Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

portabelt ljus, är detta bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
På dpreview står det:
up to 1/320 sec with reduced GN

Jag vet inte vad OT kan betyda, men ovanstående innebär att den klarar 1/320 vid begränsad blixteffekt, vilket jag förmodar syftar på att den inbyggda blixten är lite för långsam om den går på max, externa blixtar borde de inte veta något om, men jag spekulerar bara. Vad OT kan betyda kan jag inte ens gissa, hoppas någon Nikonägare känner igen det.
 
För att förtydliga vad jag menar med D70-kommentaren:

Tricket ska som jag förstå det fungera med åtminstone D70, D70s och D40 (inte D40x). Eventuellt även gamla D1. Skulle kunna gå med första upplagan av Canon EOS 1D också, om inte Canon har nån dum spärr i mjukvaran. Jag skulle iaf verifiera att det verkligen fungerar innan jag la ut några pengar själv =)

Nikon begränsar synkhastigheten till 1/500 OM man använder TTL-blixt. Exakt varför dom har den begränsningen i mjukvara vet jag inte. Om man lurar kameran att tro att man inte har någon blixt på så är det ok att fota snabbare.

Eftersom D70s har en elektronisk slutare (finns en mekanisk också för att skydda sensorn, men den går bara i 1/125 så för snabbare slutartider är det den elektroniska som gör jobbet) är det ingen fysisk ljusblockerande mekanism som förflyttar sig över bilden och gör att blixtljuset bara exponerar en del av bilden. Detta förutsätter såklart att blixten triggas under den tiden den elektroniska slutaren är öppen. Lite beroende på vilken uppsättning man har kan den timingen vara olika känslig. Jag antar att det är den känsligheten som gör att dom har en högre gräns i mjukvaran.

Med Pocket Wizards uppges D70s kunna synka med 1/1000. Använder man PC-sladd bör det gå att få ytterligare snabbare, men då måste man väl ha en hotshoe-adapter också misstänker jag (vet inte vilka anslutningar D70s har). Du kommer få ställa in blixtarna manuellt, men det borde du vara van vid =)

Tyvärr funkar detta tricket med väldigt begränsat antal kameror eftersom dom flesta idag har helt mekaniska slutare...

Det går även att synka snabbare med kameror med mekanisk slutare, men då måste man ju se till att motivet som ska blixtbelysas enbart befinner sig i rätt del av bilden, dvs den delen blixtljuset exponerar. Exakt hur stor del av bilden som exponeras varierar lite från gång till gång och det är ju en begränsad teknik, men går säkert att hitta användningsområden även för den.

Edit: Tydligen funkar det även med Canon G7 och G9, om man stänger av inbyggd blixt och triggar med PW eller PC som ovan. Upp till 1/2000... Om det nu är ett alternativ.
 
Senast ändrad:
Hehe, jo, men dina objektiv funkar ju på en D70s så du är inte helt rökt när det gäller det till skillnad från mig som valde Canon 40D och EF-S objektiv =P
 
jaja, man får bara blasta på en ett ranger system så är man homefree :) helt nytt detta för mig, studioblixtar.
 
Mer användbart med stora blixtar (om man orkar släpa på 8 kilo batteri till Rangern), men en beggad D70s är mycket billigare (4000 på blocket) =P
 
Kanske inte =) Men den lär räcka utmärkt för dom flesta tillämpningarna ändå om man bara har bra objektiv ;) Less gear, more brain du vet ;)
 
skämt o sido, de hade varit fint med ett blixtuppsätt som klarar gå länge på max effekt utan att man behöver oroa sig för uppladdningstid.
man blir ganska nervös när man står 60m iväg från blixtarna och så är det någon som ska pröva sig på et svårt trick ner för en trappa och så triggar inte blixtarna, vad säger man då?



sen om jag ska vara ärlig så hade de nog inte hjälpt med en blixtsync tid på 1/500 med den blixtkraften jag har idag, inte i de tillfälle när det är mkt naturligt ljus.
 
Nä, jag är helt klart med dig. 1/1000 borde som sagt gå men det kanske inte heller räcker. För jag antar att du triggar med Pocket Wizards redan pga tillförlitligheten. Kör du på Rangers så lär du vara hemma. Finns väl en anledning varför man ser dom i alla möjliga sammanhang =P

Vill också fota bilder som motiverar inhandlade av PW och dylikt =D Eller snarare, ha en öppning att få inkomst via dom =P Fast nu är det helt utanför samtalsämnet så jag slutar där.
 
de e bara så synd att de ska vara så sjukt dyrt, och hur man vrider och vänder på det så vill man tillslut ha de dyraste, kanske på grund av att man är kompromisslös :)


tillbaka till ämnet.

jag är intresserad i bra förslag till en portabel lösning med kraft, de var någon som sa att man kunde köpa andra typer av batterier?
 
Anders74 skrev:

Är det någon som kan redogöra för hur lystiden definieras på en studioblixt?

Kamera & Bild svarar på min fråga i senaste numret (i en test av studioblixtar). Tydligen mäter man oftast tills effekten gått ner till hälften om inte annat anges.

Effektens inverkan på brinntiden verkar också stämma med erfarenhetena, dvs tiderna blir inte kortare vid lägre effekt utan snarare tvärt om.
 
Walle skrev:
För övrigt så löser centralslutare enkelt biffen med synktiden, centralslutare synkar på alla tiden.
...
Gammal självklarhet, som flertalet av dagens fotografer inte tycks ha en susning om.

