Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Det följde inte med batterier till min PD70X. Men jag fick batterier tidigare till min PD7X.

Du får ju säkert ha med flera omgångar med batterier om du ska fjällvandra i 4 veckor och använda dem till mer än compact driven.
 
Lars Johnsson skrev:
Det följde inte med batterier till min PD70X. Men jag fick batterier tidigare till min PD7X.

Du får ju säkert ha med flera omgångar med batterier om du ska fjällvandra i 4 veckor och använda dem till mer än compact driven.
Han skulle ladda med solcell, men det det låter lite riskabelt...
 
Pongu skrev:
Han skulle ladda med solcell, men det det låter lite riskabelt...

Ladda med solcell på en 4 veckors fjällvandring när man aldrig har gjort det tidigare och heller aldrig använt PD70X !!!
Och varför ? Kan tänka mig att solcellen tar större plats än at ta med några extra AA batterier. Det tar också flera timmar att ladda dem i ett vanligt ström-uttag där hemma. Hur lång tid med solcell då? Ska han stanna mitt på dagen när det är sol och ladda dem i flera timmar eller?

Vi pratar om AA batterier. Han kan gå in i vilken affär som heslt och köpa ett stort paket för några tior.....
 
Visst kan jag gå in i en affär och köpa ett stort paket AA-batterier för några tior men de väger trots allt en del. Bara till GPS'n lär det gå åt ungefär 28 batterier på 4 veckor och sen 4 eller 8 batterier till PD70X'n så säg 32 eller 36 batterier.

Sen vill min digitalkamera ha föda också och de batterierna köper jag inte för några tior per styck om man säger så. Men självklart åker jag inte upp utan att testa lite innan men tyvärr blir det lite ont om tid så jag får se. Problemet är dock inte AA-batterierna utan batterierna till digitalkameran och det känns inte som att jag vill köpa på mig ett jättelager av såna för en vandring och om jag lika laddar de batterierna med solcellsladdare kan jag ladda AA-batterier också.

Dock finns det en reservutgång som alltid och det är att jag passerar Ritsem efter halva resan och då kan jag säkert hyra/låna ett vägguttag bara jag har med mig laddaren och sen hoppas jag att batterierna för kameran räcker dit. AA-batterierna är inget större problem eftersom jag kommer att skicka upp hälften av maten med bussgods till Ritsem och då kan jag lika gärna skicka med hälften av AA-batterierna också. Känns dock som lite begränsande om jag först köper en 40 GB portabel hårddisk som rymmer över 3000 foton och sen skall jag snåla med fotandet för att kamera-batterierna inte räcker till.

Fast å andra sidan är jag rätt säker på att en solcellsladdare räcker till mer än väl för kamera, GPS och PD70X så länge den inte går sönder. Är trots allr dagsljus dygnet runt där jag vandrar.

Och självklart skall jag inte stanna för att ladda. Solcellsladdaren hänger man utanpå ryggsäcken där den hänger hela tiden förutom på natten då man hänger den utanpå tältet.
 
Off topic (förlåt): funkar laddningsbart till GPS?

Zebulah skrev:
Kommer nämligen att använda samma batterier till både PD70X och GPS'n när jag fjällvandrar och då vill jag ha hyfsad kvalitet för jag vill helst inte stå utan någob ac dem uppe på fjällen.

Är lite fundersam över om det funkar att använda uppladdningsbara batterier till en GPS.

NiMH-batterier (sådana du kan komplettera din PD70X-order med om du köper från EastGear i Singapore) ger 1,2 volt.

När jag försöker använda NiMH i min gamla Garmin GPS 12 från -99 slocknar den efter några sekunder; apparaten behöver tydligen AA-batteriets 1,5 volt.

Kan vara annorlunda med modernare GPSar eller andra fabrikat än Garmin, kanske.
 
Jag tänker också dra till fjälls i sommar. Tre omgångar á två veckor med 350D och PD7X.

Zebulah skrev:

Sen vill min digitalkamera ha föda också och de batterierna köper jag inte för några tior per styck om man säger så.
Jag tänker föda min med sju Li-ion batterier varav sex är "pirat" från Zebramedia för 149,50 kr st. Testat dem och de tycks fungera alldeles utmärkt. I sydsvenskt sommarväder i alla fall. Jag hoppas på ca 500 bilder per batteri och laddning, men är givetvis beredd på mindre. Tror Zebra har billiga batterier till de flesta kameramodeller.

Hungern hos min PD7X hoppas jag kunna stilla med
tre uppsättningar á fyra uppladdningsbara Ni-MH-batterier på 2400mAh.Fast om det blir kallt, hur reagerar apparaten då? Känns som ett orosmoment.


