(Jag svarar inte enbart till dig och ditt citat.)
Så enkelt är det inte tror jag. Visst tycker jag att man ska vara tacksam, men att visa tacksamhet är inte bara att säga "tack". Där är det också lite fult om någon antar att det är p.g.a. nonchalans, egoism, eller annat som faktiskt är ett nedvärderande omdöme.
JAG HÅLLER MED DIG, OCH TYCKER PERSONLIGEN, ATT MAN KAN ANSTRÄNGA SIG LITE MER I ETT "TACK", ELLER EN KOMMENTAR. UTAN ATT FÖR DEN SAKENS SKULL ÖVERDRIVA. PERSONLIGEN SÅ NEDVÄRDERAR JAG INGEN PGA DETTA, MEN JAG FÖRBEHÅLLER MIG RÄTTEN ATT TYCKA VAD SOM ÄR "VETT OCH ETIKETT". Sedan FÅR ANDRA GÄRNA TYCKA OLIKA, SÅKLART...
Jag är helt övertygad om att det är helt ok i omvärlden att säga "tack" när det behövs, (bara) en erkännande nickning ibland och ibland så tackar man genom att själv göra motsvarande sak för nästa. Tack blir också meningslöst när det görs för sakens skull.
JAG HÅLLER MED DIG... DET SKALL INTE VARA ETT SJÄLVÄNDAMÅL. Men DET BLIR DET JU INTE, I MINA ÖGON, NÄR NÅGON LAGT LITE TID OCH KRAFT PÅ ATT KOMMENTERA MIN BILD. Det BLIR MITT SÄTT ATT VISA MIN UPPSKATTNING.
I samma anda som det eftersträvas tack för att det ska påvisas tacksamhet så är det lika ohyfsat att ge något ett negativt epitet, om det epitetet då delas ut överlag. Ohyfs har det alltid funnits men brist på tack är inte den enda rekvisitan.
HÅLLER MED. DET RÄCKER JU VÄL MED ATT KONSTATERA OCH STÅ FÖR DET MAN SJÄLV TYCKER. SAMT RESPEKTERA ANDRAS ÅSIKTER.
Jag har inte ont om tid i sig, t.ex., men inte heller all tid i världen. Fotosidan är inte det enda sällskapet som jag är med i och att inte föra en diskussion vidare, eller säga tack för ett svar eller en kommentar handlar inte om att jag skulle vara ohyfsad eller otacksam. Utan allt som oftast på att det inte finns eller finns tid för att tillföra något mer.
LÅTER JU SOM ATT DU HAR ONT OM TID ÄNDÅ
Men VAR OCH EN FÅR JU GÖRA SINA PRIORITERINGAR OCH BEDÖMNINGAR.
Det finns också något om att "Jag gör mitt jobb och det behöver jag inte ha tack för hela tiden.". Vi är ju del av ett sällskap som i mångt och mycket bygger på att utveckla andra och sig själv , inget jobb men syfte, där man för försöka att tillföra det (det lilla som t.ex. jag kan) man kan utan att insatsen ska bli bedömd på ett knepigt sätt. Där har t.ex. Fotosidan en räknare för givna och mottagna kommentarer och en ganska ny diskussion litegrann om ämnet i gatufotogruppen.
FOTOSIDAN FÅR JU ALDRIG BLI ETT "JOBB". FÖR MIG ÄR DET EN COMMUNITY, DÄR MAN I GOD ANDA GER OCH FÅR! KONSTRUKTIV KRITIK, ÄR OFTAST KUL OCH BRA, OCH KRÄVER DÄRFÖR LITE TID OCH TANKE ATT GE. OM NÅGON LAGT SIN TID, SÅ SER JAG DET SOM ATT MITT TACK ÄR PÅ SIN PLATS.
DEN SOM FASTNAR PÅ RÄKNAREN, "GIVNA/MOTTAGNA", SKA KANSKE SNARARE FRÅGA SIG VARFÖR, MAN FASTNAR PÅ DEN??
Tacksamhet är bra och att säga tack, men set blir också "för mycket" Fotosidan är inte ett unikum för tacksamhetvisande i den meningen och all denna tacksamhet och "pingande", tja. Man får tro gott om folk tills motsatsen bevisats.
FOTOSIDAN ÄR FOTOSIDAN, INTE MER INTE MINDRE. Hyfs, ÄR TOTALT OCH GLOBALT