUR mycket effekt du behöver är väldigt svårt att svara på om man inte har erfarenheten av att fota med blixt i just den situationen. Läste en artikel om en sportfotograf (skateboard och skidor/snowboard främst) som körde med Elinchromes ranger. Artikeln var i k&b vill jag minnas.
 
För övrigt så löser centralslutare enkelt biffen med synktiden, centralslutare synkar på alla tiden.

Men centralslutare = mellanformat.

Och Mellanformat + digitalt = jävligt dyrt.
 
Kanske pratar vi förbi varandra lite i tråden beroende på om vi diskuterar det som är praktiskt möjligt (med begränsade resurser) eller teoretiskt möjligt (dvs. möjligt med stora resurser). Många tog nog den senare utgångspunkten utifrån t ex "de jag undrar e om de ræcker med ett 200 w/s system, eller om man behøver tex ett 600 w/s system ?"

Walle skrev:
För övrigt så löser centralslutare enkelt biffen med synktiden, centralslutare synkar på alla tiden.

Men centralslutare = mellanformat.

Och Mellanformat + digitalt = jävligt dyrt.

Eller så tar man en kompakt typ Canon G9. Jag förmodar att en sådan synkar även vid kortare tider, även om jag inte har läst just den manualen.
 
christian_r skrev:
Brinntiden är ju snabb på de flesta studioblixtar (1/1000 och uppåt).

Jag undrar hur de mäter brinntiden? Min erfarenhet är att de ofta känns långsammare än de siffror man ser. Kanske mäter de tills styrkan gått ner till hälften, medan det finns kvar en längre "svans" som ger viss synlig oskärpa? Jag har bara mätt upp en kameramonterad blixt, Canon EX 430, och konstaterat att lystiden vid max effekt är omkring 1/125, men går man bara ner lite i effekt förkortas den avsevärt. Vid min effekt är den ca 1/10 000. Studieoblixtar upplever jag inte som lika effektberoende.

Är det någon som kan redogöra för hur lystiden definieras på en studioblixt?
 
Orkade inte läsa hela tråden, så ursäkta om det jag säger är helt irrelevant.

Om du behöver "fryskraft" i dagsljus finns det en liten genväg om man fotar med "halvkass" Nikon (inte för att jag har en själv...)

Tror det är D70 som har elektronisk slutare vid snabba slutartider vilket innebär att du kan synka externa blixtar (förutsatt att du triggar med typ Pocket Wizards eller något som inte är Nikons eget system) mycket snabbare än 1/250. På det sättet kan du få blixtljuset från en helt vanlig blixt att totalt dominera även starkt solljus. Kanske kan vara en lösning på problemet?
 
Låter konstigt att man skulle kunna trigga blixtar på snabbare synd tider än det som är specificerat. Men, det är värt att kolla. Hämtade ut ett studioblixtpaket idag som skall prövas i helgen, skall bi mkt intressant.

Då får jag svaren på alla mina frågor.

Förövrigt, hur kan ni ha mssuppfattat det jag har sagt?
Det har hela tiden handlat om att frysa vid väldigt starka ljus förhållanden.

Annars menade jag bara att jag inte visste om tex 200 w/s var mycket kraft, iom att jag aldrig har använt studio blixtar förr.
 
Senast ändrad:
christian_r skrev:
Låter konstigt att man skulle kunna trigga blixtar på snabbare synd tider än det som är specificerat.

För Nikon D70 specificeras 1/500 s (om det var det du tänkte på?)
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD70/page2.asp

christian_r skrev:
Förövrigt, hur kan ni ha mssuppfattat det jag har sagt?
Det har hela tiden handlat om att frysa vid väldigt starka ljus förhållanden.

Annars menade jag bara att jag inte visste om tex 200 w/s var mycket kraft, iom att jag aldrig har använt studio blixtar förr.

Ok, jag tolkade bland annat det som att budgeten inte var obegränsad utan att du resonerade om en lösning som inte kräver mellanformatare och extrema aggregat. Dock ska jag inte göra mig till tolk för övriga, och det var mest ett svar på Christoffers inlägg om att det ju i teorin måste gå. Nåja, jag tror att vi pratar om samma sak nu, så det är inte längre något problem.
 
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto