Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Dimage7d skrev:
"CONGRATULATIONS!!! PAYMENT TRANSACTION WAS SUCCESSFULLY APPROVED" fick jag, med PIN number.

Men ingen länk till DHL.


Då får du nog ett mail till när den skickas. ntagligen hade han ingen hemma. Det var samma sak för mig. Sen kom ett nytt mail med länk till paketet efter 4 eller 5 dagar
 
Lars Johnsson skrev:
Så fungerar det alltid. När DHL plockar upp den får du nog ett nytt mail med länken till paketet.
Och pengarna är bara reserverade på ditt konto. De är inte borta ännu. Så gör alla firmor när man beställer.

Jaja, där ser man. Första gången jag betalar med kortet över internet. Det jag blev lite bekymrad över var att han på sidan ju lovar att svara på mail inom 12 timmar, men att jag inte ännu fått något svar. Men allt verkar ju vara i sin ordning då. Grejen är den att jag måste utomlands snart igen och då vill jag inte släpa på bärbara. Tack ska du ha Lars för informationen.
 
Jamen sisåsär. Nu har spårningsnumret trillat ner i mailboxen. En fråga bara, tiderna på DHL:s sida, är de lokala ( = australiensiska) eller "svenska"?
 
Gvbrdgvnit skrev:
Jamen sisåsär. Nu har spårningsnumret trillat ner i mailboxen. En fråga bara, tiderna på DHL:s sida, är de lokala ( = australiensiska) eller "svenska"?

Skulle tro de är lokala. Inte samma som Australien utan samma som den platsen de är från. Brukar vara Australien, Singapore, Tyskland, Sverige.
 
Härligt, nu är den på väg!

Date Time Location Details*
21 Jun 05 17:26 MELBOURNE -AUSTRALIA Shipment has been picked up
21 Jun 05 19:51 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
21 Jun 05 20:32 MELBOURNE -AUSTRALIA Arrived at DHL facility
21 Jun 05 23:22 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
22 Jun 05 07:48 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Arrived at DHL facility
22 Jun 05 08:02 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Departed from DHL facility
 
Dimage7d skrev:
Härligt, nu är den på väg!

Date Time Location Details*
21 Jun 05 17:26 MELBOURNE -AUSTRALIA Shipment has been picked up
21 Jun 05 19:51 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
21 Jun 05 20:32 MELBOURNE -AUSTRALIA Arrived at DHL facility
21 Jun 05 23:22 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
22 Jun 05 07:48 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Arrived at DHL facility
22 Jun 05 08:02 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Departed from DHL facility

Här är "mina" tider:

21 Jun 05 17:17 MELBOURNE -AUSTRALIA Shipment has been picked up
21 Jun 05 19:51 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
21 Jun 05 20:32 MELBOURNE -AUSTRALIA Arrived at DHL facility
21 Jun 05 23:22 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
22 Jun 05 07:48 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Arrived at DHL facility
22 Jun 05 08:02 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Departed from DHL facility


Hehe, jag tror våra grejer sällskapar till Sverige. Det är ju mycket billigare att samåka i dessa tider när bensinpriser är så högt. Hoppas de tar väl hand om varandra... :)
 
Lars Johnsson skrev:
Där blir det tull och moms. Hade de fått in nya? De var slut för några dagar sen. Anledningen att man inte får eller får så lite moms & tull från han i Australien är ju att när han fyller i tull & vaudeklarationen som sitter i plastfickan utanpå paketet. Då skriver han bara foto artiklar värde 50 Australien dollar. Alla andra skriver det riktiga värdet och det beräknar tullen avgiften på.

Jo, men den fanna inte på den australiensiska hemsidan och jag orkade inte maila fram och tillbaka. På EastGear fanns den och status är just nu "Packing", så den verkar finnas inne. Det var någon jag hörde om som inte hade batalat särskilt mycket i tull och moms från EastGear, och FedEx är ju rätt duktiga på det där med tulldeklaration. Tror inte att Singapore mail är bättre i det avseendet. Man hoppas ju alltid.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Jo, men den fanna inte på den australiensiska hemsidan och jag orkade inte maila fram och tillbaka. På EastGear fanns den och status är just nu "Packing", så den verkar finnas inne. Det var någon jag hörde om som inte hade batalat särskilt mycket i tull och moms från EastGear, och FedEx är ju rätt duktiga på det där med tulldeklaration. Tror inte att Singapore mail är bättre i det avseendet. Man hoppas ju alltid.

/Pontus

Det som avgör vad tullen blir (nästan alltid) är vad firman skriver värdet är i tull-deklarationen på framsidan av paketet. Den sitter i en plastficka utanpå lådan. Står däe det riktiga värdet så får du betala full tull & moms. Om den sen kommer med posten, fedex eller DHL har ingen större betydelse. Skriv och säg hur det gick i denna tråd.
 
