Annons

Portabel urtankningsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)
timofej skrev:
Tack Lars! Nu har det klarnat tror jag.;-) Behöver en bärbar lagringsmedia, men har inte bestämt mig för vilken än. Undersöker marknaden.:)

Jag har följande krav (i ordning av betydelse):

1. Lätt
2. Kompakt
3. Bra batteritid
4. Robust


Önskemål (i ordning av betydelse):

1. Kan gå på vanliga AA batterier (slipper att släpa en laddare till).
2. Möjlighet att ha någorlunda kontroll på vad som finns på median (upptagen plats, återstående plats, antal filer, filnamn)
3. Enheten kan kontrollera att filerna skrivs korrekt vid avslutad överföring.
4. Prisvärd.
5. Möjlighet att skapa undermappar.

Tror ni att VP6210 är rätt för mig? Finns det något som passar mig bättre?

PD70X som jag själva beställde för två dagar sen. Har ungefär allt du sa utom att du kan inte skapa egna mappar. Det skapar den själva när du sätter i CF kortet och laddar ner bilderna. Du kan inte se på bilderna i den. Men den är billigare också. Där är också en inbyggd batteriladdare i den. Snabbast nerladdning och bäst batteritid av alla.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag är utomlands 4 eller 5 månader varje år. Då behövs det ganska mycket hård-disk att lagra bildena på om man inte har en dator. Har även en Image Tank så nu blir det 3 stycken.

Beställde från Australien. Det är min femte beställning därifrån så jag är mycket nöjd med deras service

Ok, jag förstår, det lutar nog åt en PD70X med 40GB HD för min del, bör väl klara 5 veckors semester utan tillgång till vare sig elnät eller pc!? Är väldigt nyfiken på att få höra vad du tycker om hastigheten, batterikapacitet etc. Du håller väl tråden levande och berättar när du fått den ;)

Mvh / Peter
 
PeBro skrev:
Ok, jag förstår, det lutar nog åt en PD70X med 40GB HD för min del, bör väl klara 5 veckors semester utan tillgång till vare sig elnät eller pc!? Är väldigt nyfiken på att få höra vad du tycker om hastigheten, batterikapacitet etc. Du håller väl tråden levande och berättar när du fått den ;)

Mvh / Peter

Jag har PD7X sen tidigare så jag vet hur bra den är. Närmare 25GB brukar batterierna klara att ladda ner innan de börjar ta slut. Hastigheten är snabbare än något annat märke. Och bägge sakerna är mycket förbättrade på PD70X jämfört med min gamla.
http://www.compactdrive.com/

Lars
 
Lars Johnsson skrev:
Jag har PD7X sen tidigare så jag vet hur bra den är. Närmare 25GB brukar batterierna klara att ladda ner innan de börjar ta slut. Hastigheten är snabbare än något annat märke. Och bägge sakerna är mycket förbättrade på PD70X jämfört med min gamla.
http://www.compactdrive.com/

Lars

Oj,va du va snabb! Är PD70X lika snabb är det väl bara att lägga en order ;)

Mvh / Peter
 
Lars Johnsson skrev:
PD70X som jag själva beställde för två dagar sen. Har ungefär allt du sa utom att du kan inte skapa egna mappar.

Ett stort tack Lars! Det verkar vara just det jag behöver. Det är lite tyngre och större än VP2160. Med batterierna och HDn kommer den nog att väga närmare till 400 g. Förhoppningsvis får man mer robust konstruktion istället.
 
FiLM) (Toba skrev:
Då får du strunta i att lägga en order, PD70X är snabbare,,,
PD70X:


PD7X
(och det ska väl sägas att den texten skrevs innan PD70X kom ut ;)

Haha, Jodå jag har sett reklamen, frågan är bara om den är verklighetsförankrad, det brukar kunna skilja "lite" mellan teori och praktik ;)

/Peter
 
Lars Johnsson skrev:
PD70X som jag själva beställde för två dagar sen.

Fick du Lars med en usb-kabel och mannual?
Jag blev lite konfunderad, de säger:
The Package includes: PD70X, CD Driver, Auto Switching AC Adapter/cgarger 100 - 240, Carry Bag, Car Charger.

Mvh / Peter
 
PeBro skrev:
Fick du Lars med en usb-kabel och mannual?
Jag blev lite konfunderad, de säger:
The Package includes: PD70X, CD Driver, Auto Switching AC Adapter/cgarger 100 - 240, Carry Bag, Car Charger.

Mvh / Peter

Jag har inte fått den ännu, men där ingår en USB kabel och manual
 
Till eder alla innehavare av PDX7(x) - jag har gjort en tråd som heter "VP6210 prestandatest" skulle vara QL om ni gjorde en liknande test o presenterade i den tråden. Bara för att se om det är samma "maskineri" innuti enheterna.

Testet tar cirka 15 min.

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Till eder alla innehavare av PDX7(x) - jag har gjort en tråd som heter "VP6210 prestandatest" skulle vara QL om ni gjorde en liknande test o presenterade i den tråden. Bara för att se om det är samma "maskineri" innuti enheterna.

Testet tar cirka 15 min.

