Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

portabelt ljus, är detta bra?

Produkter
(logga in för att koppla)
För ungefär samma pris kan du hitta Elinchrom Ranger kit som jag tror hade passat dig bättre. Borde ha kortare brinntid (med A-huvud) och är anpassade för ett liv på "fältet".

Kika här

jag har lite problem att fatta mig på ljusstyrkan på
studioblixarna.

om man tar t.ex. en canon 580 o kør fullstyrka, hur mkt motsvarar det i w/s ?

de jag undrar e om de ræcker med ett 200 w/s system, eller om man behøver tex ett 600 w/s system ?

Några ideer?

tack

Du kan inte direkt jämnföra GN och Ws. GN mäts på "färdig blixt" och Ws på naket blixtrör, vilket förändras när Du klär på röret reflektor, snoot, bouncer, eller vad Du nu sätter på för att uppnå den eftersträvade ljuseffekten.

Både kaffebrus.com och photax.se gör direkta jämförelser mellan GN och Ws för sina studioblixtar, men jag hävdar att det bara är nys.

Generellt; liten lokal och/eller kort avstånd = lågt energikrav och stor lokal och/eller stort avstånd = stort energikrav. Vad det behövs för energi för att lysa ut det Du vill fotografera, har jag inte en susning om - Du har inte berättat vad Du ska fotografera.

Tack för svaret

Jag jobbar med actionfoto, mest skateboard.

Mitt tidigare problem har varit att frysa snabba röreöser i skarpt dagsljus.

Har haft 3st sb 800 fjärrstyrda blixtar, och har haft problem med dem.

Det jag tycker är svårt är att veta Hur mk kraft jag behöver i w/s.

Kör själv med SB800or oxå och tycker inte att dessa fungerar vidare bra ute i "bra ljus".

Har förvisso själv bara snabbt provat Ranger speed generatorn men detta tycker jag fungerade fantastiskt. Om det handlar om att frysa rörelser mm bör du titta på huvuden som har kort brinntid.

det har inte enbart med brinntid att göra.

har ju inte snabbare sync på kameran än 1/250 oavsett. de jag behöver är tillräckligt mkt kraft för att frysa i bra ljus ute.

eller har jag fattat fel?

christian_r skrev:

har ju inte snabbare sync på kameran än 1/250 oavsett. de jag behöver är tillräckligt mkt kraft för att frysa i bra ljus ute.

eller har jag fattat fel?

Problemet, om jag fattat det rätt, är att du vill fota i blandljus, dvs dagsljus och blixt som lättar upp skuggor. Problemet är att 1/250s inte är tillräckligt för att frysa de rörelser som belyses av befintligt ljus. Har jag fattat problemet? I så fall är inte problemet att blixtarna saknar kraft. Ett alternativ är att blända ner och fota på t ex f/22 och en slutartid som ger minst 2 stegs underexponering. Då kommer blixten att kunna belysa hela bilden (om du inte är för långt ifrån, i så fall, blända upp till f/16 eller f/11) och frysa rörelsen fullständigt. Detta blir en bild med endast blixtljus och det kanske inte är det du eftersträvar, men det bevisar åtminstone två saker: att dina befintliga blixtar har den "kraft" som krävs och att blixtarna fryser ditt motiv oavsett slutartid, så länge ljuset endast kommer från blixten.

Vill du ha blandljus vid kort slutartid bör du kolla på dina sb800 och "high speed sync". Där kan du ställa in blixten för tider upp till 1/8000 s (om jag inte minns fel) problemet är att du måste "programmera" blixten för en given slutartid och bländare, så det funkar inte riktigt att "skjuta från höften". MEN det är i dagsläget enda sättet att med blixt lätta upp skuggor i starkt dagsljus för snabbt rörliga motiv. Vad jag förstår är det ingen studioutrustning som har denna funktion, utan dessa är som namnet antyder just studioutrustning. Alltså tror jag du blir besviken om du lägger strax under 20 papp på en utrustning som inte kommer att uppfylla de krav du ställer, när dina befinliga blixtar är den enda lösningen.

Om du bara skall lätta upp skuggor så kanske en riktigt stor reflektor är att föredra, så slipper du alla funderingar kring slutartider och synk. Allt du behöver då är en reflektor och en assistent eller ett stativ, vilket borde kapa kostnaden avsevärt.