Zebulah skrev:

Dock finns det en reservutgång som alltid och det är att jag passerar Ritsem efter halva resan och då kan jag säkert hyra/låna ett vägguttag bara jag har med mig laddaren och sen hoppas jag att batterierna för kameran räcker dit.
Det finns gott om eluttag i köket i baracken nedanför affären. Ta en enkel dagavgift bara så kan du sitta där och jäsa några timmar och låta alla laddare gå på högvarv.


Zebulah skrev:
AA-batterierna är inget större problem eftersom jag kommer att skicka upp hälften av maten med bussgods till Ritsem...
Det där med bussgods har jag funderat på. Var inne på deras hemsida nyss för att kolla hur länge de lagrar prylarna man skickar upp, men hittade ingen info. Har du koll? Vill i så fall skicka enbart för att få två veckors lagerhållning.

Zebulah skrev:
Fast å andra sidan är jag rätt säker på att en solcellsladdare räcker till mer än väl för kamera, GPS och PD70X så länge den inte går sönder. Är trots allr dagsljus dygnet runt där jag vandrar.
Intressant... Vad är det för solcellsladdare och vad är det för kamerabatterier du ska ladda med dem? Föll mig aldrig in att en sådan kunde ladda upp kraftiga Li-Ionbatterier. Klarar den det? Tycker det låter som ett klart orosmoment, eller..?
 
Re: Off topic (förlåt): funkar laddningsbart till GPS?

cowboy skrev:
Är lite fundersam över om det funkar att använda uppladdningsbara batterier till en GPS.

NiMH-batterier (sådana du kan komplettera din PD70X-order med om du köper från EastGear i Singapore) ger 1,2 volt.

När jag försöker använda NiMH i min gamla Garmin GPS 12 från -99 slocknar den efter några sekunder; apparaten behöver tydligen AA-batteriets 1,5 volt.

Kan vara annorlunda med modernare GPSar eller andra fabrikat än Garmin, kanske.

NiMH batterier (Vanross 2300 mAh från clas ohlson) i min Garmin 60 CS fungerar alldeles utmärkt och jag hade såna under skidturen i påskas och då sov vi i tält så batterierna hade aldrig chansen att värmas upp heller under turen. Dock skall man, i alla fall i min GPS, gå in i en menu och tala om att man har NiMH och inte alkaliska batterier .
 
Jalong skrev:
Jag tänker också dra till fjälls i sommar. Tre omgångar á två veckor med 350D och PD7X.

Jag tänker föda min med sju Li-ion batterier varav sex är "pirat" från Zebramedia för 149,50 kr st. Testat dem och de tycks fungera alldeles utmärkt. I sydsvenskt sommarväder i alla fall. Jag hoppas på ca 500 bilder per batteri och laddning, men är givetvis beredd på mindre. Tror Zebra har billiga batterier till de flesta kameramodeller.

Hungern hos min PD7X hoppas jag kunna stilla med
tre uppsättningar á fyra uppladdningsbara Ni-MH-batterier på 2400mAh.Fast om det blir kallt, hur reagerar apparaten då? Känns som ett orosmoment.

Det finns gott om eluttag i köket i baracken nedanför affären. Ta en enkel dagavgift bara så kan du sitta där och jäsa några timmar och låta alla laddare gå på högvarv.

Det där med bussgods har jag funderat på. Var inne på deras hemsida nyss för att kolla hur länge de lagrar prylarna man skickar upp, men hittade ingen info. Har du koll? Vill i så fall skicka enbart för att få två veckors lagerhållning.

Intressant... Vad är det för solcellsladdare och vad är det för kamerabatterier du ska ladda med dem? Föll mig aldrig in att en sådan kunde ladda upp kraftiga Li-Ionbatterier. Klarar den det? Tycker det låter som ett klart orosmoment, eller..?

Zebramedia har semesterstängt så den möjligheten är lite låst för min del. Finns andra men de är ungefär dubbelt så dyra eller så av något fabrikat som man inte har den minsta lilla aning om det fungerar eller ej.

Vet ej hur länge det ligger uppe i Ritsem. Kollade bara om man kan skicka upp och det var inget problem men jag skall ringa och kolla. Själv har jag en annan möjlighet också, många bakdörrar blir det, och det är att min kusin skall ansluta i Ritsem så jag kan skicka ner det till honom och så tar han upp det när han kommer. 0973 - 420 30 är det annars till fjällstationen ifall du vill ringa och kolla.

Solcellspanelen är en Powermax 5W från www.awimex.se som jag tänkte testa. Om den klarar av Li-Ion batterier återstår att se under veckan som kommer. Om den inte gör det så får jag köpa några till kamerabatterier även om det tar emot. Hursomhelst är jag dock mer orolig för att PD70X'n skall strula för att köpa till en massa minneskort kostar trots allt betydligt mer än några kamerabatterier.

Var trots allt lättare med en analog kamera när man skulle vara ute mycket för det var bara att stoppa i ett färskt batteri och köpa på sig ett stort packe med film och knata iväg *L*.
 
Zebulah skrev:
0973 - 420 30 är det annars till fjällstationen ifall du vill ringa och kolla.

Ja just! Ibland är man lite korttänkt. Ringde nu, fast då till Kvikkjokk som är aktuellt för mig. De tog 15 kr/dygn och max 80 kr för att lagra ett kolli. Det får bli min lösning. Att ta upp det själv och lagra, för jag ämnar knata in och ut från samma ställe och sedan dra vidare till Nikkaluokta och in där.

Zebulah skrev:
Var trots allt lättare med en analog kamera när man skulle vara ute mycket för det var bara att stoppa i ett färskt batteri och köpa på sig ett stort packe med film och knata iväg *L*.
Självklart tar jag med min analoga EOS 33v också! Både som backup och för att jag helt enkelt gillar dia. Har bara haft min 350D en månad och är lite rookie på digitalt. Blir ju också samma objektivuppsättning till båda kamerorna vilket är alldeles prima.

Ha en god tur!
 
Zebulah skrev:
Visst kan jag gå in i en affär och köpa ett stort paket AA-batterier för några tior men de väger trots allt en del. Bara till GPS'n lär det gå åt ungefär 28 batterier på 4 veckor och sen 4 eller 8 batterier till PD70X'n så säg 32 eller 36 batterier.

Sen vill min digitalkamera ha föda också och de batterierna köper jag inte för några tior per styck om man säger så. Men självklart åker jag inte upp utan att testa lite innan men tyvärr blir det lite ont om tid så jag får se. Problemet är dock inte AA-batterierna utan batterierna till digitalkameran och det känns inte som att jag vill köpa på mig ett jättelager av såna för en vandring och om jag lika laddar de batterierna med solcellsladdare kan jag ladda AA-batterier också.

Dock finns det en reservutgång som alltid och det är att jag passerar Ritsem efter halva resan och då kan jag säkert hyra/låna ett vägguttag bara jag har med mig laddaren och sen hoppas jag att batterierna för kameran räcker dit. AA-batterierna är inget större problem eftersom jag kommer att skicka upp hälften av maten med bussgods till Ritsem och då kan jag lika gärna skicka med hälften av AA-batterierna också. Känns dock som lite begränsande om jag först köper en 40 GB portabel hårddisk som rymmer över 3000 foton och sen skall jag snåla med fotandet för att kamera-batterierna inte räcker till.

Fast å andra sidan är jag rätt säker på att en solcellsladdare räcker till mer än väl för kamera, GPS och PD70X så länge den inte går sönder. Är trots allr dagsljus dygnet runt där jag vandrar.

Och självklart skall jag inte stanna för att ladda. Solcellsladdaren hänger man utanpå ryggsäcken där den hänger hela tiden förutom på natten då man hänger den utanpå tältet.

Genom att inte ta med batterier till PD70X, mellan 4 och 8 stycken enligt dig själv. Nu tar du med 2 och tjänar då vikten på kanske 4 AA batterier !!!!
Även 32 stycken är ju inte hela världen. Så tunga eller stora är de ju inte. Och att bara ha ett batteri till sin kamera håller inte. Det är alldeles för lite. Man måste ju ha några stycken om man vill använda den under såna här förhållande.
Men alla är vi ju olika och prioriterar olika saker. Lycka till.
 
Lars Johnsson skrev:
Genom att inte ta med batterier till PD70X, mellan 4 och 8 stycken enligt dig själv. Nu tar du med 2 och tjänar då vikten på kanske 4 AA batterier !!!!
Även 32 stycken är ju inte hela världen. Så tunga eller stora är de ju inte. Och att bara ha ett batteri till sin kamera håller inte. Det är alldeles för lite. Man måste ju ha några stycken om man vill använda den under såna här förhållande.
Men alla är vi ju olika och prioriterar olika saker. Lycka till.

Självklart har jag inte bara ett batteri till kameran utan tre stycken och kan jag ladda i Ritsem så kan det räcka till.

Om jag tar med 6 laddningsbara (utgår från att det är 4 st i PD70X'n) så kan jag hela tiden ladda 4 i PD70X'n samtidigt som jag använder 2 st i GPS'n. Då borde jag väl spara vikten av ungefär 16 st batterier (i ryggsäcken förutsatt att jag skickar hälften av batterierna till Ritsem). Och det motsvarar nog ungefär vikten av solcellspanelen utan att nu ha vägt hur mycket torrbatterierna väger.

Men visst funderar jag på om jag skall välja enkel beprövad teknik i form av alkaliska batterier kombinerat med ett vägguttag i Ritsem eller om jag skall välja oprövad teknik i form av solcellspanel. Om jag utgår från teknikern i mig så väger det naturligtvis över för det första och om jag utgår från prylgalningen i mig så överväger det för det sista. Även om det kostar 600 kronor att köpa två kamerabatterier till (dvs så jag har totalt 5 st) så kostar det ovärderliga pengar att inte kunna fota under fjällvandringen.
 
Zebulah skrev:
Ni som redan har en PD70X - följer det med laddningsbara batterier och om det gör det hur verkar kvaliten vara på dem? Kommer nämligen att använda samma batterier till både PD70X och GPS'n när jag fjällvandrar och då vill jag ha hyfsad kvalitet för jag vill helst inte stå utan någob ac dem uppe på fjällen.

Nope, inga batterier.
Bilkabel och batterieliminator.
 
Zebulah skrev:
Solcellspanelen är en Powermax 5W från www.awimex.se som jag tänkte testa. Om den klarar av Li-Ion batterier återstår att se under veckan som kommer. Om den inte gör det så får jag köpa några till kamerabatterier även om det tar emot. Hursomhelst är jag dock mer orolig för att PD70X'n skall strula för att köpa till en massa minneskort kostar trots allt betydligt mer än några kamerabatterier.

Är det här något att ha tro:
http://www.silva.se/outdoor_swe/products/inst_solar.htm
 
Är du medveten om hur länge batterierna räcker i en PD70X.
Har du en 40GB hård-disk i den så behöver du kanske inte ens byta batterier. För en 60 eller 80 GB disk får du antagligen byta en gång.

Om du använder den under längre tid så att batterierna laddar ur sig själva och tappar i styrka så får du kanske byta en extra gång för det.

Jag laddar ner ett fullt 4GB CF kort 10 gånger
 
PIXO SUGER SUR DISKTRASA

vad NI än väljer för lagringsenhet så se till
att den inte heter PIXO INSTANT DISK 40g

två ggr har jag tappat alla bilder pga något
strul med tankningen från CF kortet till enheten.
med resultat av TIDERNAS TUPPJUCK...

:(


: m som i förkrossad
 
iPod har kommit i en ny version. Den specifika iPod Photo är borta och den "vanliga" har fått färgskärm och möjlighet att tanka över bilder mha en speciell kontakt (Apple iPod-kamerakontakt, 275:).

Drifttiden kanske är ett problem (15h i normal drift, ngt bättre än tidigare version), och jag vet inte hur snabb den är på att ladda över bilder.

http://www.apple.com/se/ipod/color/
 
Lars Johnsson skrev:
Är du medveten om hur länge batterierna räcker i en PD70X.
Har du en 40GB hård-disk i den så behöver du kanske inte ens byta batterier. För en 60 eller 80 GB disk får du antagligen byta en gång.

Om du använder den under längre tid så att batterierna laddar ur sig själva och tappar i styrka så får du kanske byta en extra gång för det.

Jag laddar ner ett fullt 4GB CF kort 10 gånger

Problemet är inte PD70X utan GPS'n men eftersom det är likadana batterier i dem och PD70X'n också fungerar som en batteriladdare så hade jag tänkt försöka med en solcellsladdare som hade fått ladda batterierna i PD70X'n och sedan hade jag bytt i GPS'n när de tagit slut.

Lät tråkmånsen (dvs teknikern) i mig ta övertaget och kommer att köra med alkaliska batterier till PD70X'n och GPS'n (mååånga blir det *L*) och sen har jag köpt till ytterligare ett batteri till kameran (totalt fyra stycken nu) och så tar jag med mig laddaren och laddar i Ritsem. Känns säkrast så speciellt med tanke på att solen än så länge i vår lyst rätt bra med sin frånvaro.
 
PANIK

Jag beställde en PD70X från Australien i torsdags. Fick bara bekräftelse på betalning, men ingen på leverans och nu efter ett par mail får jag äntligen svar att de får en ny leverans imorgon och den ska skickas då. Vid beställningen angavs det att den fanns på lager, vilket gjorde att jag vågade beställa där trots att jag åker till Egypten på lördag.

Törs jag tro att jag har leveransen i Stockholm på fredag? Två dagar känns som en väldigt kort tid, även om de ligger före oss tidsmässigt.

Altenativt, vad för mellanlagring kan jag köpa i Stockholm och var? Jag har (snart, den beställningen funkade inte heller) en Canon EOS 20D och inser att jag inte kan klara mig 2 veckor på minneskort eftersom jag vill fota RAW.

Mycket tacksam för alla idéer och förslag!
 
När jag fick min bekräftelse att den har skickats från Australien så tog det två dagar innan det plingade på dörren hemma....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.