Mvh Lazze

Visserligen har jag inte läst testet men samma maskineri ?

De är ju helt olika
 
tja...vem vet vad som döljer sig under skalet
s a s? skulle vara QL att se om PDX7x:an är så mycket snabbare än 6210:an

Mvh Lazze
 
Ziden skrev:
Hej,

Jag har en Canon 20D som jag är mycket nöjd med! Skjuter nästan alla bilder i
läget RAW+JPEG och det slukar en del minne. Så nu har jag börjat snegla på
portabla urtankningsmaskiner. Sökte en del på dpreview.com, bl.a. om dessa
enheter: Flashtrax och Epson P-2000. Båda hade fått mycket kritik för:

1. Dålig batteridriftstid + höll ej laddningen
2. Dålig skärm
3. Dåligt/ej användart ljud
4. Ryckig / tappar synk vid filmuppspelning
5. Ingen EXIF info på RAW bilder
6. Dåliga möjligheter att döpa filerna vid tankning
7. Ganska långsam överföring + sega enheter

Detta känns ju inte så upplyftande då man vet att de kostar en 5.000:-. Så om man
sänker ribban till en enhet som bara klarar minneskortstankning på fältet med följande krav:

* Visa EXIF på jpeg + canon raw
* CF I+II och SD utan adapter
* Möjlighet att välja folder-namn (filnamn) vid tankning
* Batteritid för att tömma 4gb 2ggr
* USB2

Vad hittar man då? Vosonic? Och isåfall, vilken modell? Någon här som har någon
urtankare som han är nöjd med? Synpunkter, tester, förslag!?!

Tråden är öppen!

För ett stort urval av enheter, kolla på: http://www.zebramedia.com

--< Lazze >--
nu har jag varit lite lazy och inte alls läst tråden.
men att epson skulle ha en dålig skärm?! jag höll på att dö av ha-begär när jag höll den i handen och kollade igenom lite 1Ds mkII filer, jpg och raw.
knivskarp bild så man nästan skar sig och med jättestor skärm (den nästan helt och hållet består av en skärm), och är snabb och smidig och framförallt mycket användarvänlig.
fick ännu mer ha-begär över den när jag jämförde med nikons på alla vis rent skitdåliga pryl som dessutom var ännu dyrare.
prylnissarna (som testar/plåtar prylar varje dag) jag umgås med säger att dom inte sett något bättre och dom har pillat på allt som finns på marknaden, typ.
och jag är mycket benägen att tro dom.
nej, jag blev så förtjust efter att ha testat den att en sån ska jag ha.
 
Christel,

Punkterna kom från ett test i tidning allt om digitalfoto. Har sedan sett recensioner som säger att skärmen är kanon. Ingen aning om de kan ha "bytt"/förbättrat skärmen. Den är säkert bra denna P2000, men frågan är om den är bra för 5.000.

För min del slutade det med en "billig" enhet från Australien - en VP6210 som gör sitt jobb, bilderna är se-bara på den, men inte mer. Går att koppla in till TV:n för att visa bildspel.

Skulle kunna gissa att Epson kommer släppa en efterföljare till P2000 ganska snart...

mvh Lazze

OT: min sambo Therese brukar skriva inlägg på Föräldranätet, så när hon såg dig på fotosidan så vart det lite QL.
 
aha.. ja dom ska man ju inte lita på har jag hört. ;o)

åhå. ja jag är då betydligt flitigare fs-medlem än aff-medlem. ;o)
 
Lars Johnsson skrev:
Den är inte skickad än för han hade inte den i lager. Den är ju rent ny. Två dagar skrev han till mig att det tog innan han skickade den

Jaså, det stod "in Warehouse ready to ship" på hemsidan! Får väl ge mig till tåls, några dagar mer eller mindre spelar ju ingen roll ;)

/ Peter
 
Ziden:

Du får nog läsa testet i Allt om digitalfoto lite mer noga. I testet står det att skärmen är stor, skarp, ljus och imponerande. Däremot har den lite för hög kontrast vilket gör att man inte helt kan lita på det man ser på skärmen. Ett histogram är därför nästan ett måste om man vill vara säker på att man lyckats med exponeringen. För at det ska vara extra tydligt står skärmens kvalitet med som ett av tre "plus" under betyget. Någon bättre skärm har jag aldrig sett på någon annan lagringsenhet, och jag har tittat, klämt och använt en hel del olika modeller.

Batteridriften är inte bästa tänkbara, men jag tycker att det tyligt kommer fram att den är helt godkänd och en del bättre än föregångaren P-1000.

Det står inga kommentarer om ljudet i testet. Det står bara om de funktioner som har med fotografering att göra. Det är ju ändå än fototidning och ingen mp3-, ljud- eller hi-fitidning.

Det står inte heller något om kvaliteten på filmvisningen.

Överföringshastigheten är dubbelt så snabb som föregångaren och därmed godkänd, vilket tydligt står i texten.

De flesta av de svagheter som det står om i texten har blivit förbättrade eller helt försvunnit med den uppdatering av mjukvaran som släpptes veckan efter att tidningen tryckts. Så kan det tyvärr bli ibland.

/Den som utförde och skrev testet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.