Hoppas detta var till lite hjälp.
/Peter

Senast ändrad:
Jag har varit i kontakt med kollegor i branschen som menar att det har enbart med kraft i blixtarna att göra. Man kan klara sig med 1/250 så länge du har tillräkligt med ljus för att frysa.

Ska pröva ett set på söndag , får se hur det går då.

christian_r skrev:
Jag har varit i kontakt med kollegor i branschen som menar att det har enbart med kraft i blixtarna att göra. Man kan klara sig med 1/250 så länge du har tillräkligt med ljus för att frysa.
.

Ja, men det är under förutsättning att bilden är belyst av ENBART blixtljus. Detta bör dina sb800 också klara om du placerar dem rätt.

/Peter

Nej det har med brinntid och styrka att göra.

Hur felade 800orna? Var det för lite ljus?

Ett agg med 1100Ws eller mer borde räcka gott och väl när det gäller styrkan.

SB800ans styrka i exempelvis motljus räcker inte långt. Framförallt inte om du kör HS synk.

Det var mitt på dagen i spanien, väldigt starkt dagsljus, med 3 sb800 på kort avstånd : gick inte att frysa.

jag menar att de behövs mer kraft i blixtarna så skall det gå bra.

men jag undrar om de räcker med 200 w/s eller om man ska upp på 800 w/s för att få tillräckligt med kraft ?

Ranger rockar!

Kör ranger och tycker det är ruggigt praktiskt.
1/250 tycker jag verkar räcka bra för att frysa rörelser med rangern.
Ibland kan det dock bli lite spökeffekter, men inte ofta.
Kolla detta exempel.
1/250, befintligt ljus bakifrån, ranger resten.Therese

Nä, visst minskar blixtstyrkan på HS synk.Det kanske blir otillräckligt vid extremt liten bländare. Men det är ju värt att kolla innan man blåser iväg 20 papp. Fattar fortfarande inte hur ett kraftigt blixtpaket skall kunna frysa bilden på 1/250s, förustatt att man vill ha blandljusexponering, dvs om bakgrundsljuset skall exponera (vissa rörliga) delar av bilden. Men om vi snackar inomhusljus bör ju saken vara ur världen. 1/250s, relativt stor bländare och strategiskt utplacerade blixtar (varav något belyser bakgrunden), kanske en omnibounce på en av dem och en studsad blixt. Ska inte vara någon match med 3 st sb800. (Jag vill inte låta köpt av Nikon. Vill bara veta vad problemet är och vilken belysning som eftersträvas. OM man klarar sig på sina egna blixtar och OM problemet inte löser sig med kraftigare blixt så är det ju dumt att slänga pengar på fel saker, även om studioljus är bra till annat...)

/Peter

rangern är så j*vla dyr.

Jag undrar om man inte likaväl kan köra på billigare utrustning, jag e inte beroende av snabb uppladdning, enbart ställbar styrka och mkt ljus.

guang bao har billiga system, de e de jag ska pröva på söndag.

men som sagt, jag kan fortfarande inte jämnföra styrka mellan w/s och vanlig blixt, de enda jag har att gå på e ledtal.

Petsan skrev:
Nä, visst minskar blixtstyrkan på HS synk.Det kanske blir otillräckligt vid extremt liten bländare. Men det är ju värt att kolla innan man blåser iväg 20 papp. Fattar fortfarande inte hur ett kraftigt blixtpaket skall kunna frysa bilden på 1/250s, förustatt att man vill ha blandljusexponering, dvs om bakgrundsljuset skall exponera (vissa rörliga) delar av bilden. Men om vi snackar inomhusljus bör ju saken vara ur världen. 1/250s, relativt stor bländare och strategiskt utplacerade blixtar (varav något belyser bakgrunden), kanske en omnibounce på en av dem och en studsad blixt. Ska inte vara någon match med 3 st sb800. (Jag vill inte låta köpt av Nikon. Vill bara veta vad problemet är och vilken belysning som eftersträvas. OM man klarar sig på sina egna blixtar och OM problemet inte löser sig med kraftigare blixt så är det ju dumt att slänga pengar på fel saker, även om studioljus är bra till annat...)

/Peter

Jag kan inte understryka det nock att 3st sb800 gick INTE att frysa med mitt på dagen när jag var i spanien, jag behöver mer kraft.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto