Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Poolförslag: Bilden i arbete

Produkter
(logga in för att koppla)

emtre

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en pool där bilden bedöms i ett tänkt sammanhang. På samma sätt som man bedömer bilder när man läser en artikel eller ser en annonskampanj, eller bläddrar i ett illustrerat uppslagsverk. En pool där bilden är ’i arbete’ så att säga.

För att lägga in bilder i en sån pool så måste man kunna beskriva det tänkta sammanhang som bilden hör till, gärna detaljerat. Alltså tex att Bilden är tänkt som en av tre bilder till en artikel om bröstcancer eller Bilden är tänkt som en del av en fotoutställning på temat gudomlighet eller Bilder är tänkt som del av en reklamkampanj för x eller en som en illustration i en instruktionsguide, osv.

I bedömningen ska bilden sen bedömas efter det sammanhang där den är tänkt att jobba. De bilder som ska vara reklam eller artikelillustrationer ska bedömas efter samma måttstock och med samma förväntningar som om du fick syn på den när du öppnade DN eller nån annan tidning, eller de som är tänkta till fotoutställningar som om du klev in på en kulturhusutställning.

Med andra ord ska förväntningarna på bilderna i poolen vara höga och det ska märkas på kommentarerna. Hit ska man komma om man vill ha riktigt tuff men konstruktiv kritik. Man ska fundera en och två gånger om bilden verkligen håller måttet innan man lägger in den i den här poolen.

Vill man kommentera i den här poolen ska man vara villig att ge tuff men konstruktiv kritik, vill man ropa - 'oh! så snygg' så går det utmärkt, men då kommenterar man bilden utanför poolen.


Jag tänker mig också att poolen har ett ganska snävt tak, kanske max 20 bilder åt gången samt att bilderna får ligga i poolen en begränsad tid – kanske en vecka eller två. Tanken med detta är att göra poolen överskådlig och att faktiskt exponera de bilder som ligger i den. Hellre färre bilder en begränsad tid än att bilder ständigt försvinner i inflödet.
Bilderna som ligger i poolen godkänns av poolvärden och hon/han ansvarar också för att ’rensa’ och godkänna nästa omgång när den givna tidsperioden är ute.
Likaså ansvarar poolvärden för att bara bilder som på ett vettigt sätt beskriver sitt sammanhang kommer in i poolen.


Än har jag ingen mer kortfattad poolbeskrivning utan ville kolla om det är fler än jag som tycker en sån här pool låter som en spännande idé.

/Maria
 
jag tycker det låter som en jättebra idé!

det jag tänker är väl att jag inte riktigt förstår att kraven på bilderna ska vara höga.det viktigaste är väl kravet om att det är bilden i ett sammanhang som gäller (dvs beskrivande text om sammanhanget ska finnas) ?

det är iallafall så jag tänkte

begränsat antal bilder en begränsad till; ja, kanske. varför inte!
(läses; jag vet egentligen inte)

men som sagt, bra poolförslag tycker jag.
upplagt för att bli konstruktivt tycker jag. man vet i vilket sammanhang bilden är tänkt, lättare för många att vara konstruktiva då
 
Vi håller på att diskutera alla poolförslag vi fått in, det är en diger lista - och precis som med forum vill man inte få för många eller närbesläktade.

Som med alla sådana här specialintressepooler vill vi ha någon som står bakom dem och helst färdig beskrivning och regelverk, så det är tydligt vilka bilder som platsar i poolen - då ni är de som initierar poolen är ni bäst skickade att också formulera inriktningen. Så försök diskutera fram en sådan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.