Lars Johnsson skrev:
Det som avgör vad tullen blir (nästan alltid) är vad firman skriver värdet är i tull-deklarationen på framsidan av paketet. Den sitter i en plastficka utanpå lådan. Står däe det riktiga värdet så får du betala full tull & moms. Om den sen kommer med posten, fedex eller DHL har ingen större betydelse. Skriv och säg hur det gick i denna tråd.

Jag har beställt från privatpersoner och fått prylarna skickade med USPS med fullt värde på lappen, och paketet har gått igenom. Däremot har jag alltid fått betala med DHL och FedEx. Men det kan vara en tillfällighet.

/Pontus
 
Pongu skrev:
Jag har beställt från privatpersoner och fått prylarna skickade med USPS med fullt värde på lappen, och paketet har gått igenom. Däremot har jag alltid fått betala med DHL och FedEx. Men det kan vara en tillfällighet.

/Pontus

Skulle tro det är annorlunda om paketet kommer från en privat-person. På ett vanligt paket från en privat-person är där ju inte alla de handlingar i en plastficka utanpå paketet som vi pratar om här. Där sitter ju normalt bara en custom-declaration. På den jag fick från Australien nu sat där fem A4 sidor med olika papper.
Och fullt värde. Om det fulla värdet är lågt så blir där ingen tull.
 
Känns PD70X tillförlitlig? Det finns ju ingen skärm där man kan verifiera att bilderna verkligen kopierats. Framgår det hur många bilder den kopierat över?
 
oskard skrev:
Känns PD70X tillförlitlig? Det finns ju ingen skärm där man kan verifiera att bilderna verkligen kopierats. Framgår det hur många bilder den kopierat över?

Du har en LCD display där du kan verifiera allting. Du kan även se hur många nerladdningar du gjort och även hur många bilder det var i varje nerladdning. Även hur många MB och KB den var på. Hur mycket utrymme du har kvar på disken och lite annat.
Efter nerladdningen kommer det ett meddelande om det gick bra eller dåligt.

Om där är en skärm för att se bilderna så kan man ju inte med den verifiera att bilderna förts över för det. Åtminstone inte utan ett mycket tidsödande arbete. Jag laddar ofta ner fler än 1000 bilder. För att verifiera det genom att titta på bilderna så hade det ju tagit hur lång tid som helst. Och man hade även fått anteckna antalet bilder man hade på korten och sen räkna bilderna.
 
Jo, det kan ju ta ett tag om man skall kolla igenom alla bilder...
Det var mest en fundering jag fick, men får man feedback på att den tycker att den lyckas så får man kanske nöja sig med det. Det skulle ju bli en del missnöjda kunder om den tappade bort bilder.
 
Jahapp, så var den här!!
Min PD70X kom, skeppades 21a från Australien, kom till lunch idag den 23:e, helt fantastiskt!
 
Dimage7d skrev:
Härligt, nu är den på väg!

Date Time Location Details*
21 Jun 05 17:26 MELBOURNE -AUSTRALIA Shipment has been picked up
21 Jun 05 19:51 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
21 Jun 05 20:32 MELBOURNE -AUSTRALIA Arrived at DHL facility
21 Jun 05 23:22 MELBOURNE -AUSTRALIA Departed from DHL facility
22 Jun 05 07:48 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Arrived at DHL facility
22 Jun 05 08:02 SINGAPORE HUB -SINGAPORE Departed from DHL facility

Typiskt att du som beställde din flera dagar senare än mig redan har din på väg medans min lyser med sin frånvaro trots att pengarna drogs från mitt konto redan den 17:e. Typiskt också eftersom jag är i lite tidsnöd eftersom jag skall ut på en 4 veckors fjällvandring i mitten på juli och måste testa dels att den kan tanka över filer men även att batteriladdaren i den fungerar tillsammans med solcellspanelen jag köpt men inte testat ännu *suck*.
 
Senast ändrad:
Zebulah skrev:
Typiskt att du som beställde din flera dagar senare än mig redan har din på väg medans min lyser med sin frånvaro trots att pengarna drogs från mitt konto redan den 17:e. Typiskt också eftersom jag är i lite tidsnöd eftersom jag skall ut på en 4 veckors fjällvandring i mitten på juli och måste testa dels att den kan tanka över filer men även att batteriladdaren i den fungerar tillsammans med solcellspanelen jag köpt men inte testat ännu *suck*.

Hade bommat deras mail med bekräftelsen på att försändelsen gått iväg men nu är den på väg och var i Tyskland på torsdag kväll.

Ni som redan har en PD70X - följer det med laddningsbara batterier och om det gör det hur verkar kvaliten vara på dem? Kommer nämligen att använda samma batterier till både PD70X och GPS'n när jag fjällvandrar och då vill jag ha hyfsad kvalitet för jag vill helst inte stå utan någob ac dem uppe på fjällen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.