Walle skrev:
...
Men centralslutare = mellanformat.
...
Mja, inte generellt. Förr i tiden hade de allra flesta kameror centralslutare, oavsett format. Vore ju billigt att köpa en lite äldre begagnad småbildskamera med centralslutare och testa.

Walle skrev:
...
Och Mellanformat + digitalt = jävligt dyrt.
Jovisst. Men:
Mellanformat + analogt = Inte alls så blodigt dyrt.

Trots att kostnaden för film tillkommer, så bör det ändå bli väsentligt billigare än vad en ranger-utrustning skulle gå på. Åtminstone så länge du tar mindre än sådär 10.000 höghastighetsbilder per år...

Och massan man behöver släpa på blir ju bara en bråkdel än vad den skulle bli för en portabel studioblixtutrustning.

Det svåraste när man har ett problem att lösa är vanligen att frigöra sig från de tankebanor man redan går i. Digitalt är långt ifrån alltid bättre än analogt. Detta gäller förstås även långt utanför fotovärlden. Datorer och digitala system används numera överallt i världen även i sammanhang där analoga lösningar skulle ha varit både enklare, billigare och mycket bättre.
 
Har nu fått testat Guang bao's portabla studio løsning med
600W/S lampor, med brinnid på 1/1500.

Vid ett mindre test mellan en lampa och en canon 580ex så var blixten ca 5 blændaresteg svagare.

Førøvrigt gick det i fullt solsken frysa på 1/250, utan problem. Det går inte jæmnføra ljusmængden mellan min førra blixtuppsættning och lamporna (2 st).
 
Nu skall jag verkligen krypa till korset.

Idag fick jag göra ett ordentligt test vid starkt utomhus solljus, och det gick inte att frysa, precis som många menade.


Det innebär väl att jag måste få snabbare sync tid om jag skall kunna frysa?

Men jag undrar samtidigt, kan tex en elinchrom ranger med "a" huvud frysa bättre på 1/250 än andra huvud med långsammare brinntid? Är Det en faktor som kan avgöra om det går eller inte går att frysa vid 1/250 ?

Vilka digitala SLR's har snabbare sync tid än 1/250 ?

Jag ber alla kunniga att hjälpa till här, har verkligen ingen aning hur jag skall lösa detta.
Sjukt irriterande.
 
Tjena!

Har läst igenom tråden och vill först säga att jag tycker det verkar skumt att du inte lyckas med dina sb-800 eftersom de är faktiskt jäkligt starka, men du har ju provat så du vet ju. Angående det med att frysa åkaren under ljusa förhållanden så är det att underexponera omgivningen och belysa åkaren som gäller SAMTIDIGT som du har en brinntid som är runt 1/1000. Jag tror att dina sb-800 ligger på 1/1000 som långsammast så där e du safe.

Vilken zoom-inställning har du på blixtarna? Har du provat att zomma in till runt 70-80mm och dubbla upp dina sb-800 för att belysa och frysa åkaren och sen använda en för att lätta upp skuggor?

Vilket bländartal och vilket iso hamnar du på när du fotar i de ljusa förhållandena?
 
Det var det jag också trodde gällde.

Det går ju att frysa upp till en viss mängd naturligt ljus. Men när det blir För mycket naturligt ljus, så blir inte frysning total.

Igår när jag prövade med ett portabelt studiokit (med brinntid på 1/1500) så hade jag iso 200 / 1/250 / f9.

Jag prövade att underexponera bakgrunden, så att blixten dominerade (som jag alltid gör), och det gick inte. Då hade jag en 600 w/s lampa på ca 2m avstånd från åkaren. Det spelade inte någon roll.

Jag satte även blixten Ännu närmre än 2 m, och lät en kille sparka ut i luften bara för att se frysningen, men det gick inte.

Så jag börjar ju undra om det faktist går att frysa vid 1/250 och starkt naturligt ljus.

Jag provade ju att öka slutaren till 1/400, och lyckades då frysa. Problemet är ju att övre halvan av bilden blir väldigt mörk.

Har ringt land och rike och frågat experter angående om Elinchroms ranger "a" huvud skall kunna frysa bättre än tex en sb 600 blixt. Men ingen verkar kunna svara på detta, utan går under samma uppfattning som jag gjorde innan, att man bara skall underexponera bakgrunden (som uppenbarligen inte fungerar!).

Är en smula uppgiven, börjar undra om man måste gå över på mellanformat.


Förresten, vad betyder " flash duration (full power t=0.5)"
Om flash duration är 1/1500 innebär det då att på full effekt så får du bara 1/750?
 
Senast ändrad:
christian_r skrev:

Jag provade ju att öka slutaren till 1/400, och lyckades då frysa. Problemet är ju att övre halvan av bilden blir väldigt mörk.
...

Är en smula uppgiven, börjar undra om man måste gå över på mellanformat.

En D70s, som talades om tidigare i tråden, borde ju göra jobbet till låg kostnad om det räcker att minska tiden till 1/400 s. (Den ska ju utan problem klara 1/500.)


christian_r skrev:

(Förresten, vad betyder " flash duration (full power t=0.5"
Om flash duration är 1/1500 innebär det då att på full effekt så får du bara 1/750?)

Det betyder, enligt artikeln i senaste Kamera & bild, att de mäter tills blixtens effekt fallit till hälften. Du kan nog räkna med ungefär 3 ggr längre brinntid tills effekten gått ner till 1/10, alltså ca 1/500 med din blixt.
 
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto