ANNONS
Annons

Portabel blixt...

Produkter
(logga in för att koppla)

robert petersson

Aktiv medlem
Har idag köpt ett bilbatteri, samt en Växelriktare som ska omvanlda 12v till 230v..

Allt fungerar toppen när jag stoppar in en lampa, dvd och typ en fläkt i Växelriktaren..

MEN när jag stoppar in min blixt i den vill den inte fungera ?

Vad kan man göra åt detta ?
Någon som har något förslag ?

Troligtvis är det något konstigt med blixten, men vad ?

//Rboert

Är det en studioblixt? stänger växelriktaren avsig?

Antagligen drar blixten förmycket ström, kanske kan prova med några motstånd i serie helst variabla sådana eller sköta det manuelt som på gamla ellok och spårvagnar.

Eller köpa ett elverk med riktig växelströms-generator

En blixt drar en väldans massa ström när den ska ladda upp kondensatorerna. Troligtvis så säckar omvandlaren ihop och orkar inte ge tillräcklig spänning till blixten. Vissa blixtaggregat har en "slow charge"-knapp som minskar stömförbrukningen under uppladdningen, tryck in den om du har en sådan.

Vilken effekt ska omvandlaren du köpt klara?
Troligtvis behöver du en omvandlare på 1-2kW (1000-2000 VA)

Kolla formen på sinuskurvan...

Det beror snarare på formen på sinuskurvan för växelström än på att effekten är för låg. När effekten "inte räcker till" så tar det bara väldigt lång tid att ladda upp blixtarna. Typiskt 10-15 sekunder för ett blixtaggregat som lämnar 300Joule (Ws). Tid är priset man får betala isället för 15-20.000:- för Elinchome Ranger. "Billiga" (Lågpris (<1000:) Växelriktare brukar ge trappstegsformad
"sinuskurva". Det är inte säkert att den trappstegsformade spänningen tar sig in i elektroniken på rätt sätt utan blir motad i någon grind.

Riktiga växelrikatare kostar 3-5.000:-
Kolla formen på sinuskurvan med ett oscilloscope.

Överbelastning

Robert, antagligen är konvertern (omvandlaren) för klen. Jag har ganska bra erfarenhet av sådana i marin miljö och när de inte klarar uppgiften, överbelastas, slår de av.

oj oj oj...
Här pratar vi termer som jag typ inte förstår, men men..

Jag köpte en omvandle på bildtema som några sa skulle fungera, men det gör den tyvärr inte..

Vet inte vart jag ska börja nu!
Kanske köpa en ny växelriktare ?

Har ni några tips på vilken ?

robert petersson skrev:
oj oj oj...
Här pratar vi termer som jag typ inte förstår, men men..

Jag köpte en omvandle på bildtema som några sa skulle fungera, men det gör den tyvärr inte..

Vet inte vart jag ska börja nu!
Kanske köpa en ny växelriktare ?

Har ni några tips på vilken ?
Robert, här är en länk till konvertrar som vi använder ibland ombord på båtar, se sida 11;
http://www.victron.se/nav10046_F98B5554AF2C451AB3EDD13471A0C71E
Det finns lite olika att välja på beroende på vilken styrka du vill ha. Återförsäljare finns också angivet någonstans i katalogen.

Reserverar mig dock då jag inte tycker att den här idén känns 100 % genomtänkt. Har någon testat den?

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar