Annons

Pool för gatufoto!

Produkter
(logga in för att koppla)
dJb skrev:
En poolbeskrivning ska väl inte vara så svår att formulera. Den skulle ju kunna lyda något i stil med:

"Gatufoto - en inriktning som syftar till att på ett konstnärligt sätt skildra människor, situationer och miljöer i våra urbana områden.

/D
Låter mycket bra tycker jag! :)

/B

Re: Hur gå vidare med Pool...?

Benganbus skrev:
För övrigt va jag i Göteborg den 22 oktober

Gissa vilken typ av fotografering.. :) :)

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=96008

Schyssta bilder! Jag gillar särskilt "Rusning till tåget"!

Angående poolen så behövs ju en poolbeskrivning. Mitt förslag är att utgå ifrån min korta beskrivning om ingen har några synpunkter på det. Beskrivningen går ju att komplettera/modifiera efter hand.

Sen behövs en poolvärd. Jag har efterlyst intresserade men ingen har anmält intresse ännu. Du kanske är intresserad Bengt? Jag kan i alla fall tänka mig att vara poolvärd men är som sagt nybörjare inom detta område men det kanske inte spelar någon roll.

Sen är det väl bara för fotosidans kodmakare att sätta upp poolen! :)

/David

Poolvärd..!?

Ursäkta se'nt svar!!
Travat ved innan regnet!!

Vad innebär det att var Poolvärd? :)

Är intresserad, men måste veta att jag klarar av det i så fall!

/Bengan

Ps. Kan det inte vara två Pool-värdar? :)

Re: Poolvärd..!?

Benganbus skrev:
Ursäkta se'nt svar!!
Travat ved innan regnet!!

Vad innebär det att var Poolvärd? :)

Är intresserad, men måste veta att jag klarar av det i så fall!

/Bengan

Ps. Kan det inte vara två Pool-värdar? :)

Ja du.. jag vet inte riktigt vad man gör som poolvärd. Nån kan kanske informera lite om vad det innebär. Det är möjligt att man kan vara två poolvärdar annars får du gärna vara det!

/David

Poolvärd betyder bara att man har lite utökade befogenheter; man kan plocka bort bilder och kommentarer i poolen - men det finns inget krav att man skall vara inne hela tiden och spana efter opassande sådana etc. Det är ju lämpligt att någon eller några av er som ofta besöker poolen har den befogenheten, ibland missupffattas regler odyl och en bild som inte passar inriktningen dyker upp.

(Notera att bilden ej tas bort ur fotografens album om man tar bort en; det är bara kopplingen till poolen som försvinner)

Nu finns poolen:
http://www.fotosidan.se/pools/view/73.htm

David är poolvärd, och även Bengt har fått befogenhet att plocka bort bilder.

Super! Då är det bara att sätta igång att lägga upp trevliga gatubilder i poolen!

/David

Kul med pool för gatufoto! Har nu lagt in en bild men när jag går in på flikarna under "Bilder" på förstasidan finns inte Gatufotopoolen med?

tingstrom skrev:
"pelargoner i ett fönster"??
gatufoto? :)
Passar på er beskrivning tycker jag...
"ett konstnärligt sätt skildra människor, situationer och miljöer i våra urbana områden". Det var väl en miljöbild då isåfall.

Jag tror nog det där kan behöva förtydligas, om nu inte pelargoner passar - för även om ni har koll på termen "gatufoto" är det många som inte har det.

David B har rättighet att redigera poolbeskrivningen.

Graal skrev:
Kul med pool för gatufoto! Har nu lagt in en bild men när jag går in på flikarna under "Bilder" på förstasidan finns inte Gatufotopoolen med?
Nej det där är "cachat", den kommer med i menyerna senast i morgon.

Som Christer skriver så kanske beskrivningen behöver förtydligas. Jag ska se om jag kan formulera något. Om ni har idéer och tips så skriv det gärna här eller skicka ett mail till mig via min sida så kan vi precisera poolbeskrivningen bättre.

Mvh
David

Tar mig friheten att citera lite från en gatufotosajt. Kanske kan något av detta vävas in i definitionen:

"En fotograf har ofta valt sitt intresse på grundval av en djupliggande önskan att stoppa tiden, bevara minnen av det snabbt förbipasserande ögonblicket. Det hetsiga, ständigt föränderliga livet på gatan, kan som inget annat fotografiskt motivområde möta detta behov hos fotografen. Där kan man dessutom få sitt lystmäte på slumpmässiga kombinationer, vilka kan vara ytterst kortvariga, likt vissa kemiska ämnen som bara finns till bråkdelar av en sekund."

"Men också på en mer allmän nivå handlar gatufotografin om att få oss att upptäcka sådant som vi lever med dagligen men som vi inte ser och som vi kanske inte vet finns där. Inte minst handlar det då om stadsmänniskan, den okände förbipasserande som vi dagligen möter utan att lägga märke till."

Det där med att fånga snabbt försvinnade ögonblick (som vi kanske inte vanligtvis ser) tycker jag är något av grunden i gatufotografin.

Graal skrev:
Tar mig friheten att citera lite från en gatufotosajt. Kanske kan något av detta vävas in i definitionen:

"En fotograf har ofta valt sitt intresse på grundval av en djupliggande önskan att stoppa tiden, bevara minnen av det snabbt förbipasserande ögonblicket. Det hetsiga, ständigt föränderliga livet på gatan, kan som inget annat fotografiskt motivområde möta detta behov hos fotografen. Där kan man dessutom få sitt lystmäte på slumpmässiga kombinationer, vilka kan vara ytterst kortvariga, likt vissa kemiska ämnen som bara finns till bråkdelar av en sekund."

"Men också på en mer allmän nivå handlar gatufotografin om att få oss att upptäcka sådant som vi lever med dagligen men som vi inte ser och som vi kanske inte vet finns där. Inte minst handlar det då om stadsmänniskan, den okände förbipasserande som vi dagligen möter utan att lägga märke till."

Det där med att fånga snabbt försvinnade ögonblick (som vi kanske inte vanligtvis ser) tycker jag är något av grunden i gatufotografin.

Det var en mycket bra beskrivning! Vilken gatufotosajt var det? Om jag skriver in det i beskrivningen så bör jag nog ange källan. Annars kanske det går att skriva om det något.

Har skrivit en version. Hur funkar detta?

"Fotografi handlar om att frysa tiden, att fånga ett kort ögonblick, en liten aspekt av vår omgivning. Inom gatufotografin är detta något av essensen. Här är det unika ögonblicket det viktiga. Skildringen av vardagssituationer och miljöer som passerar förbi oss dagligen. Att fånga det lilla i det stora, den okände förbipasserande stadsmänniskan som vi möter varje dag. I denna mening har gatufotografin även rollen att skapa betydelsefulla tidsdokument.

I vår urbana miljö fyller gatufotografin rollen av att vara förmedlare av just sådana ögonblick. Som få andra fotografigenrer ställer det krav på fotografen att kunna upptäcka och förmedla dessa flyktiga vardagssituationer. En av genrens stora förgrundsgestalter, Henri Cartier-Bresson var en mästare på just detta. Andra betydelsefulla fotografer att nämna är Robert Frank, Josef Koudelka, Bruce Davidson, Bruce Gilden och Elliot Erwitt. För att nämna några få.

I denna pool strävar vi efter att lägga upp bilder i den andan."

Tycker det var bra formulerat och lite mera avgränsat än förut! Nu tror jag inte att man ska kunna missförstå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar