Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni som har köpt era Xdrives från Australien (tidigare i tråden), hur har det funkat med att passa batteriladdaren till det svenska el-nätet? Är det adapter som gäller, eller har de flera olika system att välja mellan?

//Glenn
 
Glenn Bark skrev:
Ni som har köpt era Xdrives från Australien (tidigare i tråden), hur har det funkat med att passa batteriladdaren till det svenska el-nätet? Är det adapter som gäller, eller har de flera olika system att välja mellan?

//Glenn

Man sätter en plupp i adaptern som passar svenska vägguttag.
 
Vad tror Ni om denna då? Hittade denna produkt på Scandinavian foto Sthlm Pris ca 1600:-


• USB 2.0 anslutning till PC/Mac
• Stor LCD
• Lagrar följande filformat : RAW, JPEG, MP3 ,doc, xls, ppt
• Visar batteristatus
• Li-ion batteri NP-60
• Aluminium chassi
• Storlek: 115 x 78 x 25 mm
• Vikt: 157 gram utan hårddisk
• Nedladdningshastighet: 2,5 MB/sek

Jobos GIGA ONE erbjuder 20 GB kapacitet och är en enkel och bra lösning för att spara dina bilder och data. Den är också en extern hårddisk för PC/Mac och tar de flesta minneskort (CompactFlash I/II, Secure Digital, Memorystick PRO/Duo och xD-kort).

GIGA ONE fungerar också som en extern kortläsare för PC-/Mac.
 
XDrive räddade min dag

Var uppe tidigt och morse och fotograferade Stockholm. Efter cirka 60 bilder får jag CD error i sökaren. Efter tag fattar jag vad som har hänt - microdriven har kraschat. Upp med lap-topen och försöka kopiera över mina bilder. Men det var lönlöst, datorn vägrade hitta mitt cf-kort. I bästa fall fick jag upp att kortet måste formateras.
Något deppig kommer jag hem och slänger in micridriven i min "FotoTank" dm om min förvåning när det börjar kopiera. Det går inte fort cirka 1 bild i minuten. Dessvärre kör jag med både RAW och JPG på min Canon (ska nog sluta med det). Nästan 50 bilder är nu räddade. Just nu går en kopiering till och denna gång kanske alla bilderna kommer med. Likväl så har min FotoTank visat sig vara guld värd. Nu är det jag som slänger microdriven och går över till "hederliga" cf-kort utan mekanik.
Vet int om någon har råkat ut för detta, jag misstänker att driven är skadad men Xdriven är för "dum" att fatta det utan bara försöker och försöker kopiera bilderna.

En något lättad
Choke
 
för att återgå till p-2000 så har jag haft min ett tag nu och är mer än nöjd.
förvisso inte prylen med bästa batteritid, men extrabatteri ska införskaffas.

och än så länge så lider jag inte av batteritiden, jag kan ladda ner 4gig kort 3 gånger plus nåt eller några 1gig oxå (har inte riktigt räknat efter än) och jag har 5 st. kort så jag behöver inte ladda så ofta heller.
den något långsamma (i jämförelse)
överföringshastigheten lider jag inte heller av, jag stoppar oftast in kortet, börjar ladda och stoppar sen ner enheten i den lilla bagen som medföljer (vilket eliminerar problemet med tyngden, det märks inte när den hänger i skärpet) och springer sen omkring som en galning och behöver oftast inte kortet på ett bra tag.

ofta får jag bråttom som bara den, har två stora kameror runt halsen och måste välja att hålla i dessa när jag kutar järnet. p-2000 kastar då omkring vid midjan och laddar bilder samtidigt och den gör det helt störningsfritt.

skärmen är det bästa! finns ingen pryl (ännu) som slår den.
det gör att jag har en bunt bilder i den som jag visar upp som bildspel för potentionella kunder.

som mp3spelare är den inge vidare, men det är kul att möjligheten finns.
den funkar mycket bra att koppla in till stereon men det är trist att det inte går att köra shuffle.

visa film gör jag aldrig så där kan jag inte åsikta.

sen har den en lustig egenskap....
det finns ännu inget tillfälle där jag plockat upp den bland folk för att börja ladda kort och och det inte kommit fram någon dregglande teknikintresserad kille och frågat vad det där är för en cool pryl.
och kamerorna bemödar dom sig knappt ens att blicka på ;o)

summa summarum: I like it!
och nästa version är troligtvis ännu ballare. ;o)
 
Har precis kvitterat ut en Xdrive 6230, med 80GBs hårddisk, från DHL. Det tog 4 dagar från beställning (Australien, tidigare i tråden) tills jag hade den i handen.

Tullen hade lagt på 108kr, vilket känns helt ok för min del. Det blev MYCKET billigare än att köpa den i Sverige, hur som helst :))

Tack för tipset, tidigare i tråden. Nu ska jag bara lära mig Xdriven, men sen... :)

//Glenn
 
Predden skrev:
det kanske vore en bra budgetlösning. jag har en 20 gb archos recorder som inte har någon kortläsare.. denna sak + en kortläsare från classes kanske skulle funka...
*handlar och provar*

Skriv gärna och berätta hur det fungerar när du fått denna sak...

Jag är sugen på att handla en...
 
Re: Vad har ni kvar om den pajar?

Ove Nilsson (snap) skrev: Dessutom generalagenten till flashtrax har ingen service i sverige utan du får ringa till england om den ska lagas.

Menar du för att rädda data från hårddisken i FlashTrax om den har rasat? I så fall måste det nog till en firma såsom Ibas - det gäller alla hårddisk-baserade produkter.

Garantiutbyten/service sköts annars av importören, t.ex distributören Communica (www.communica.se).
 
Nu är det min tur...

..att skicka efter lite hårdvara från "Down-Under".

Tanken är att ha denna som mellanlagring under en 4 veckors resa i USA i sommar..

Jag beställde just en VP6230 och ett 1Gb minneskort till min 300D. skall bli intressant att se hur lång tid det tar innan den ligger i min hand..( och vad den faktiska kostnaden egentligen blir..)

Pengarna ligger dragna och under bevakning och nu väntar jag med spänning på ett mail som talar om att den är på väg. =)

Återkommer med recension av maskineriet när jag har meckat ihop hårddisk och fört över "några" bilder..


//Fredrik
 
Då, efter att läst denna tråd, så föll jag dit ... föll för frestelsen att skaffa en pocketdrive med 80gigs disk.
Pengarna dragna igår, och enheten på G.
Passade på att skaffa batterier till min 20D på en gång.

Väldigt trevlig affär eastgear!
Om man inte åker på tullen så är det ju en RIKTIGT bra deal att handla därifrån!
 
Så hade paketet anländit då. En trevlig(till skillnad mot för en del på posten) fedex-kille ringde på min dörr.

Så nu ligger den på laddning, medans jag sitter i skolan och leker med lasrar.

Första intrycket, den verkar ganska solid, inte alls så plastig. Vidare verkar batterierna som dom har till Eos 20D vara av fin kvalitet, men det återstår att se efter några timmars fotande.

Jag slapp tull, trots att hela värdet var deklarerat på paketet, tack Göran...eller någon
 
jippie!!

DHL ringde mig vid lunchtid och ville lämna mitt paket, jag sa: ja tack, och här ligger den nu.. en splitter ny Vosonic VP6230
Det blir till att peta i en HD så fort jag kommer från jobbet, sen ut och fota i ... snön..? .. hrmm...
nåväl, testas skall det i vilket fall..

Ja just d...Inget tull "än så länge"..

..återkommer...

//Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.