Annons

Pool för digital efterbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns faktiskt generella pool där man även i texten till bilden kan efterfråga särskilda typer av kritik om det är något speciellt man vill ha kritik för.

Denna pool ligger under speciella intressegrupper och har därför ett antal specialregler. Det är hela tanken med att få en egen pool för en intressegrupp.

Varför krångla till dit, följ definitionen eller skit i poolen(helst inte, men ni hajar).

Är det så illa att folk faktiskt inte hajar tanken efter att ha tittat i poolen och läst definitionen så kanske man får ändra definitionen, lägga till några vettiga exempel.

Förresten Björn, jag har en bild på en person som är rätt ordentligt efterbehandlad... :p

hmm, ok.

Skumt, det enda jag tyckte var lite sjukt var att bilderna måste vara "markant" eller "extremt" omgjorda (kan en sådan gräns vara annat än subjektiv?).
Så trots att poolen knappast har ett öveflöd av bilder vill man alltså begränsa inflödet.
I allt annat tycker jag det är en utmärkt idé (som jag redan sagt). Och för detta blir jag uppmanad att hålla tyst och dra...

Ok, det är uppfattat. ;)

okej, nu börjar jag oxå tycka det är lite väl många ganska-osynligt-efterbehandlade bilder i poolen.
sällan någon reaktion på mina frågor heller, om vad som är efterbehandlat i bilderna.
inte tas dom bort heller.
jag vill ta bort bevakningen på poolen, men samtidigt tycker jag det är så synd eftersom jag sett fram emot en pool för just detta ämne.

Är det kanske dags att försöka göra poolbeskrivningen _ännu_ tydligare? Kanske skriva nåt om poolens syfte eller försöka exemplifiera vad som inte räknas som 'markant' efterbehandlat? Kanske ge Charlotte förstärkning som poolvärd?
Tycker som Christel, det är en del bilder i poolen idag som jag har svårt att se som 'markant' efterbehandlade.

/Maria

Att vara poolvärd var svårare än jag trodde. Vart ska jag dra gränsen någonstans? Många bilder som läggs in i poolen är t.ex. porträtt, som är omgjorda till svarvit och lagt lite NI ovanpå - ska en sådan stanna kvar i poolen? Min första reaktion är nej, men vad tycker ni?

Har tagit bort ungefär 20 bilder sedan poolens start, jag kanske borde "rensa" lite mer? Införa en till poolvärd så vi är två stycken som delar på jobbet, och kan konsultera varandra angående eventuella raderingar?

zapper skrev:
Att vara poolvärd var svårare än jag trodde. Vart ska jag dra gränsen någonstans? Många bilder som läggs in i poolen är t.ex. porträtt, som är omgjorda till svarvit och lagt lite NI ovanpå - ska en sådan stanna kvar i poolen? Min första reaktion är nej, men vad tycker ni?
Förstår att det är svårt och det finns väl ingen självklar gräns, men jag håller med om att en bild omgjord till svartvit+NI inte känns som tillräckligt markant för att platsa i poolen.
Likaså funderar jag på bilderna där endast en nåt element klonats bort - platsar de egentligen?

Har tagit bort ungefär 20 bilder sedan poolens start, jag kanske borde "rensa" lite mer? Införa en till poolvärd så vi är två stycken som delar på jobbet, och kan konsultera varandra angående eventuella raderingar? [/B]
Tror på att vara två i en aktiv pool - vill Christel vara poolvärd kanske?

/Maria

emtre skrev:
Tror på att vara två i en aktiv pool - vill Christel vara poolvärd kanske?
roligt att du frågar. :eek:D
och jag skulle gärna vilja, men jag känner att jag kommer ta på mig alldeles för mycket om jag gör det.
jag vill så mycket, men hinner nästan ingenting, så därför hoppas jag det finns nån annan som har både lust och tid att dela värdskapet med charlotte.

Döp om poolen till "Kreativ efterbehandling" med syftet att fokusera på en efterbehandling som tillför eller förändrar bildens innehåll påtagligt.
Och inte bara förädlar bilden, typ NI, och uppskärpning.
(Poolen kan ju då även inkludera kreativa bildförändringar som är gjorda på icke-digital väg, t ex i mörkrummet. Så stänger vi inte ute dessa entusiaster. Kanske det kan ge ett utbyte av idéer mellan analog och digital-lägret som berikar)

Om man ser till innehållet i poolen idag så verkar det finnas behov av en "Bildförädlingspool" som komplement, där man kan diskutera och lära sig de saker som kanske inte riktigt platsar i den "Kreativa" poolen, utan mer siktar på att förbättra en bild i någon mening.
Typ "hur gör jag huden silkeslen", eller "hur får jag himlen blåare" eller vad det nu kan vara.

zapper skrev:
Det står ju redan väldigt tydligt i poolens beskriving.
Uppfattade det som att ni just konstaterat att det inte räcker med den beskrivningen för att få det innehåll ni vill ha.

Döper man en pool till "Digital efterbehandling" så är det väl inget mysterium att den fylls med bilder som är just digitalt efterbehandlade, eller?

Är det nu man ska säga "Vad var det jag sa"?

(Börjar nu fundera varför jag bryr mig överhuvudtaget ... stänger snabbt fönstret där det står Fotosidan)

Jag skulle gärna se att denna pool innehåller bilder med bildelement/egenskaper som handlar om montage, kolorering etc d.v.s. egenskaper som tillför något utöver det som motivet eller kompositionen i sig förmedlar.

Nu har jag ändrat namnet på poolen, samt lagt till en extra passage i beskrivningen. Nu borde det vara mer lätt-tolkat. Hoppas alla blir nöjda nu.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto